استاندار آذربایجانشرقی، این روزها، بهشدت دنبال تغییر الگوهای اطلاعرسانی از عملکرد دستگاههای اجرائی استان، روی کاکل روابطعمومی ادارات دولتی است؛ موضوعی که اتفاقاً با عصبانیت و تشر حکمرانی او به روابطعمومیها نیز مطرح شده است!
“بهرام سرمست”، استاندار آذربایجانشرقی که پیش از این نیز، نارضایتی خود از کمکاری مدیران اجرائی و روابطعمومی ادارات را نشان داده بود، اخیرا در حالی خواستار “تغییر پارادایمهای اطلاعرسانی” مدیریت کلان استان، در راستای “افزایش وزن ارتباطی با نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانهها” به زعم خود شده که باید بداند، “تغییر پارادایمهای پاسخگوئی” خود و مدیران استانی تحت امر وی، پیشنیاز تحقق چنین آرمانی است!
او با ابراز نارضایتی از ضعف اطلاعرسانی روابطعمومیها و مدیران اجرائی استان یادآور شده است: “متأسفانه شاهد عقبافتادگی در تولید محتوا در دستگاههای اجرایی هستیم و گردش اطلاعات نیز اگر در گذشته بر اساس دادههای اقتصادی و فلسفی بود، امروز بر اساس شکاف اطلاعاتی صورت میگیرد و اگر مسئولان بجای تقابل و محرمانگی به سمت تعامل و گردش آزاد اطلاعات از پایین به بالا نباشند، نخواهد توانست خود را با این تغییرات همسو کنند.”
این مطالبه که به موازات انتصاب مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری آذربایجانشرقی و در نشست شورای هماهنگی روابطعمومیهای استان، خطاب به مدیران روابط عمومی دستگاههای دولتی و اجرائی و در راس آنها، “اصغر زارع کهنموئی” مطرح گردیده، اگر چه از منظر حکمرانی و کارکردهای سازمان محور روابط عمومیها، قابل توجیه به نظر میرسد و تأکید ایشان بر اصل تعامل و گردش آزاد اطلاعات امیدبخش است؛ با این حال، تحقق چنین موضوعی، باتوجهبه عادات اطلاعرسانی یکسویه دستگاهها و روابطعمومیها، آنگونه که خود جناب استاندار نیز به آن اذعان کرده است، بدون پذیرش الزامات و پیشنیازهایی، محل تردید بوده و مطالبهای ابتر و ناقص به نظر میآید.
این تحلیل، ناظر بر تعطیلی و خاموشی کامل مأموریت مهمی به نام “پاسخگوئی و شفافیت” مدیران دستگاههای اجرائی و دولتی استان و همچنین، روابطعمومیهایی است که عمدتاً تلاش میکنند، با محدودسازی و مسدودسازی کانالها و مجاری اطلاعیابی و بهکارگیری مکانیزمها و اهرمهای متنوع و متعدد مدیریت و کنترل رسانهها و افکار عمومی، این دو گروه را به سمت تغذیه یکسویه اخبار و گزارشهای یکسویه خود هدایت کرده و مانع از مطالبهگری و سؤال از عملکردها و کارکردهای مدیران و سازمانهای متبوع خود کنند.
سرمست همچنین با تأکید بر اینکه امروز هر سازمان و مدیریتی بیشتر اطلاعات و عملکرد خود را در سطح رسانهها ارائه کند جلوتر خواهد بود، تاکید کرده است: “اگر در گذشته رقابتی بین تولید و مصرف اطلاعات بود، در عرصه انقلاب اطلاعات ذائقه مصرفکننده نیز در تولید و انتشار اطلاعات مؤثر است و نمیتوان در چنین فضایی به افکار عمومی بیاعتنا بود و این نه به معنای ادعاهای پوپولیستی که به معنای اصالت بخشی به افکار عمومی است و روابطعمومیها هم باید در تولید محتوا، هم انتشار و هم مصرف اطلاعات باید به این موارد دقت کنند.”
بر این اساس، انتظار اصلی و مطالبه جدی از شخص استاندار آذربایجان شرقی که بهشدت دنبال تغییر پاردایمهای اطلاعرسانی در بدنه مدیریتی استان است، این میتواند باشد که اولویت مأموریتی و مدیریتی جناب “زارع کهنموئی”، مدیر کل جدید روابط عمومی استانداری را، فارغ از مقبولیت عام یا خاص ایشان نزد اهالی رسانه و بدون در نظرگرفتن انتقادات موجود در خصوص ماهیت و چرائی انتخاب و انتصاب ایشان، زمینهسازی برای “پاسخگوکردن”، مدیران اجرائی و دولتی و روابطعمومیهائی باشد که اساساً، عادت به اطلاعرسانی تعاملی ندارند و همواره تلاش میکنند، اطلاعرسانی یکسویه بیدردسر و کنترلی را سرلوحه کار خود قرار دهند! به تعبیر بهتر، اگر جناب سرمست به دنبال آشتی دوباره با اهالی رسانه، بازسازی اعتماد عمومی، اقناع افکار عمومی و برجستهسازی حداکثری عملکرد مدیریت ارشد استان و تیم مدیریتیاش بهعنوان نماینده عالی دولت همچنین، تحقق آرمان تغییر پارادایمهای اطلاعرسانی بر اساس اهداف و رویکردهای حکمرانی است، نباید فراموش کند، تا زمانی که با میدانداری مدیرکل روابطعمومی استانداری و تغییر رویکردهای شورای هماهنگی روابطعمومیهای استان، موفق به تغییر پارادایمهای پاسخگوئی و تعامل همسو با اهالی رسانه و مردم نشود
آرمان موردنظر وی نهتنها محقق نخواهد شد؛ بلکه، با عمیقتر شدن شکاف موجود میان مدیران ارشد دولتی و روابط عمومیهایشان با افکار عمومی و رسانهها همچنین گسست پیوندهای تعاملی معقول میان این بخشها، میدان تقابل، فراختر و آرمان گزارشدهی واقعی، تنگتر از قبل خواهد شد؛ از این رو امیدواریم ایشان، مدیرکل روابط عمومی جدید استانداری، شورای اطلاعرسانی و شورای روابطعمومیهای استان را که اتفاقاً، لشگری مدعی، با پشتوانه، پریراق و ادوات و بودجه و قراول و یساول متعدد و متنوع نیز هستند، بهدرستی در خصوص مأموریت واقعی ایشان که همانا “پاسخگوکردن” مدیران استانی در تعامل با رسانههاست، توجیه و هدایت کرده باشد
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 423631 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.