روز معلم در کنار فرصتی برای تبریک و گرامیداشت مقام آموزگاران بهانهای است برای مرور آن چه در یک سال تحصیلی بر دانش آموزان و معلمان گذشته است. سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به روزهای پایانی خود نزدیک میشود؛ سالی که با ورود وزیر جدید اموزش و پرورش به وزارتخانه، با تحولاتی همراه شد.
به گزارش فرارو، با نگاهی به تقویم سال تحصیلی جاری به چند کلید واژه اصلی از جمله: «حقوق و دستمزد معلمان»، «مطالبههای معوق»، «رتبه بندی معلمان» بر میخوریم، واژههایی که سالهاست در دولتهای مختلف تکرار میشود و عدهای از معلمان به دنبال راه حلی برای این موارد میگردند.
سالی که با کمبود ۲۰ هزار معلم شروع شد
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با کمبودهایی در حوزههای مختلف آغاز شد. کمبودهایی که تیر انتقادات را به سمت رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پروش نشانه گرفت و این پرسش را ایجاد کرد که چرا پیش از آغاز سال تحصیلی تدبیری برای حل مشکلات احتمالی اندیشیده نشده است. یکی از مشکلاتی که دانشآموزان در آغاز سال با آن رو به رو شدند، کمبود کتب درسی بود. تهیه کتابهای درسی یک پروسه یکساله دارد که معمولا در تابستان کتابها آماده اند، اما در برخی مقاطع، توزیع کتابها به ویژه در مناطق محروم با مشکلاتی جدیتر همراه میشود.
اما مشکل بزرگتری که آغاز سال تحصیلی را با مشکلاتی همراه کرد، کمبود ۲۰۰ هزار معلم بود. کمبودی که باعث شد برای جبران آن نه تنها از نوفارغ التحصیلان و معلم دانشجوها کمک گرفته شود، بلکه از معلمهای بازنشسته هم استفاده شد. محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره این فقدان میگوید: «نباید نیروهایی که به کارگیری آنها به بچهها لطمه میزند را دوباره وارد محیط کار کرد البته ملاک این امر سن معلمان نیست. چه بسا معلمی در سن بالا نشاط دارد و بچهها از حضور او لذت میبرند.»
مسئله دیگری که از همان آغاز سال تحصیلی مورد غفلت واقع شد، بافت فرسوده مدارس بود. بر اساس آمار ارائه شده توسط مجلس شواری اسلامی در سال تحصیلی جاری، حدود ۳ میلیون دانش آموز در مدارس فرسوده تحصیل کردند. در لایحه دولت اعتبارات مقاومسازی و بازسازی مدارس منوط به افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بود در حالیکه این اعتبارات باید از محل درآمدهای ثابت دولت باشد. لایحه پیشنهادی دولت در ارتباط با بازسازی و مقاومسازی مدارس، منوط به تصویب افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد بود و مجلس با توجه به تورمزا بودن آن، با طرح مذکور مخالفت کرد. آموزش و پرورش نیز خردادماه سال جاری از فرسودگی بیش از ۱۱ درصدی مدارس کشور خبر داد و اعلام کرد مقاومسازی مدارس تخریبی توسط اعتبارات بخش دولتی۵۰ سال طول میکشد. این در حالیست که طبق گزارش وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱، از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور، ۷۰۱۷ مدرسه (۱۱.۱۹ درصد) فاقد آب آشامیدنی لولهکشی شهری یا روستایی و ۵۲۶۸ مدرسه (۸.۴ درصد) فاقد توالت بود.
داستان پرپیچ و خم رتبه بندی معلمان
بر اساس آن چه که مسئولان آموزش و پرورش کشور مطرح کرده اند، طرح رتبه بندی معلمان، فرایندی است که به منظور ارتقای درجه معلمان و افزایش کیفیت آموزشهای ارائه شده در مدارس تدوین شده و در واقع هدف اصلی از آزمون رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق نیست، اما وعده داده شده که احتمالا به افزایش حقوق معلمان نیز منتهی میشود. درواقع معلمان با توجه به شایستگیها و امتیازاتی که کسب میکنند، در ۵ رتبه قرار میگیرند. طرح رتبه بندی معلمان، نخستین بار در سال ۱۳۹۰ مطرح شد. صلاحیتهای عمومی لازم برای شرکت در آزمون رتبه بندی معلمان شامل شخصیت افراد، صلاحیتهای تخصصی شامل دانش و توانمندیهای آموزشی و پرورشی و صلاحیتهای حرفهای نیز شامل مجموعهای از شایستگیها، توانمندیها و مهارتهایی است که معلمان در چندین سال کاربه دست آوردهاند. اما این طرح آنچنان که تصور میشد مورد استقبال همه معلمان واقع نشد….. ادامه در همین صفحه
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 296588 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری _تحلیلی امین در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.