سیاری از افراد معتقدند که اطلاعات شخصی آنها به درد کسی بهجز خودشان نمیخورد. این مقاله مخصوصاً ویژه این دسته از افراد است تا دریابند که در عصر دیجیتال امروز، اطلاعات شخصی ما بیش از هر زمان دیگری ارزشمند است.
غزال زیاری: بسیاری از افراد معتقدند که اطلاعات شخصی آنها به درد کسی بهجز خودشان نمیخورد. این مقاله مخصوصاً ویژه این دسته از افراد است تا دریابند که در عصر دیجیتال امروز، اطلاعات شخصی ما بیش از هر زمان دیگری ارزشمند است. خیلی از شرکتها، این دادهها را جمعآوری میکنند و به اشتراک میگذارند و گاهی حتی بدون اطلاع ما آنها را میفروشند. ما در این مقاله قصد داریم تا برخی از این شرکتها که به فروش اطلاعات شخصی کاربرانشان معروف هستند را به شما معرفی کنیم. درک اینکه این شرکتها کدام کمپانیها هستند و چگونه کار میکنند، برای محافظت از حریم خصوصی شما و انتخاب آگاهانه در مورد خدماتی که استفاده میکنید ضروری خواهد بود.
فیسبوک
فیسبوک هم از دیگر بازیگران بزرگ درزمینهٔ فروش اطلاعات شخصی ماست. آنها اطلاعات زیادی در مورد ما جمعآوری میکنند و از علایق و علاقهمندیهای ما گرفته تا دوستان و حتی موقعیت مکانیمان مطلع هستند و درنهایت از این دادهها برای ایجاد تبلیغات هدفمند استفاده میکنند.
یکبار بلافاصله بعداز آنکه درباره یک محصول با دوستم صحبت کرده بودم، متوجه تبلیغ همان محصول شدم. تجربه ترسناکی بود، چون انگار کسی به مکالمه ما گوش کرده بود که البته تجربه مشترکی برای بسیاری از کاربران است. شیوههای فیسبوک بر نیاز ما به احتیاط در مورد اشتراکگذاریهای آنلاین تأکید میکند و درک این موضوع به ما کمک میکند تا انتخابهای بهتری در حضور آنلاینمان داشته باشیم و از اطلاعات شخصیمان بهتر محافظت کنیم.
آمازون
آمازون یک فروشگاه اینترنتی غولپیکر است که تقریباً میتوان هر چیزی را از آن خرید؛ اما در آمازون چیزهایی فراتر از امکان خرید اینترنتی وجود دارد. آنها اطلاعات شخصی زیادی را از کاربرانشان جمعآوری میکنند که به آنها کمک میکند تا بفهمند ما چه چیزهایی را دوست داریم و چگونه خرید میکنیم. آمازون از دادههای ما به روشهای مختلفی استفاده میکند:
توصیههای شخصی: وقتی وارد سیستم میشویم، اغلب پیشنهادهایی را براساس خریدهای گذشتهمان میبینیم. این کار خرید را آسانتر میکند، اما درعینحال نشان میدهد که آنها چقدر در مورد علاقهمندیهای ما اطلاعات دارند. درنتیجه آمازون رسما علاوه بر یک فروشگاه، یک نیروگاه داده نیز هست. آنها اطلاعات را نهتنها از خرید، بلکه از عادتهای جستجوی ما و حتی دستورات صوتی از طریق الکسا جمعآوری میکنند و میتوانند این دادهها را به شرکتهای دیگر بفروشند و همینجاست که سؤالاتی در مورد حریم خصوصی ایجاد میشود. اخیراً آمازون با طرح شکایت علیه چندین فرد و کسبوکار که محصولات جعلی میفروشند، موضع گرفت. این نشان میدهد که آنها از مسائل مربوط به دادهها آگاهند و سعی میکنند از برند خود محافظت کنند.
گوگل
تصویری که از گوگل در ذهن ما نقش بسته، موتور جستجویی است که هرروز از آن استفاده میکنیم؛ اما درواقع چیزهای بیشتری از یافتن اطلاعات صرف در آن وجود دارد. گوگل هم دادههای زیادی درباره ما جمعآوری میکند که از تاریخچه جستجو گرفته تا موقعیت مکانی ما را شامل میشوند. درک اینکه آنها چقدر درباره ما میدانند کمی نگرانکننده است.
یکی از بزرگترین نگرانیها در این راستاست که گوگل چگونه اطلاعات شخصی ما را مدیریت میکند. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:
• جمعآوری دادهها: گوگل دادههای ما را از سرویسهای مختلفی مثل Gmail، YouTube و Google Maps جمعآوری میکند.
• درخواستهای دولتی: آنها درخواستهای زیادی از دولتها برای دسترسی به دادههای کاربران دریافت میکنند. این سؤالاتی را در مورد حقوق حریم خصوصی ما ایجاد میکند.
• تبلیغات: گوگل از دادههای ما برای هدفیابی تبلیغات استفاده میکند. در گزارشی که اخیراً منتشر شده، تأکید بر این است که گوگل بهطور مداوم درحال توسعه خدماتش است که از این جمله میتوان به معرفی ویژگیهای ابری جدید برای افزایش امنیت اشاره کرد. بااینحال، اتفاقهایی مثل نقض امنیتی در Greylock McKinnon Associates نیاز فوری به اقدامات امنیت سایبری بهتر را به ما یادآوری میکند.
البته لیست شرکتهایی که دادههای ما را به فروش میرسانند به همین موارد محدود نمیشود و شرکتهای زیاد دیگری هم هستند که این کار را انجام میدهند که از جمله این شرکتها میتوان به این موارد اشاره کرد: LiveRamp، Inmar Intelligence، RELX، Acxiom، Experian، TransUnion، Equifax، CoreLogic، Epsilon، DataLogix، Factual، Neustar، Infogroup، Zeta Global، Axiom، Criteo، Quantcast، BlueKai، Lotame، ۱۰۱۰data و Verisk Analytics.
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 397566 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.