بر اساس آمارهای مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش میانگین معدل امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳، در مجموع، ۱۰.۹۸ بوده است. آمارها نشان میدهد میزان مردودی دانشآموزان در سطح کشور و در امتحانات نهایی بسیار بالاتر از حد تصور بوده و نگرانکننده است.
بر اساس آمارهای مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش میانگین معدل امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳، در مجموع، ۱۰.۹۸ بوده است. آمارها نشان میدهد میزان مردودی دانشآموزان در سطح کشور و در امتحانات نهایی بسیار بالاتر از حد تصور بوده و نگرانکننده است.
احمد بیگدلی نماینده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ میگوید: تصویری که اخیرا در شبکههای اجتماعی از میانگین نمرات دانشآموزان در امتحان نهایی و در بسیاری از قسمتهای ایران منتشر شده، قدیمی است و آمار آن برای امسال نیست، زیرا هنوز اوایل فصل امتحانات است.
او میگوید اصالت نمرات منتشر شده در استانهای مختلف را نمیشود تایید کرد، ولی کلیات موضوع را میتوان قبول کرد که میانگین نمرات بسیار و به طور محسوس، پایین آمده و جای نگرانی دارد.
این نماینده عضو کمیسیون اجتماعی میگوید: حتی اگر میانگین نمرات و معدل دانشآموزان از عددهایی که در فضای مجازی مطرح شده هم تا حدی بالاتر باشد، باز هم قابل قبول نیست، زیرا سیستم آموزشی ما وظیفه داشته افرادی را تربیت کند که با بنیه علمی قوی، بتوانند در دانشگاه یا دیگر مراکز علمی داخلی و خارجی، حرفی برای گفتن داشته باشند.
بیگدلی علت کاهش شدید نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی را عدم ارزشگذاری آموزش و پرورش و فرهنگیان خوانده و میگوید: مدارس مدتها بهواسطه کرونا و حتی آلودگی هوا و کمبود انرژی، غیرحضوری شدهاند هم در بروز چنین چالشی موثر بوده است.
به گفته این نماینده مجلس، معلمی که دغدغه مسائل اقتصادی و معیشتی داشته باشد، نمیتواند همه تمرکزش را بر روی کیفیت تدریس و آموزش دانشآموزان بگذارد. از آنجایی که برای فرهنگیان، ارزش لازم لحاظ نشده، کیفیت کار به طور محسوس پایین آمده است. بسیاری از این افراد، امروز دغدغههای دیگری در کنار کار اصلیشان دارند و این قطعاً شغل آنها را با چالش روبهرو کرده و میکند.
او روال جذب نیرو در آموزش پرورش را مورد نقد قرار داده و میگوید: بروید یک تحقیق ساده کنید و ببینید سیستم آموزش و پرورش ما، ۲۰ سال پیش چگونه دبیر را پذیرش میکرد و امروز این روال چگونه است؟ در چند دهه گذشته، فرد از اول دبیرستان به مراکز تربیت معلم راهی میشد و قصدش این بود که یک معلم با دانش کافی باشد؛ ولی امروز ورود افراد به سیستم آموزش و پرورش و تصاحب جایگاه معلمی، خیلی راحت شده است.
نماینده عضو کمیسیون اجتماعی میگوید: سیستم تربیت معلم که در دوره دبیرستان اعمال میشد را حذف کردهاند و دانشگاه فرهنگیان را جایگزین آن کردند. این کار خوبی بود، اما این تصمیم چهار سال، سیستم تربیت معلم را به تعویق انداخت. از طرفی، دانشگاه فرهنگیان هم، ظرفیت کافی برای تامین نیاز آموزش و پرورش را ندارد. به همین دلیل مجبور شدند روندی را طراحی کنند که طی آن ظرف شش ماه آموزش، فرد دبیر میشود. او با نقد این روش تربیت معلم می گوید: واقعاً با شش ماه آموزش نمیتوان معلم قویای را وارد سیستم کرد و از او انتظار خروجی بالا و دانشآموزانی با نمرات فوقالعاده هم داشت.
بیگدلی اظهار داشت: سایه سنگین کنکور در دهههای گذشته، روی معدل دانشآموزان اثر منفی گذاشته است. امیدوارم با قانون تاثیر معدل در قبولی کنکور، تا حد قابل ملاحظهای این چالش به حداقل برسد.
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 410942 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.