وضعیت خیابانهای تبریز نشان میدهد که تداوم روند و مکانیزمهای اجرایی و نظارتی درباره آسفالتریزی، رهاشده و منجر به تداوم نارضایتیهای عمومیشده تا جایی که عدم حضور مهندسان ناظر در عملیات آسفالت ریزی مورد انتقاد شهردار تبریز قرار گرفت.
مسئله آسفالت معابر و خیابانهای شهری تبریز، از آن دست چالشهای مدیریتی و اجرایی دهههای اخیر است که علیرغم هزینهکردهای هنگفت سالانه و با وجود توسعه فناوریهای نوین در تولید و اجرای پروژههای آسفالت در جهان، همچنان یکی از چالشهای عظیم مدیریت شهری تبریز است.
وضعیت اسفبار و غیرقابلتحمل آسفالت معابر تبریز تا حدی است که منجر به اعتراض و انتقاد شهروندان، اعضای شورای اسلامیکلانشهر تبریز و مدیران شهری به شرایط و حجم بالای نابهسامانیهای موجود در این مسئله شده است.
طبق نتایج نظرسنجی واحد پژوهش و افکارسنجی اداره کل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تبریز، ۵۲ درصد از شهروندان تبریزی خواستار اولویتدهی اساسی به پروژه آسفالتریزی معابر در بودجه سال ۱۴۰۳ بودند و بر همین اساس شهرداری تبریز با تمام توان خود درصدد پاسخ به این مطالبه شهروندی و عمل به رسالت عمرانی پای کار بوده است که شهرداری تبریز با هدفگذاری توزیع ۵۰۰ هزار تنی آسفالت اساسی و لکهگیری در معابر اصلی و محلات شهر، به این مهم خواهد پرداخت.
براساس آمار منتشرشده، شهرداری تبریز در شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۳۳ هزار تن آسفالت ریزی با هدف تسهیلتردد و بهسازی معابر انجام داده است.
جای خالی مهندس ناظر در پروژههای عمرانی شهرداری تبریز
عدم حضور مهندس ناظر در پروژههای عمرانی شهرداری تبریز مورد انتقاد اعضای کمیسیون عمران، حملونقل وترافیک شورای اسلامیکلانشهر تبریز بوده است.
فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامیشهر تبریز با اشاره به کیفیت پائین آسفالتریزیهای شهرداری تبریز، گفت: متأسفانه اختلاف سطح در آسفالتهای جدید کاملاً مشهود است و این کمکیفیتترین آسفالتی است که در طول سالیان اخیر توسط شهرداری به کار گرفته شده است.
وی با انتقاد از اشیا نوری اضافه در سطح شهر اظهار کرد: باید از شهرداری پرسید که مبنای ایجاد اشیا نوری و گلدان در سطوح مختلف شهر چیست؟ باید دید چرا تعداد این گلدانها در شهرداری زیاد است؛ ما گزارشگر نیستیم ما شورا هستیم و نباید ازاینگونه مسائل بهراحتی عبور کنیم. اصلیترین دلیل این موضوع، فقدان مهندس ناظر در پروژههای عمرانی شهرداری است که جای خالی نظارت بهشدت مشهود است.
یکی دیگر از منتقدان جدی کیفیت پائین آسفالتریزیهای اخیر در سطح شهر تبریز، روحالله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل وترافیک شهری شورای اسلامیشهر تبریز است که در گفتگویی، با انتقاد از وضعیت فعلی گفت: فقدان مهندس ناظر باعث افت کیفیت پروژههای عمرانی شهرداری شده است.
احد صادقی، دبیر کمیسیون عمران، حملونقل وترافیک شورای شهر تبریز، با انتقاد از فقدان عنصر نظارت در اجرای پروژههای عمران شهری و ضرورت بررسی دقیق این مسئله از سوی شورای شهر تبریز گفت: فقدان نظارت بر پروژههای عمرانی شهرداری تبریز در کیفیت اجرای این پروژهها کاملاً مشهود است و این موضوع ارتباط مستقیمیبر کیفیت اجرای پروژهها دارد که جا دارد همواره در صحن شورای شهر مورد پی گیری و تذکر قرار گیرد.
ضرورت بازنگری درخصوص سهم لکه گیری و آسفالت ریزی
روح الله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک شورای اسلامیشهر تبریز با اشاره اینکه لازم است در خصوص مسئله مربوط به سهم لکه گیری و آسفالت ریزی اساسی بازنگریهایی صورت گیرد تا بهترین خدمات برای شهروندان ارائه گردد، گفت: یکی از اصلیترین گلایه مندیهای شهروندان در حوزه آسفالت بوده و باید برای این موضوع اقدامات جدی اتخاذ شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بهتر است شهرداری در رابطه با تفکیک چاله زدایی از آسفالت اساسی و لکه گیری، تهیه شناسامه عملیاتی برای تمامیپروژههای آسفالت ریزی، پای بندی به الزامات اجرایی آسفالت توسط معاونت خدمات شهری، برآورد حجم مورد نیاز آسفالت، طراحی متفاوت برای مسیر بی آر تی و توجه به بخش سخت افزاری عملیات آسفالت اقدامات مورد نیاز را در دستور کار خود قرار داده و نسبت به اجرایی شدنشان اقدام کند.
احد صادقی، دبیر کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک شورای اسلامیشهر تبریز نیز در این رابطه بیان کرد: قطعا بهتر است که مسئله آسفالت ریزی اساسی بیشتر از لکه گیری مد نظر قرار گیرد تا بازخورد قابل قبولی را در طرحهای آسفالت ریزی گرفته و شاهد رضایت شهروندان باشیم.
فریدون بابایی اقدم، عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک شورای اسلامیشهر تبریز اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه مدیریت شهری مربوط به بحث آسفالت و چالههای موجود بوده که این روزها شهروندان از تعدد و تکثر آنها گلایه دارند، بحث دیگر هم اینکه متاسفانه هریک از مدیران مربوط در مقاطع مدیریتی خود برای این مسئله تصمیمات متفاوتی به شیوه خود اتخاذ میکنند که باعث نارضایتی میشود. کمیته کارشناسی کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک شورای اسلامیشهر تبریز در رابطه با مسئله آسفالت ریزی بحث و بررسیهایی داشته و آسیب شناسیهایی داشته باشد تا نسبت به این موضوع اقدامات جدی صورت گیرد.
سهم مناطق دهگانه تبریز از آسفالتریزی
براساس آمار منتشر شده، شهرداری منطقه یک تبریز با توزیع سه هزار و ۴۷۸ تن آسفالت در مسیرهای بلوار وفایی چایکنار، اوحدی مقابل استادان، مدرسه پوشینه باف در عباسی، کوچه کردلر واقع در کفاشپور، مدرسه کوثر، کوچه رحیم بنا در احمدآباد و ضلع جنوبی اتوبان پاسداران نسبت به آسفالت اساسی و لکه گیری اقدام کرده است.
شهرداری منطقه دو تبریز نیز طی هفته گذشته با چهار هزار و ۱۴۴ تن آسفالت نسبت به بهسازی معابر اقدام کرده است و بر همین اساس بلوار آزادی هردو لاین رفت و برگشت، حدفاصل میدان شهدای منتظری تا آبرسان، کوچه گلبرگ گلشهر، کوچه مظاهری کوی سهند ائل گولی، کوی نظامیگنجوی بلوار استاد معین، کوچه سرور بخش آبرسان، بن بست بهار فلکه دانشگاه، کوی قازان دماغی و کوی گلشن واقع در میدان پیشقدم، مسیر اصلی شمس آباد، مدرسه شاهد زعفرانیه و محوطه مدرسه قمر بنیهاشم کوی سهند ائلگلی درسطح حوزه منطقه آسفالت ریزی شدند.
شهرداری منطقه سه تبریز طی هفته گذشته با توزیع دو هزار و ۱۰۶ تن آسفالت نسبت به آسفالت ریزی خیابان قطران جنوبی، بلوار توحید، کوچه ابراهیمیدر خیابان ۱۷ متری مارالان، کوچه متحد در سعدی اقدام کرده است.
شهرداری منطقه چهار تبریز نیز طی هفته گذشته با آسفالت ریزی ۴۹۱ تنی در راستای بهسازی معابر اقدام کرده و بر همین اساس طی هفته گذشته خیابان انقلاب (کوی طاهری)، حجتی (کوی پیروز)، کوچه باغ، پشت پسماند، پارک شادی و مدرسه تلاش، فرهنگسرای الغدیر و… محلها و معابری است که توسط معاونتهای فنی عمرانی و خدمات شهری منطقه لکهگیری و آسفالتریزی اساسی شده است.
شهرداری منطقه پنج تبریز طی هفته گذشته با دو هزار و ۱۲۴ تن آسفالت اقدام به آسفالت ریزی محلات و معابری شامل خیابانهای شهیدان جوادی، کربلایی و ذاکر حیدری، میدان فهمیده، بلوار مالک، نصرشرقی، میدان اطلس سطح حوزه کرده است.
شهرداری منطقه شش تبریز نیز طی هفته گذشته با آسفالت ریزی ۵۹۵ تنی در جهت بهسازی معابر خود اقدام کرده و برهمین اساس، این میزان آسفالت در معابر شهرک امام خمینی، جاده سنتو، شهرک شهید دکتر بهشتی، مایان کوی گیتی و محوطه مدرسه پویش در قالب آسفالت ریزی اساسی و لکه گیری موضعی توزیع شده است.
شهرداری منطقه هفت تبریز نیز با توزیع دو هزار و ۶۹۸ تنی آسفالت مسیرهای نیروی هوایی شهرکاندیشه، جاده معراج وادی رحمت، خیابان جواناندیشه و اوچمان ۴ و ۵اندیشه را آسفالت ریزی کرده است.
شهرداری منطقه هشت تبریز نیز هفته گذشته ۲۷۷ تن آسفالت در مسیرهای چایکنار، دمشقیه، قره باغیها، خیابان امام خمینی، خیابان دانشسرا و میدان شهید بهشتی توزیع کرده است.
شهرداری منطقه ۹ تبریز طی هفته گذشته ۲۴۱ تن آسفالت ریزی در معابر شهرک خاوران انجام داده است.
شهرداری منطقه ۱۰ تبریز نیز آسفالت ریزی ۳۱۵ تنی را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا معابری همچون کوچه شهید گمنام خیابان مفتح، کوچه لطفی پور خیابان سرباز شهید، کوچه باهنر خیابان مفتح آسفالت ریزی شده است.
روزانه هزار تن آسفالت تولید و در معابر شهر تبریز توزیع میشود
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با اشاره به اینکه سومین کارخانه آسفالت شهرداری با ظرفیت تولید ۱۶۰ تن با ۳۱ میلیارد تومان هزینه خریداری شده و همچنین تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز با ۹ میلیارد تومان هزینه تامین شده است، گفت: با رفع مشکل تامین برق در روزهای آینده شاهد افتتاح سومین کارخانه آسفالت خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در شرایط ایدهآل و تامین مواد مورد نیاز، دو کارخانه فعلی آسفالت شهرداری تبریز روزانه توان تولید ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ تن آسفالت دارد، افزود: به طور متوسط در کارخانههای آسفالت روزانه هزار تن آسفالت تولید و در معابر شهر تبریز توزیع میشود.
شهردار تبریز از افزایش دو برابری ظرفیت تولید آسفالت شهرداری تبریز با افتتاح سومین کارخانه خبر داد و گفت: با بهرهبرداری از سومین کارخانه آسفالت شهرداری با ظرفیت تولید ۱۶۰ تن آسفالت در ساعت، شاهد تحول در توزیع آسفالت معابر شهر خواهیم بود.
هوشیار با بیان اینکه تامین مصالح با کیفیت مورد نیاز یکی از پیش شرطهای ارتقای سطح کیفی آسفالت تولیدی است تصریح کرد: برهمین اساس یک معدن برای تامین مصالح مورد نیاز تولید آسفالت خریداری شده و ضرورت تسریع بازسازی اساسی کارخانه آسفالت ۱۲۰ تنی شهرداری و بازگشت آن به چرخه تولید مورد تاکید است.
انتقاد شهردار تبریز به عدم حضور مهندسان ناظر
وضعیت خیابانها و معابر شهری تبریز نشان میدهد که تداوم روند و مکانیزمهای اجرایی و نظارتی درخصوص مسائل عمرانی آسفالت ریزی، رهاشده و منجر به تداوم نارضایتیهای عمومیشده است، تا جایی که عدم حضور مهندسان ناظر در عملیات آسفالت ریزی مورد انتقاد شهردار تبریز قرار گرفته است.
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با انتقاد به اینکه عدم حضور مهندسان ناظر در پروژههای آسفالتریزی، که پروژههایی عظیم و هزینهبر هستند، قابل قبول نیست، گفت: بهخاطر عدم ثبات در آسفالتریزی در سالهای اخیر، میزان آسفالتریزی باید به ۵۰۰ هزار تن برسد. فصل کاری آسفالتریزی در شهر تبریز محدود است و آسفالتریزی در فصل سرما، موجب اتلاف هزینه خواهد شد.
شهردار تبریز با تأکید بر اینکه در کیفیت آسفالت باید دقت شود، گفت: آسفالتریزی شبانه، اگرچه با مزیت عدم ایجادترافیک همراه است اما به این معنی نیست که مهندس ناظر در اجرای پروژه حضور نداشته باشد. آسفالتریزی بدون حضور مهندس ناظر، طبیعتا کیفیت خوبی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه هزینهٔ آسفالت به سختی تأمین میشود و آسفالتریزی امری هزینهبر است، گفت: باید قویترین مهندس ناظر در اجرای پروژههای آسفالتریزی حضور پیدا کند و بحث آموزش مهندسین ناظر مرتب انجام بگیرد. عملیات اسفالتریزی به درستی انجام نگرفته و چند ماه پس از آسفالتریزی، آسفالت از بین میزود که موجب گلایه مردم از مدیریت شهری است.
هوشیار درخصوص آمار آسفالتریزی مناطق ۱۰ گانه تبریز اظهار کرد: منطقه شش آمار خوبی در زمینه آسفالتریزی دارد اما در بعضی مناطق شاهد آمار ضعیفی هستیم که قابل قبول نیست و وضعیت مناطق بهطور مستمر رصد میشود. در مسئله آسفالت ریزی، هم بحث کیفیت باید موردتوجه باشد و هم بحث برنامه زمانی مدنظر ماست که براساس شرایط موجود باید تا آبان ماه، به حدی از آسفالتریزی برسیم که رضایت مردم جلب شود.
حال باید دید انتقادهای گسترده شهروندان، اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز به مسئله آسفالت ریزی در تبریز که «نهضت آسفالت» نام گرفته است، دوام خواهد داشت یا در اثر اظهارنظرهای روزمره، با از بین رفتن آسفالت خیابانهای تبریز از بین خواهد رفت.
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 355842 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.