این روزها خبرهای کم و بیش زیادی از تنبیه بدنی دانش آموزان توسط معلمان و مربیان مدارس منتشر می شود. در یکی از خبرها، سیلی زدن معلم به دانش آموز برجسته می‌شود. در دیگری شکستن سر یک دانش‌آموز و ماجرای قیچی کردن موی دانش‌آموزان هم که روی آنتن شبکه‌های اجتماعی حسابی جولان می‌دهد.
خبرآنلاین نوشت: قصه‌ای که این روزها پس از حضوری شدن مدارس ایرانی زیاد شنیده می‌شود، خشونت برخی از معلمان و مربیان آموزشی است. آنها هم بعد از دو سال خانه نشستن و با موبایل و تبلت درس دادن، حالا مجبورند بچه‌ها را در مدارس تحمل کنند و البته بعضی از آنها خیلی هم خوششان نمی‌آید دانش‌آموزان روی اعصابشان رژه بروند. برای همین به تنبیه رو می آورند. آنطور که از اخبار برمی آید هنوز در بخشهای بزرگی از جامعه، اعتقاد بر این است که بچه ها باید از بزرگترها حساب ببرند و اگر با چشم غره و صدا بلند کردن، حساب کار دستشان نیامد، باید با کتک زدن، آنها را به راه راست آورد.
اما روزنامه‌ها درباره این ماجرا نوشتند: گویا بیش از علم، آگاهی روانی و مهارت‌آموزی، آنچه در مدارس فراگرفته می‌شود، امکان قلدری و خشن‌بودن است و بچه‌ها در این خصوص، سه الگوی کاملا صریح و عملی پیش‌رو دارند؛ خانواده، مدرسه و اجتماع. آنها به مثابه «جامعه بالقوه هدف» همچون خرطومی یک جارو برقی که مدام در حالت روشن است، همه‌چیز را به‌طور مطلق از خود عبور می‌دهند و این سه ضلع مثلث یادشده است که خوراک این ماشین را فراهم می‌آورد. ماشینی با فیلترهای ظریف که ناچار از عبور انبوه ناخالصی است.
دانش‌آموزانی که به دلیل سن اندک و نداشتن تجربه کافی می‌توانند در هر مسیری قرار گیرند و مهم‌تر آنکه باید «هنر نه گفتن» آموخته باشند. اما گویا در آن مدرسه نوعی با آن همه دانش‌آموز، هیچ‌کدام نه گفتن بلد نبوده‌اند.
مسولان هم که کار چندانی جز واکنش نشان دادن در توییتر نسبت به وقایع ندارند درباره این تنبیه بدنی هم دست به موبایل شدند و توییت زدند. در این رابطه سخنگوی دولت در توییتی در این‌باره نوشت: متخلفی که کرامت دانش‌آموزان را حفظ نکرده بود به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد، مدیر و معاون مدرسه نیز استعفا دادند.
گفتنی‌ است که هنوز هیچ واکنش و خبری از سوی وزات آموزش و پرورش اعلام نشده است و مشخص نیست که این ویدئو متعلق به چه مدرسه‌ای و در کدام شهر است.
یک حقوقدان با بیان این‌که در عصر کنونی، کودکان، نوجوانان و جوانان جهان دیگری دارند که متاسفانه نظام آموزش و پرورش تمایلی به شناخت آن ندارد گفت: نظام آموزشی رسمی نمی‌خواهد تحول نظام ارزشی نسل جدید را بپذیرد و یک جدال پنهان در این زمینه در مدارس وجود دارد که این جدال پنهان، به نظم آموزشی و کارآمدی آن آسیب جدی وارد می‌کند.
کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با لزوم تغییر مقررات و عرف حاکم بر مدارس با بیان این‌که «عرف همواره یکی از منابع مهم نظم است» گفت: به دلیل ضعف‌های برجسته‌ای که در اندیشه حقوقی ایرانی است اهمیت زیادی به عرف داده نمی‌شود و در دیدگاه تنگ‌نظرانه‌ای که بر تفکر حقوق ایرانی حاکم است تنها به قانون توجه می‌شود. حکمرانان نیز عمدتا توجهی به عرف ندارند خصوصا به این دلیل که عرف مستقل از قدرت سیاسی، قدرت شکل‌گیری دارد و سطوحی از آزادی در شکل‌گیری آن موثر است به همین دلیل حکمرانان نیز به آن اهمیت نمی‌دهند.
وی با بیان این‌که در جامعه ایران با تغییرات گسترده سیاسی، اجتماعی و… تغییرات عرفی زیادی نیز شکل گرفته است گفت: حاملان بخش زیادی از این تحول اتفاقا گروه سنی نوجوان و جوان با نظام ارزشی و الگوهای رفتاری کاملا متفاوت هستند. مدارس به خصوص دبیرستان‌ها مهم‌ترین فضایی هستند که گروه سنی نوجوان در آن جمع می‌شوند و بازتاب نظام فکری این گروه سنی را در مدارس کاملا مشاهده می‌کنیم که خیلی وقت‌ها با نظام ارزشی رسمی حاکم فاصله زیادی دارد اما ساختار آموزشی و فرهنگی هیچ اعتنا و توجهی به واقعیت این گروه سنی ندارد و تلاش می‌کند به شکل دستوری و آمرانه تفکرات خودش را به نوجوانان و جوانان تحمیل کند که هم در متون آموزشی و هم در روش تربیتی این گرایش دیده می‌شود. همیشه نظام آموزشی در ایران، نظام دستوری بوده است و از شیمی و فیزیک تا ادبیات و تاریخ را دستور می‌دهند و بهترین دانش‌آموز، دانش‌آموزی است که بهتر از دیگران از کتاب‌های درسی و معلمش تقلید کند و نظمی که در مدارس تعریف می‌شود نیز مبتنی بر همین عناصر است.
نوروزی با اشاره به ترویج شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن در تغییر عرف حاکم بر مدارس نیز گفت: همواره پنهان‌کاری بهترین روش برای سوء استفاده از قدرت است و هر مقدار پنهان‌کاری کاهش یابد، سوء استفاده از قدرت نیز کمتر می‌شود. وقتی سوء رفتارهای با کودکان و نوجوانان در مدرسه‌ها افشا می‌شود حداقل مسئولان امر تلاش می‌کنند به رفتار خود مسلط باشند اما مسئله این است که نظام آموزشی رسمی نمی‌خواهد تحول نظام ارزشی نسل جدید را بپذیرد و یک جدال پنهان در این زمینه در مدارس وجود دارد که این جدال پنهان، به نظم آموزشی و کارآمدی آن آسیب جدی وارد می‌کند.

  • نویسنده : نسیبه پیرایش