طرح قطارشهری تبریز در مقایسه با سایر کلانشهرها که با سرعت در حال اجراست، به کندی و لاکپشتی پیش میرود و با این روند معلوم نیست خطوط پنجگانه این طرح چه زمانی بتواند در افق بلند مدت خود نقش ۲۰ درصدی در جابجایی مسافران درون شهری تبریز را ایفا کند.
طرح قطارشهری تبریز که در پنج خط شامل چهار خط اصلی و یک خط حومهای به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی و از اوایل دهه ۸۰ عملیات اجرایی آن در این شهر آغاز شده است و با گذشت حدود ۲۳ سال از آغاز عملیات اجرایی آن فقط یک خط آن به طول حدود ۱۷ کیلومتر به بهره برداری رسیده است که آن هم نواقصی دارد .
مترو تبریز که تقریبا همزمان حتی پیش از برخی طرح های کلان شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شده است از نظر پیشرفت و سرعت کار در مقایسه با این کلانشهرها به کندی حرکت میکند به طوری که اکنون از ۸۴ کیلومتر قطارشهری مشهد حدود ۳۸ کیلومتر، از ۹۱ کیلومتر قطار شهری اصفهان نزدیک ۲۱ کیلومتر و از حدود ۹۰ کیلومتر قطار شهری شیراز حدود ۳۴ کیلومتر آن در حال بهره برداری و مسافرگیری است.
نگاهی گذرا به پروژه های قطارشهری مشهد، اصفهان و شیراز نشان میدهد که قطارشهری تبریز در طول این سالها از رقبای خود عقب مانده و با این روندی که این پروژه حرکت میکند، رسیدن به رقبای خود محال و نشدنی بوده و چه بسا از سایر کلانشهرها نیز که عملیات اجرایی آنها بعد از قطارشهری تبریز آغاز شده است، عقب بماند.
خط ۱ قطارشهری تبریز با ظرفیت جابجایی روزانه ۷۰ هزار نفر فعال است
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه عملیات اجرایی خط۱ قطارشهری این شهر از اوایل دهه ۸۰ شروع شده است، گفت: فاز اول آن در سال ۹۵ به بهره برداری رسیده است و عملیات فاز۲ و فاز۳ آن از سال ۹۶ آغاز و در سال ۱۴۰۱ با بهره برداری از آخرین ایستگاه این خط، از کل خط۱ قطار شهری بهره برداری شد.
«یعقوب وحیدکیا» افزود: در زمان کنونی از ۱۸ ایستگاه خط۱ بهره برداری میشود و از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۲ شب در این مسیر با ظرفیت جابجایی روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر به مسافران خدمات رسانی میشود. زمان انتظار مسافر در فازهای اول و دوم این خط ۱۵ دقیقه بوده و در فاز سوم به علت وجود برخی مشکلات مانند سیگنالینگ، مدت زمان انتظار مسافر حدود ۲۵ دقیقه استزمان انتظار مسافر در فازهای اول و دوم این خط ۱۵ دقیقه بوده و در فاز سوم به علت وجود برخی مشکلات مانند سیگنالینگ، مدت زمان انتظار مسافر حدود ۲۵ دقیقه است که در صورت تکمیل این فاز، زمان انتظار مسافر در ایستگاهها به زیر ۱۰ دقیقه میرسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به رفع نواقص موجود در خط۱ گفت: پروژه تهویه خط۱ در نیمه نخست امسال تکمیل و به بهره برداری رسیده و در دستگاه های تهویه در تمامیایستگاهها نصب شده و در برخی ایستگاهها بازبینی های نهایی از سوی پیمانکاران در حال انجام است.
وحیدکیا، با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر جابجایی مسافر از ۱۹ هزار نفر در روز به حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر رسیده است، ادامه داد: طراحی این خط برای جابجایی ۳۰ هزار نفر مسافر در هر جهت و در هر ساعت است و ظرفیت جابجایی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در روز خواهد رسید.
فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز
با ۶۰ درصد پیشرفت در حال اجراست
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه عملیات اجرایی خط۲ قطارشهری از سال ۹۰ آغاز شده است، گفت: هم اکنون فاز اول این خط با هشت ایستگاه شامل سه ایستگاه عبوری و پنج ایستگاه مسافرگیری و پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد در حال اجراست و تلاش میشود تا پایان سال جاری ۱۰ کیلومتر اول از قراملک تا ایستگاه مقابل استانداری تکمیل و مسافرگیری انجام شود.
وحیدکیا، با بیان اینکه حفاری تونل این خط در سال گذشته تمام شده است، ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده و کارهای شبانه روزی، ساخت سازه های اصلی ایستگاهها به غیر از ایستگاه۷ که در مرحله تملک بوده، در حال ساخت است. در جذب اعتبارات و اوراق مشارکت برای اجرای این خط کارهای خوبی انجام شده و برای استفاده بهینه و تسریع در احداث خط، منابع نقدی و غیرنقدی در اختیار پیمانکار خط۲ که قرارگاه خاتم الانبیا است، گذاشته شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز هزینه اجرای هر کیلومتر قطارشهری را سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای اجرای ۱۰ کیلومتر فاز اول خط۲ به حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز استبرای اجرای ۱۰ کیلومتر فاز اول خط۲ به حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز است و این اعتبار در قالب منابع نقدی و غیرنقدی تامین میشود.
وحیدکیا، با بیان اینکه تلاش میشود ۱۰ کیلومتر فاز اول خط۲ در سال آینده به بهره برداری برسد، افزود: این خط از لحاظ جذب مسافر شرایط مناسبی دارد و به علت عبور از مناطق پرجمعیت و مرکز شهر، پیش بینی میشود روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مسافر در این خط جابجا شود.
وی با اشاره به اینکه بعد از تکمیل این فاز، خط۲ تا ایستگاه راه آهن تبریز توسعه مییابد، یادآور شد: از آغاز عملیات اجرایی این خط از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ برای اجرای فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و از سال ۱۴۰۰ تا کنون حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: اعتبارات پیش بینی شده برای سال جاری و سال آینده در بودجه شهرداری تبریز ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان است که در صورت تامین این اعتبار، فاز اول این خط به بهره برداری میرسد.اعتبارات پیش بینی شده برای سال جاری و سال آینده در بودجه شهرداری تبریز ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان است که در صورت تامین این اعتبار، فاز اول این خط به بهره برداری میرسد.
وحیدکیا، مبلغ پیش بینی و مصوب شده برای فاینانس فاز دوم خط۲ را حدود ۴۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: با تزریق اعتبار از محل فاینانس، فاز دوم و سوم این خط نیز با سرعت بیشتری اجرا میشود و در سال های آینده با تکمیل این خط جابجایی مسافران در طول این خط در سریع ترین زمان انجام میشود. با توجه به رشد مسافر در سطح شهر و افزایش سفرها، در آینده حمل و نقل عمومیتبریز پاسخگوی سفرها نخواهد شد و ناگریز به اجرای خطوط قطارشهری در چهار خط به طول ۷۰ کیلومتر هستیم که سه خط به صورت مترو و یک خط به صورت تراموا است.
آذر ماه امسال عملیات حفاری خط۳ قطارشهری تبریز آغاز میشود
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: کلنگ احداث خط۳ قطارشهری تبریز در اسفند سال گذشته به زمین زده شد و هم اکنون دستگاه های حفاری به روزرسانی شده و از آذر ماه امسال عملیات حفاری در این خط آغاز میشود. این خط متفاوت از ۲ خط دیگر قطارشهری تبریز که به صورت شرق و غرب اجرا میشوند، به صورت شمال و جنوب به طول ۱۰ کیلومتر اجرا میشود.
وی با اشاره به ضعف شبکه حمل و نقل مسافر در شمال و جنوب تبریز، یادآور شد: در جابجایی مسافر درون شهری، خط۳ از اهمیت بیشتری برخوردار است و در صورت اجرای این خط و تبادل مسافر آن با خط ۱ و ۲ هدف مدیریت شهری در جابجایی مسافر محقق میشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه این خط به صورت مشارکت بخش خصوصی و فاینانس و با منابع نقدی و غیرنقدی اجرا خواهد شد، گفت: تا سه سال آینده حفاری خط۳ تمام و با تامین منابع، ایستگاه های این خط اجرا شود ولی سرعت احداث این خط از خطوط ۲ و ۱ بیشتر خواهد بود. در افق این طرح و زمان انتظار (هدوی) زیر پنج دقیقه، جابجایی مسافر از ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در هر جهت و در هر ساعت انجام خواهد شد و حدود ۲۰۰ هزار نفر در ۲ جهت در روز جابجا خواهد شد.
وی اظهار کرد: با توجه به هزینه احداث هر کیلومتر قطارشهری تبریز، پیش بینی میشود با بودجه سنواتی این پروژه در بودجه، یک تا ۲ کیلومتر در هر سال اجرا شود و در صورت تامین منابع مورد نیاز از طریق فاینانس یا تسهیلات ویژه، میتوان سرعت احداث پروژه در سال های آینده با مشارکت بخش خصوصی و دولتی را افزایش داد.
۱۰ تا ۲۰ درصد جابجایی مسافر
درون شهری تبریز با قطارشهری
انجام خواهد شد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: با توجه به توانایی داخلی برای احداث قطارشهری، مانع اصلی برای پیشرفت پروژه منابع مالی است و در صورت تکمیل قطارشهری، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد جابجایی مسافر درون شهری تبریز از طریق قطارشهری انجام خواهد شد و خواهد توانست روزانه ۱.۵ میلیون مسافر را جابجا کند.
وحیدکیا، با بیان اینکه در تبریز روزانه چهار میلیون سفر انجام میشود، افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن توسط ناوگان حمل و نقل عمومیاین شهر انجام میشود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سطح کلان کشور، سهم این ناوگان در جابجایی مسافر باید به ۷۰ تا ۷۵ درصد برسد. اگر این سهم در جابجایی مسافر محقق نشود، مشکل افزایش میزان مصرف سوخت و آلودگی در شهرها شدت خواهد گرفت بنابراین ناگزیر از اجرای پروژه قطارشهری در افق ۱۰۰ ساله هستیم. در زمستان سال گذشته به دنبال بارندگی نسبتا شدید در تبریز، خیابانها قفل شد و قطارشهری تنها وسیله ای بود که در این شرایط وظیفه جابجایی مسافر درون شهری را انجام داد به طوری که در مدت چهار ساعت حدود ۷۰ هزار مسافر از طریق خط۱ قطارشهری جابجا شد.
برخی ایستگاه های قطارشهری تبریز
دور از دسترس ساکنان محلات
احداث شده است
عضو شورای اسلامیتبریز نیز با تاکید بر استفاده از حمل و نقل ترکیبی در جابجایی مسافران درون شهری، گفت: برخی ایستگاه های قطارشهری تبریز دور از دسترس ساکنان محلات احداث شده و مردم نمیتوانند از این وسیله برای انجام سفرهای خود استفاده کنند.
«یاسین بجانی» افزود: در مدیریت حمل و نقل درون شهری باید طوری برنامه ریزی شود که مسافران با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از طریق سیستم تاکسی، ون و مینی بوس تا ایستگاه های قطارشهری انتقال یابند.
وی با تاکید بر ارایه خدمات بهینه و نوسازی ناوگان حمل نقل عمومیبرای کاهش ترافیک شهری، اظهار کرد: با روند فعلی افزایش خودرو در سطح شهر، در آینده خیابانها کشش این حجم از ترافیک را نخواهند داشت. اگر بتوان ناوگان حمل نقل عمومیتبریز را به ظرفیت حداکثری رساند، چه لزومیدارد که شهروندان با خودرو شخصی از شرق تبریز به مرکز بیاید و دغدغه پارکینگ و جای پارک و ترافیک داشته باشد.
بجانی، با اشاره به ضرورت تشویق شهروندان به عدم استفاده از خودروهای شخصی و بهره مندی از خودروهای حمل و نقل عمومی، ادامه داد: در بسیاری از کلانشهرها سیستم حمل و نقل عمومیآنها ۲۴ ساعته فعال است. خودروهای ون نقش اصلی در حمل و نقل ترکیبی ایفا میکنند و میتوانند شهروندان را از خانه و محل زندگی تا ایستگاه های قطارشهری جابجا کنند بنابراین افزایش تعداد این خودروها در این شهر ضروری است.
توسعه حمل و نقل ترکیبی معضل ترافیک تبریز را حل میکند
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ترکیبی معضل ترافیک در این شهر را حل میکند، گفت: در این راستا باید از وسایل نقلیه مختلف مانند قطارشهری، اتوبوس های تندرو، اتوبوس های خطی، ون و تاکسی استفاده کرد و ظرفیت جابجایی مسافران درون شهری را افزایش داد.
«محبوب عبدالله پور»، افزود: ترافیک مجموعه تعامل شهروندان با تمامیدستگاه های خدماتی ذیربط است و در بروز این پدیده، مردم و تمامیاین دستگاهها نقش دارند و برای حل آن نیز باید همه پای کار بیایند. در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در تبریز وجود داشت و در قبال آن ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابجایی مسافران درون شهری فعال بود در حالی که هم اکنون تعداد خودروها به ۸۵۰ هزار دستگاه و تعداد اتوبوسها با وجود تلاش مدیریت جدید شهرداری به ۳۵۰ دستگاه فعال رسیده است.
قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومهای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده و خط یک در حال خدمات دهی است.
خط۲ قطارشهری تبریز شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمینهای قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع و با عبور از خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و زیر خیابان های آخونی و قدس در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) از طریق ایستگاه تبادلی با خط۱ مرتبط میشود و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی در نهایت در میدان بسیج خاتمه مییابد.
اجرای خط۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده و از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا بوده و در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راهآهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.
فاز اول این خط از منطقه قراملک آغاز شده و تا ایستگاه دانشسرا به طول ۱۰ کیلومتر در حال اجراست.
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 381550 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.