درحالی یکی از فعالان بخش حملونقل هوایی، ایرلاینها را به تبانی برای افزایش قیمتها متهم کرده که پیش از این برخی نمایندگان مجلس از اقدامات عمدی و غیرعمدی شرکتهای هواپیمایی برای افزایش نرخها خبر داده بودند.
اخیرا مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در واکنش به اظهارات حرمتالله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مبنی بر سود ۵۰ درصدی ایرلاینها و تبانی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، این ادعاها را بیاساس و فاقد مبنای کارشناسی خواند و تأکید کرد: شرکتهای هواپیمایی در شرایط کنونی با فشار اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم میکنند.
7وی با تاکید بر اینکه ادعای سود ۵۰ درصدی ایرلاینها نادرست است، افزود: قیمتگذاری بلیتها با توجه به وضعیت بازار و هزینههای بالای شرکتهای هواپیمایی، در بسیاری از موارد حتی از قیمتهای تعیینشده نیز کمتر است. به همین دلیل ایرلاینها مجبور به کاهش قیمتها در برخی مسیرها مانند تهران-مشهد و تهران-کیش شدهاند تا مسافران بیشتری جذب کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه کاهش قیمتها به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه روی داده است، اضافه کرد: در برخی مسیرها قیمت بلیتها حتی یک دوم و یک سوم سقف نرخی تعیین شده از سوی ایرلاینهاست. قیمت دلار نیمایی در حال حاضر به بیش از ۵۱ هزار تومان رسیده، اما با این حال مبنای محاسبه قیمت بلیت پروازها همچنان دلار ۴۲ هزار تومانی است.در این شرایط بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در حال فروش بلیت با قیمتهایی هستند که حتی هزینههای آنها را پوشش نمیدهد و در برخی موارد قیمتها حتی پایینتر از هزینه تمامشده است.
اسعدی سامانی در خصوص اتهام فساد در بخش تعمیرات هواپیما و تبانی در تخصیص ارز گفت: تمام فرآیندهای تعمیرات هواپیما تحت نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر نهادهای مسئول قرار دارد. تخصیص ارز برای واردات قطعات هواپیما تنها پس از تأیید کارشناسی و انجام بررسیهای دقیق صورت میگیرد و هیچگونه فساد یا سوءاستفاده در این فرآیندها گزارش نشده است.
در گذشتهای نه چندان دور رئیس کمیسیون عمران مجلس همزمان با زمزمههای افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۴۰۱ با اشاره به مصوبه اردیبهشت امسال شورای عالی هواپیمایی برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی،گفته بود: سه ماه است که این کار را متوقف کردهایم.در این بین برخی شرکتهای هواپیمایی بهطور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمینگیر میکنند. به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه میشود. در زمان حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا برخی شرکتهای هواپیمایی عمداً در حال زمینگیر کردن ناوگان خود برای فشار جهت افزایش قیمتها هستند، گفت: دلیل زمینگیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. بهعبارت دیگر ایرلاینها از یک طرف میگویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم اینکه بهدنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند.
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 380454 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.