احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران دلایل تداوم کاهش تولید خودرو در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تشریح کرد و گفت: در سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از ۱۷ تیر ماه آغاز شد و اگر پیش از این تاریخ بانک مرکزی ارزی برای خودروسازان تامین کرده بود مربوط به تخصیصهای سال گذشته بود و تخصیصهای پس از ۱۷ تیر هم هنوز تامین ارز نشدهاند و خودروسازان همچنان با مشکل تامین ارز دست به گریبان هستند.
وی افزود: وزارت صمت در زمان وزارت آقای علیآبادی دستورالعملی برای تامین ارز به ادارات کل استانها ابلاغ کرد اما این دستورالعمل پر از ایراد بود، از جمله ایرادات وارد بر این بخشنامه این بود که ارزبری خودروهای سواری به طور متوسط ۱۵۰۰۰ دلار است اما وزارت صمت برای CKD این خودروها حداکثر ۹۵۰۰ دلار ارز اختصاص داده و برای CKD کامیونتها با برندهای چینی و کرهای حداکثر ۱۶۰۰۰ دلار ارز اختصاص داده و اظهار کرده که بقیه کالاهایی که قرار است از مسیر واردات تامین شود را خودروسازان با ساخت داخل تامین کنند و ایشان به این موضوع توجه نداشتند که شرکتهای خودروساز نمیتوانند یکساله تبدیل به تولیدکننده قطعات آن به ارزش ۵۵۰۰ دلار در خودروهای سواری شوند.
نعمتبخش تصریح کرد: انجمن در نامههای متعددی که به آقای علیآبادی وزیر وقت صمت ارسال کرده این ایرادات را تشریح کرد و نسبت به تداوم کاهش تولید خودرو در کشور هشدار داد اما ایشان گوش ندادند تا در نهایت دولت هم عوض شد و تولید پنج ماهه امسال نیز همچون تولید سه ماهه نسبت به مدتهای مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد. انجمن همچنین در نامهای خطاب به سازمان بازرسی کل کشور از این سازمان تقاضا کرده به این امر ورود کند؛ در نامه انجمن به صراحت اعلام شده که دستورالعل نحوه انجام و تایید ثبت سفارشات ارزی واحدهای تولیدی عملا موجب متوقف شدن کارها در اداره خودرو و نیرو محرکه شده و تولید پنج ماهه امسال را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز موضوع تخصیص ارز تبدیل به اصلیترین چالش خودروسازان کشور شده چه آنهایی که دولتی هستند و چه شرکتهایی که در بخش خصوصی فعالیت دارند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: وزارت صمت در تدوین این دستورالعمل هیچ مشورتی از انجمنهای مرتبط نگرفته و این در حالی است که براساس قانون این مشورتگیری برای کارگزاران دولت الزامیاست.
نعمتبخش اضافه کرد: عملکرد وزیر صمت پیشین در صنعت خودرو موفق نبود با این حال امیداریم ایشان در وزارت نیرو موفق باشند و فعالان صنعت خودرو هم امیدوارند وزیر جدید صمت با توجه به اینکه خودشان در تولید دست بر آتش دارند و با چالشهای آن آشنا هستند از بار مشکلات صنایع بکاهند.
وی همچنین اظهار کرد: مشکل دیگری که در سال جاری علاوه بر تامین ارز گریبانگیر صنعت خودرو شد، قطعی برق همزمان با اوجگیری گرمای تابستانی بود؛ واحدهای صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی حتمیبرق را داشتند و با احتساب تعطیلی جمعه تولید سه روز در هفته متوقف بود البته قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمیشد و در روزهای دیگر نیز گاه قطعیهای چندساعته از پیش اعلامنشده هم اتفاق میافتاد که علاوه بر توقف تولید تلف شدن سرمایهها را هم در پی داشت.
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 347998 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری _تحلیلی امین در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.