*وحید خدادادی

دهقان نژاد در رابطه با چالش های اساسی کلانشهر تبریز گفت: همانطور که در ایام تبلیغات انتخابات شورا هم گفتم و هنوز هم موجود است و بعد از انتخاب شدن به عنوان عضوی از شورای شهر تبریز در همان راستا قدم برداشته ام و شعارهایی که مطرح شده را یا استارت زده ایم و یا انجام یافته و تمام شده است. یکی از این وعده ها وعده خزانه داری متمرکز بود که از اول آبان وارد فاز اجرایی شده است. در گذشته هزینه کرد مناطق شهرداری بر اساس درآمدهای خود آن منطقه بود اما در خزانه داری متمرکز منابع مالی بر اساس اولویت تخصیص می یابد. تعیین این اولویت ها هم بر عهده شهرداران مناطق، معاونت های شهرداری و کمسیون های شورا می باشد. همچنین در لایحه بودجه سال بعد هم اولویت با مناطق کم برخوردار است. حدود ۱۹۶ طرح در سال گذشته به دلیل نبود منابع مالی اجرا نشده و برخی مسیر گشایی ها در بخش های مختلف نیازمند توجه جدی و اقدام فوری است. برای نمونه آخر ایده لی که به دلیل عدم تعیین تکلیف تنها ۲۱ منزل مسکونی مشکلات ترافیکی جدی برای اهالی منطقه به وجود آورده است. ۵ خیابان در این منطقه به یک خیابان منتهی می شود که این عدم تعیین تکلیف منجر به ترافیک سنگین در این خیابان شده است. پس از محاسن خزانه متمرکز عدالت در تقسیم امکانات و اجرای پروژه های عمرانی است. که بحث اولویت بندی پروژه ها و عدالت در تقسیم منابع نیز از شعارهای انتخاباتی بنده بود که از همان ماه اول عملیاتی شد و نشان می دهد که برخی اقدامات با تغییر نگرش براحتی امکانپذیر است و نیازی نیست تا آسمان و زمین را به هم بدوزیم. بحث بعدی در رابطه با شفافیت بود که در شورای پنجم استارت این کار زده شده بود و مورد تاکید ما هم بود تا از حجم مفاسد اقتصادی در شهرداری کاسته شود. در شورای گذشته از سامانه شفافیت رونمایی شد ولی در حد رو نمایی باقی ماند و لازم بود تا شورای ششم تیر آخر را در این رابطه بزند. الان شهرداری قول داده تا این پرتال را به سامانه تبدیل کند امروز در شهرداری سامانه چک داریم و هر چکی که در وجه شهرداری صادر می شود در آن سامانه قرار می گیرد و پروانه ساخت مرحله به مرحله پیش می رود و تا زمانی که چک مورد نظر وصول نشود، اقدام بعدی غیر ممکن خواهد بود. تخلفاتی که در گذشته در این رابطه صورت می گرفت و رشوه هایی که دریافت می شد در سیستم جدید ناممکن شده است. امروز ما در شهرداری سامانه ماشین‌آلات داریم تا تخلفات در این حوزه هم به حداقل برسد. موردی بوده که دستگاهی از ماشین آلات شهرداری را برای تعمیر به تعمیرگاه برده بودند و به جهت فراموشی سالها بود که در تعمیرگاه مانده بود و کسی هم از آن خبر نداشت. سر بسته بگویم که امروز مشخص شده که ماشین آلان شهرداری کی تعویض روغن کرده اند، کی بنزین زده اند و تعمیرات قطعات ماشین آلات هم بر اساس حساب و کتاب است. ما حتی به سامانه نخاله های ساختمانی و پسماند ها و قراردادهای شهرداری هم ورود کرده ایم. این ها همان سامانه های شفافیت هستند تا مشخص شود در شهرداری تبریز چه خبر است و به همین دلیل است که هنوز مشخص نیست رقم دقیق پرسنل شهرداری تبریز چقدر است!
پرسنل شهرداری تبریز سه برابر حد استاندارد آن است!
این عضو شورای شهر تبریز در رابطه با استاندارد های نسبت جمعیت شهر به پرسنل شهرداری هم گفت: طبق استانداردها باید کل پرسنل شهرداری تبریز بیشتر از ۳۸۳۸ نفر باشد و این در حالی است که رقم حدودی کارکنان این مجموعه بیش از ۱۵۰۰۰ هزار نفر است! پیشنهاد دادم تا مباحث حقوقی به کمسیون نظارت اضافه شود و نام آن به کمسیون تحقیق، نظارت و حقوقی شورا تغییر نام یافت. و همین امر این اختیار را به من عضو شورای شهر داده تا به مسائل حقوقی شهرداری هم ورود نمایم. اکثر قراردادهای شهرداری تبریز ایراد دارد، یا به نفع شهرداری است و سرمایه گذار در آن مغموم شده و یا بالعکس آن بوده است. برای نمونه عرض کنم که مثلا مجموعه ای را به یک فرد واگذار کرده اند و قرار شده تا سود آن مجموعه پنجاه پنجاه بین شهرداری و شخص مورد نظر تقسیم شود و این فرد کاری کرده تا در اسناد مالی هیچ سودی نشان داده نشود! از این رو است که ما در حوزه سرمایه گذاری و قراردادهای آن مشکلات عدیده داریم. اقتصاد شهر تبریز برای تنفس مجدد و تبدیل به شهری در خور نام و آوازه اش نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است. ظرف دوره شورای پنجم ریالی در این شهر سرمایه گذاری نشده است! در گذشته شهرداری تعدادی از سرمایه گذاران را صرفا به خاطر لجبازی یک کارمند به خاک سیاه نشانده است! به حبث عوارض ها هم ورود جدی داشته ایم و کمسیون عالی سرمایه گذاری را ایجاد کردیم تا این موضوع را با جدیت دنبال کنیم. تاکید شورای ششم و شخص بنده آن است که در سال ۱۴۰۱ شهر تبریز در حوزه گردشگری و جذب سرمایه گذار تکانی بخورد. در این رابطه سیاست های تشویقی را الحاق کردیم و همچنین خود بنده هم طی سوالی از شهردار خواسته ام را سیاست های جامع و کامل و کلی شهرداری تبریز در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری را به شورا اعلام کند. در این فقره مصمم هستیم و کار به طرح سوال از شهردار هم رسیده است و با کسی در این حوزه تعارف نداریم.
در بحث شمع گذاری میدان آذربایجان ۱۰ میلیارد تومان تخلف شده است
دهقان نژاد در رابطه با تخلفات صورت گرفته در پروژه میدان آذربایجان هم گفت: این مورد را رییس کمسیون عمران از شهرداری خواسته است. هر جا که نیاز به ورود کمسیون تحقیق باشد این آمادگی را دارم که در این موضوع نیز ورود کنم. اما طبق اطلاعاتی که دارم کل شمع نیاز برای ساخت این میدان ۵۰۰ عدد بود که به جای آن از ۱۲۰۰ شمع استفاده شده است، یعنی ۷۰۰ شمع اضافی! در آن برهه قیمت هر شمع ۱۵ میلیون تومان بود که با احتساب ۷۰۰ شمع اضافی می شود رقمی حدود ۱۰ میلیارد تومان فقط در فقره شمع ها هزینه کرد اضافی شده است! بعد حساب کنید که پروژه خاک برداری داشته و معلوم نیست چند کامیون خاک از آن جا خارج شده است! و در نهایت اینکه آیا اجرای آن پروژه به آن شکل گسترده نیاز بود؟ و اگر تنها یک رمپ از اتوبان پاسداران به سمت میدان جهاد زده شود، مشکل ترافیک آن منطقه حل می شد.
مشکل مقبره الشعرا نداشتن متولی پروژه است!
وی در رابطه با وضعیت اسفبار مقبره الشعرا و خانه باقرخان هم گفت: وضعیت این مجموعه در شان شهر تبریز نیست و مشکل مقبره الشعرا نداشتن متولی پروژه است! قانونا بایستی در این رابطه اداره کل ارشاد استان و به سبب وجود مقبره ها اداره کل اوقاف پای کار بودند اما چون در یک برهه شهرداری تبریز لوطی گری کرده و سینه جلو زده امروز همه این نهادها خود را کنار کشیده اند و مدعی اند که تنها نهاد نظارتی هستند! و حال مشخص نیست اصلا چه کسی دستور گودبرداری داده و هدفش از این کار چه بوده است! چون نوع خاک برداری فله ای بوده احتمال یافتن اشیای قدیمی و باستانی هم بعید به نظر می رسد! مدعی اند که شهرداری باید ۱۶۰ میلیارد تومان بابت اتمام پروژه هزینه کند، من از شما می پرسم مگر شهرداری تبریز چنین را در حساب خود دارد؟ مجموعه ای که مجبور است ماهیانه ۱۳۲ میلیارد تومان حقوق پرسنل خود را پرداخت نماید! به سبب تبعاتی که بحث تعدیل نیرو داشت، از این کار صرف نظر کردیم اما در مقابل دستور سد نیرو را صادر کردیم و از این لحظه شهرداری تبریز حق جذب نیروی کاری جدید ندارد! ضمنا از شهرداری خواسته ایم نحوه جذب نیرو را از طریق لایحه در اختیار شورا قرار دهد.
وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد بودجه سال جاری محقق شده است و برای تکمیل این پروژه مبلغ ۶ میلیارد پیش بینی شده در بودجه ملی کافی نیست و حداقل به ۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است و از این رو از طریق شورا نامه ای برای رییس جمهور تنظیم شده تا در سفر استانی این مهم از او مطالبه شود.
حفظ بیت المال و جلوگیری از ریخت و پاش عین مدیریت انقلابی است
دبیر کمسیون فرهنگی شورای ششم در رابطه با حواشی ایجاد شده در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز گفت: حرف من این است که یک اطلس فرهنگی به صورت محله به محله ایجاد کنیم و مطالعات فرهنگی بر اساس ظرفیت های منطقه ای باشد. محلات تبریز به لحاظ فرهنگی خواهی نخواهی با هم تفاوت دارند و برای نمونه یکبار یک طرح نمای شهری (نوار کاست) را از محل اولیه خود جابجا کردند و اهالی منطقه نسبت به نصب آن در محل جدید اعتراض داشتند و آن را بی مفهوم می دانستند! و این یعنی خواسته های فرهنگی هر منطقه با هم تفاوت دارد. اما در رابطه با جنجال اخیر که هنوز وروده نکرده ام، مسئله این است که دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد مامور به خدمت در این مجموعه شده اند و این در حالی است که دو دستورالعملی که اخیرا پیدا شده چنین امکانی وجود ندارد که این هم حرف درستی است چون دانشگاه آزاد نهادی غیر دولتی است و به صورت هیات امنایی اداره می شود. در این صورت حضور آقایان نوادا به عنوان معاون حمل و نقل و جوانعلی آذر به عنوان رییس سازمان فرهنگی و هنری اشکال قانونی دارد. البته بنده از مراجع ذی صلاح استعلام کرده ام و نظر کمسیون تلفیق، نظارت و حقوقی را ظرف چند روز آینده اعلام خواهم کرد.
البته مشکل برخی از اعضای شورا در این رابطه با نحوه و نوع مراسمات است که بعضا هم ایرادات درستی است. من بارها به تندی به روابط عمومی ها هم گفته ام که مثلا برای هفته دولت نصب یک نبر کافی است و نیازی به حیف میل بیت المال نیست. برای هر مناسبت هفت بنر با یک طرح و یک موضوع نصب می شود که هزینه چاپ و نصب هر بنر ۱ میلیون تومان است. حساب کنید که ما سالانه چند مناسبت داریم و اگر قرار باشد برای هر مناسبت ۷ میلیون تومان هر نهاد پول بنر بدهد، ببینید چه رقم بزرگی می شود. نظم مالی هم که بارها اشاره کرده ام، دقیقا همین است که با صرفه جویی در چنین مخارجی می توان امکانات بیشتر و بهتری در اخیترا عموم قرار داد و مدیریت انقلابی هم یعنی همین! حفظ بیت المال و جلوگیری از ریخت و پاش عین مدیریت انقلابی است و صرف ظاهر انقلابی بودن به کار نمی آید. هر مدیری در شهرداری باشد که شورا را قبول نداشته باشد بهتر نیاید و بداند که لوایحش هم در شورا تصویب نخواهد شد. در راستای حمایت از فضای کسب و کار در تبریز تاکید کرده ایم که تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی شهر باید صرفا در اختیار شرکت های تبریزی باشد.
مدیران مترو باید بگویند ۶۵۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت دولتی در کجا هزینه شده است؟
دهقان نژاد در پایان نسبت به وضعیت آسفالت شهر تبریز و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و وضعیت مترو نیز گفت: از لحظه حضور در شورا نسبت به روند پیشرفتی مترو ورود کرده ایم و گم شدن ایستگاه یک ایستگاه از ایستگاه های پیش بینی شده فقط یک مورد از موضوعات مورد بحث در این رابطه است. برای من بعنوان یک عضو شورا سوال این است که مگر برای پیش بینی این ایستگاه مطالعه قبلی انجام نشده بود؟ اگر مطالعات قبلی بوده و خاک محل مورد نظر مشکل دار بوده اصلا چرا چنین ایستگاهی پیش بینی شده است؟ و اگر با مطالعه انجام گرفته چرایی آن باید مشخص شود؟ خط یک مترو ما علی رغم تخصیص کامل بودجه و حتی اضافه بر بودجه پیش بینی شده هنوز که هنوز است تمام نشده است! خط دو هنوز سردرگم و آواره است! الان یکسال از حادثه تصاوف مترو می گذرد و نه محل مورد اصلاح شده و نه عامل آن مشخص شده است! دوستان باید بگویند ۶۵۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت دولتی در کجا هزینه شده است؟ بالاخر باید مشخص شود که در زیرزمین تبریز چه خبر است؟
با پول مردم تبریز به اهالی سهند خدمات می دهیم!
ما اگر بخواهیم در راستای نوسازی ناواگان حمل و نقل عمومی گامی برداریم و اتوبوس خریداری کنیم باید ۸۰ درصد هزینه اتوبوس ها را دولت پرداخت کند و فعلا تا این لحظه دولت به تعهداتش عمل نکرده است. ولی بهرحال این مسائل مردم را قانع نمی کند. هر چند سهند سرریز جمعیتی تبریز است اما چرا ناوگان اتوبوسرانی ما باید به این شهر خدمات بدهد؟ شهرداری سهند باید خودش مشکل اتوبوسرانی اش را حل کند! قبلا قرار بوده تا یک سال تبریز کمک حال آنان باشد و از آن موقع تاکنون این وظیفه به گردن ما افتاده است. اگر خدای ناکرده حادثه ای رخ دهد پلیس راهنمایی طبق قانون می تواند اتوبوس شرکت واحد را به جهت خروج از محدوده سرویس دهی اعمال قانون نماید که مگر اینجا محدوده شهر تبریز است؟ در فرمانداری اسکو در آن تاریخ مقرر شده که خودشان ترمینال اتوبوس بین شهری و درون شهری ایجاد کنند! الن ۲۶ دستگاه اتوبوس شرکت واحد الاف سرویس دهی به شهر سهند است. با پول مردم تبریز به اهالی سهند خدمات می دهیم. البته ما حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرده ایم که در آینده شاهد ملحق شدن آنها به ناوگان اتوبوسرانی تبریز خواهیم بود. برای پوشش دادن هزینه های اتوبوس های بخش خصوصی چاره ای جز افزایش کرایه ها نداریم. در بحث آسفالت نیازمند تقویت کارخانه های تولید آسفالت خود هستیم و در رابطه با کیفیت آسفالت های ریخته شده هم بحث بسیار وجود دارد. در تبریز مشکل اساسی آسفالت داریم که با نظارت دقیق و دقت مضاعف در عملکرد پیمانکارها این مسئله به مرور حل خواهد شد.