سیزدهمین جلسه از جلسات علنی شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع ارائه گزارش و بررسی وضعیت سازمان قطار شهری و شرکت بهره‌برداری قطار شهری تبریز برگزار شد.

در ادامه علیرضا نوای‌باغبان عضو شورای شهر تبریز اظهار داشت: گزارش مالی خط یک و دو فصل به فصل و مدیریت با مدیریت و سال به سال و  کل هزینه‌کرد و مقدار نیاز برای اتمام خط یک باید مشخص شود.

وی افزود: اعضای شورا پشتیبانی از اتمام‌ پروژه مترو را وظیفه خود می‌دانند و باید در خصوص هزینه‌کردها گزارش شود.

باغبان اضافه کرد: لازم‌است آخرین گزارش از اجرای خط ۳ و خط ۴ مشخص شود و تدابیر اندیشیده شده نیز مشخص گردد.

وی با بیان اینکه اگر این آمار و ارقام مشخص شود تصمیم‌گیری مناسب‌تر خواهد بود‌، یادآور شد: اگر تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز را در اجرای مترو مقایسه کنیم، بهتر خواهد بود تا پیشرفت مترو را بدانیم و مشخص شود مقدار آورده دولت در هر کدام از شهر‌ها چه مقدار است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: تعداد واگن فعال و غیرفعال و مورد نیاز برای خط یک نیز باید مشخص شود، میزان جابه‌جایی مسافر در هر روز نیز باید در مترو مشخص شود.

وی گفت: مترو از سال‌های گذشته بزرگترین پروژه عمرانی تبریز بوده و در آینده نیز خواهد بود.

باغبان تصریح کرد: مقرر بود خط یک در مدت معین با بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی به اتمام می‌رسید اما در زمان مقرر افتتاح نشده و شاید چندین برابر و بیشتر در این خط هزینه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بودجه خط اول مترو به صورت کامل محقق شده و باید در سال ۹۸ افتتاح می‌شد اما هنوز بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح بودجه مورد نیاز است.

۴۲۰ میلیون دلار فایناس مترو تبریز از دست رفت

فریدون بابایی‌اقدم عضو شورای شهر تبریز، گفت: شاید نقدی در زمینه اوراق مشارکت وجود داشته باشد، ۴۲۰ میلیون دلار فاینانس خط ۲ مترو بود که به دلیل تعلل شورا شاید  نتوانستند این مبلغ را جذب کنند.

وی تاکید کرد: باید توجه شود که تعلل شورا در جذب پول شاید بیشترین ضرر را به شهر زد و در اوایل شورای پنجم نیز با تعلل این فاینانس به دلیل تحریم ها جذب نشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان داشت: شهردار وقت بر چه مصوبه‌ای از اجرای خط ۳ جلوگیری کرد و گفت شورا موافق نیست این در حالی بود که فقط چند نفر مخالف این موضوع بودند و موافقین نیز نادیده گرفته شدند.

وی گفت: از اعضای شورای ششم می‌خواهم مترو موضوع ثابت جلسات شورا همچنین کمیسیون عمران باشد.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی در مترو تبریز انجام شده اما هیچکدام به مردم انتقال نیافته است، متذکر شد: به همکاران مترو می‌گوییم همانند سابق پشتیبان کار‌های ارزشمند هستیم و کارهای ارزشمند را کارآگاهی و با دید پلیسی نگاه نخواهیم‌کرد و همواره پشتیبان مترو خواهیم بود.

وی  اظهار داشت: اقدامات خوب گذشته باید تداوم یابد و یکی از اولویت‌های ما باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز، اضافه کرد: با توجه به اینکه اوراق جدیدی که گرفته شده منطقی نیست، پیشنهاد می‌کنم همه آنرا یک جا به بدهی‌ها اختصاص دهیم و البته که باید هم بدهی‌ها پرداخت شود و سایر خطوط نیز فعال شود.

برگی  در ادامه گفت: مترو در زیرزمین و روی زمین فعالیت دارد و در بازدید اخیر از میدان شهید بهشتی بنده گفته بودم اینجا قطب گردشگری است، چرا که این خیابان در امتداد جاده ابریشم ‌قرار دارد و با برخی فرهنگ‌سازی‌ها و اقدامات می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی این میدان استفاده کرد.

فاز یک مترو تبریز پس از ۱۹ سال هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده است

روح‌الله دهقان‌نژاد رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق و نظارت گفت: تحقیق و تفحص به معنای مچ‌گیری نیست بلکه هدف دستیابی به آخرین اخبار در حوزه مترو پس از ۱۹ سال از اجراست.

وی اذعان داشت: ظاهراً در جلسه مدیران قطار شهری بنده را غیرفنی و بی‌سواد خوانده‌اند اما ما با نظر کارشناسی و پرسش و پاسخ جلو می‌رویم اگر گزارشی ارائه کرده‌ام از نظرات ۶۰ صفحه‌ای بوده که خودشان ارائه کرده‌ بودند.

رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق و نظارت، افزود: مدیرعامل قطار شهری مدعی شدند مجوز شورا برای گذاشتن پول به بانک وجود داشته اما ما چیزی ندیده‌ایم که باید مدارک آن ارائه شود.

دهقان‌نژاد تصریح کرد: آن زمانی که این پول در بانک گذاشته شد اگر تجهیزات با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری می‌شد امروز بسیار جلوتر بودیم.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام خود مترو ۱۴۵۸میلیارد تومان پول برای اتمام قطار شهری پول لازم است، گفت: اما سوال اینجاست، چرا برخلاف پیش‌بینی‌ها باز این مقدار بودجه نیاز است.

عضو شورای اسلامی شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: ۲ دستگاه تی بی ام با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی بدون استفاده باقی‌ مانده‌اند، اینکه گفته می‌شود وقت تلف شده به دلیل بی تدبیری در قطار شهری بوده نه مجوز شورا.

دهقان‌نژاد با پخش فیلم ورود سیل به یکی از ایستگاه‌های مترو گفت: من آدم کارشناسی نیستم به گفته عزیزان قطار شهری اما چرا باید این حجم از آب به ایستگاه مترو وارد شود.

روح‌الله رشیدی یادآور شد: مشابه دوگانگی در حوزه قطار شهری در سایر حوزه‌های شهرداری نیز دیده می‌شود که دلیل آن می‌تواند عدم اجرای مصوبه وزارت کشور مبنی بر سازمان حمل و نقل ریلی است.

وی اضافه کرد: کارهای ساده‌ای که میان ۲ مجموعه میانی شهرداری تقسیم می‌شود به درستی اجرا نمی‌شود که برای رفع این مشکلات باید به سمت اجرایی کردن و مشخص کردن مسوولیت‌ها حرکت کرد.

حیات خلوتی به نام شرکت بهره‌برداری مترو تبریز

رشیدی تصریح کرد: ورود نیروها به شرکت بهره‌برداری قطار شهری بدون برگزاری آزمون درست نیست و پیگیری این موضوع وقت شورا را می‌گیرد.

رسول برگی نیز گفت: احساس می‌شود شرکت بهره‌‌برداری مترو حیاط خلوت برخی از آقایان شده تا افراد نفرات خود را به شرکت بهره‌بردار قطار شهری وارد کنند.

رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: شورا به این موضوع وارد شده و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید چرا به این زمینه وارد شده‌ایم چون وظایف ذاتی داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم.

علیرضا نوای باغبان اظهار داشت: ظرفیت نهایی خط یک که امروز حداکثر ۱۳ هزار مسافر جابه‌جا می‌کند، باید مشخص شود که در صورت بهره‌برداری نهایی چه مقدار است.

وی اضافه کرد: مبلغ کامل مورد نیاز برای اتمام خط یک نیز باید مشخص شود.

سیدکاظم زعفرانچیلر عضو شورای شهر تبریز، گفت: دستگاه حفار که در خط ۲ در سمت غربی حضور دارد از مهر ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ چه مقدار حفاری کرده و دستگاه شرقی از ایستگاه ۱۶ این دستگاه چه مقدار حفاری کرده‌ است و توان حفاری این ۲ دستگاه چه مقدار است؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: این موضوع مطرح می‌شود که ظاهراً در خط جنوبیِ فاز ۳ – خط یک، قبل از تحویل رسمی به شرکت بهره‌برداری، رفت و آمد قطار در این خط صورت می‌گرفت که در صورت صحت این امر در این خصوص توضیح داده شود.

وی افزود: آیا حضور آقای مولوی به عنوان رئیس ستاد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری و بعداً در ستاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس در انتصاب ایشان در مترو دخیل بوده است یا خیر؟

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: آقای مولوی یک بازنشسته‌، جانباز ۷۰ درصد و از افتخارات ما هستند اما از آنجایی که در شرکت‌های مختلف حضور دارند و در شرکت های مختلف عضو هیئت مدیره هستند سوال این است آیا این مورد در راندمان کاری آنها تاثیر دارد یا خیر؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: موضوعی گاهاً مطرح می‌شود که از شرکت‌هایی که آقای مولوی در آنها حضور دارند خریدهایی شده که آیا در این جا تعارض منافع وجود دارد یا خیر؟

رسول برگی نیز در ادامه گفت: در مورد سردار مولوی همواره اختلاف دیدگاه داشتیم اما چهره‌ای که می‌خواهم از سردار به یاد داشته باشم این است که ایشان همواره مانوس با شهید باکری بودند و در  کنار ایشان حضور داشته‌اند.

وی بیان داشت: برخی اختلافات از گذشته با سردار مولوی داشتیم اما این به این دلیل نیست که برخی اتهامات‌زده شود.

برگی تصریح کرد: از سال ۸۸ با سردار مولوی اختلاف سلیقه داشتیم اما عقیده ما یکی است که راه انقلاب است.