همزمان با تصمیم «لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیونهای ترانزیتی» از سوی کشور ترکیه، از روز شنبه ۸ دی تا به امروز بیشاز هزار کامیون در مرز بازرگان معطل ماندهاند. نکته قابل توجه این است که قانون مورد اشاره، تنها برای خودروهای ایرانی اعمال میشود!
نسیبه پیرایش
توقف کامیوندارها در حالی است که پیش از اعمال این قانون، روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از مرز بازرگان تردد میکردند. این اقدام ترکیه هزینه سرسامآوری بر کامیونهای ایرانی تحمیل میکند به طوری که باتوجه به قانون وضع شده، کامیون داران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از اینکه پر یا خالی باشد) ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان مالیات باید پرداخت کنند. نکته قابل توجه این است که قانون مورد اشاره، تنها برای خودروهای ایرانی اعمال میشود!
رانندگان ایرانی که چند روزی است در شرایط سخت و سرمای شدید، بدون هیچ امکانات رفاهی در مرز گرفتار شدهاند، میگویند که هر کامیون ایرانی مجبور به پرداخت جریمهای بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورویی است. برخی از رانندگان میگویند که این مالیاتها و جریمهها به ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان میرسد و عملاً سودآوری حملونقل برای آنها از بین رفته است.
گفتنی است، ایران این رویکرد دولت ترکیه را بیپاسخ نگذاشته و متقابلا عرضه سوخت به کامیونهای ترکیهای را از روز شنبه متوقف کرده است. این وضعیت اعتراض و نارضایتی کامیونداران ترکیهای را به همراه داشته است. یکی از این رانندگان در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده، به شدت از سیاستهای اشتباه دولت ترکیه انتقاد کرده و میگوید: «همه باید ببینند که دولت ترکیه با افزایش قیمت سوخت برای رانندگان ایرانی باعث شده ایران هم به کامیونهای ما سوخت ندهد. همانطور که مشاهده میکنید، کامیونهای ایرانی به راحتی سوختگیری میکنند، اما جایگاهداران از ارائه گازوئیل به ما خودداری میکنند.»
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در واکنش به این اتفاق، با بیان اینکه در حال حاضر فقط به رانندگانی که مبلغ مابه التفاوت را پرداخت کنند اجازه ورود داده میشود، تصریح کرد: این مابهالتفاوت معادل ۲۷۰ لیر روی هر لیتر گازوئیلی است که رانندگان از ایران خارج میکنند. اما راننده فقط به اندازه هزینه سفر پول همراه خودش دارد و اگر این مبلغ را پرداخت کند دچار مشکل خواهد شد.
همچنین ذاکر نماینده مردم ارومیه در صحن علنی مجلس به این ماجرا واکنش نشان داده و گفت: مدت ۱۰ روز است که بیش از هزار کامیون و کشنده در مرزهای خروجی ایران از جمله مرزهای بازرگان، آذربایجان، پلدشت، سرو متوقف شدهاند. ترکیه امروز به دلیل مالیات بر باک کامیونهای گازوئیل و کشندههای ایرانی به ازای هر لیتر گازوئیل ۲۹ لیر دریافت میکند. وزرای راه، کشور و وزیر امور خارجه پیگیر حل مسائل به وجود آمده باشند.
رویداد۲۴ هم در این باره نوشت: «در واقع سقوط دولت بشار اسد در سوریه همه منطقه به خصوص مناسبات ایران و ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. روابط صمیمانه ایران با دولت اسد و اختلاف نظر و رویکردی که ایران با ترکیه در موضوع مقاومت دارد، بر کسی پوشیده نیست. نقش ترکیه در تحولات اخیر سوریه نیز سبب شده که تقابل بین ایران و ترکیه بیشتر شود. برای درک بهتر این وضعیت کافی است به یاد آوریم که عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان همزمان با آغاز درگیریها در سوریه به این کشور و ترکیه سفر و تاکید کرد که «ایران و گروههای مقاومت پشتیبان سوریه در برابر تروریستها هستند.» این تاکید ایران، اما فایدهای نداشت و دیدیم که ترکیه در گروه حامیان تحریرالشام قرار گرفت تا این گروه به سرعتی خارج از تصور، دمشق را فتح کند. اوضاع در منطقه خاورمیانه به سرعت در حال تغییر است و به نظر میرسد که ترکیه تمام تلاش خود را میکند تا در آینده این منطقه نقش مهمتری ایفا کند. آنچه در سوریه رخ داد برای آنها یک موفقیت قابل توجه است و ادامه این مسیر میتواند اردوغان را بر اسب مراد سوار کند. چنانچه ولی نصر در مقالهای در فارن پالیسی نوشته بود: «دستاوردهای ترکیه در سوریه ممکن است نفوذ آن را به لبنان و عراق بسط دهد، در حالی که موضع ایران در این دو کشور با از دستدادن سوریه ضعیفتر میشود.» بدیهی است که ایران در برابر این تغییر وضعیت بیتفاوت نخواهد ماند و برای حفظ جایگاه خود تلاش میکند. در راستای همین تلاشها است که روابط ایران و ترکیه رو به تنش میرود.»
منبع خبر «خبرگزاری امین» است و پایگاه خبری _تحلیلی امین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 393079 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 09141143384 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری _تحلیلی امین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.