دبیری کار بچه گانه ای انجام داد! باید اعتراف کنند که اشتباه کرده اند

* وحید خدادادی-سرویس سیاسی: چالش‌های پیش روی شورای پنجم و اختلافات فی‌مابین هشت و پنجی را پایانی نیست. همچنین است که این اختلافات بعد از داستان پر رمز و راز انتخاب شهردار علنی‌تر و پیچیده‌تر شده است. رئیس شورای شهر بیانیه سیاسی منتشر و روند انتخاب را مشکل‌دار دانسته است و قلی زاده دیگر عضو شورا با استناد به برخی ادله‌ی حقوقی این انتخاب را فاقد وجاهت قانونی دانسته است. در همین ارتباط با دکتر بهشتی رئیس کمسیون برنامه و بودجه شورای شهر به گفتگو نشستیم تا نظرات او در این خصوص و البته مسائل بودجه‌ای جویا شویم. در ادامه گفتگوی اختصاصی روزنامه امین را با وی می‌خوانید:

*بعد از راه‌یابی هشت نفر از اعضای لیست امید به شورای شهر عموماً انتظار بر این بود که شهردار منتخب از اصلاح‌طلبان باشد! دلیل عدم وقوع این اتفاق را در چه می‌دانید؟
-عدم تعهد اعضای لیست امید به کار تیمی و رأی اکثریت.

* اخباری در رسانه‌ها منتشرشده است مبنی بر این که شش نفر از اعضای لیست امید که خود شما هم یکی از آن اعضا هستید تا کنون صورت‌ جلسه مربوط به انتخاب شهردار را امضا نکرده‌اند اگر این موضوع صحت دارد، دلیل آن چیست؟
– طبق قانون صورت‌جلسه فوق می‌بایستی در جلسه آتی امضا شود که بنا به تقارن هفته بعد با عاشورای حسینی این موضوع به اولین جلسه علنی بعدازآن موکول شده است و حاشیه‌سازی‌ها در این خصوص صحت ندارد. حداقل من در مورد خودم باید بگویم که تا این لحظه صورت‌جلسه‌ای به بنده جهت امضا داده نشده است و اگر چنین اتفاقی می‌افتاد حتماً آن را امضا می‌کردم. شخصاً معتقدم دلیل وجود ندارد که جلسه‌ای که خود نیز در آن حضور داشتم را امضا نکنم، و این مسئله به‌هیچ‌وجه موضوعیت ندارد. من تا کنون آن را ندیده‌ام و اگر عین جلسه مرقوم شود آن را امضا می‌کنم.

*رئیس شورای شهر و یکی از اعضای شورا (قلی زاده) با انتشار بیانیه‌های جداگانه پروسه انتخاب شهردار را مخدوش و دارای اشکالات حقوقی دانسته‌اند! نظر شما در این خصوص چیست؟
-یک سری اشکالات قانونی در این خصوص وجود دارد که شخص آقای فرهود نیا مشاور حقوقی شورا نیز آن‌ها را جمع‌بندی کرده است! و تفسیرهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد که در حیطه فعالیت حقوقدانان است. برای نمونه معتقدند که باید اسامی هر چهار کاندیدای مطرح‌شده برای این پست باید در تابلوی مخصوص نوشته می‌شد که علی‌رغم تذکر شخص آقای دکتر فرهود نیا و البته مشاور حقوقی فرماندار در همان جلسه ترتیب اثری داده نشد! و رأی‌گیری بین دو نفر صورت گرفت. حتی در خصوص نتیجه این رأی‌گیری که هفت به شش پایان یافت باز نظرات متفاوتی وجود دارد. باز نظر حقوقدانان این است که در این خصوص اشکال وجود دارد هر چند من معتقدم که فردی اگر ۷ رأی آورد دیگر شهردار است و بحثی وجود ندارد. اما متخصصین امور حقوقی معتقدند که اکثریت مطلق یعنی نصف بعلاوه یک! و نصف اعضای شورای سیزده نفره با توجه به اینکه نیم معنا ندارد هفت نفر لحاظ می‌شود و در نتیجه باید شهردار منتخب دارای هشت رأی باشد. و نهایتاً این رأی‌گیری و انتخاب مخدوش است. بر همین اساس بعضی از اعضای شورا به تأسی از همین ایراد حقوقی آن را مخدوش می‌دانند. و معتقدم اگر این رأی‌گیری دارای اشکال باشد باید در هیئت تطبیق و مراجع بالاتر موردبررسی قرار گیرد و تصمیم‌گیری شود.

*آخرین جلسه شورا که از نظر شما به چه ترتیبی پیش رفت که نتیجه چنین شد؟ چه دلایلی باعث شد تا یک‌ باره صفحه برگردد و این نتیجه حاصل شود؟
-به نظر من برخی از اعضای شورا انصافاً سیاسی‌کار خوبی هستند! یعنی ماکیاولیست هستند! سیاست ماکیاولی یعنی هدف وسیله را توجیه می‌کند، که این با دیدگاه اسلامی کاملاً مغایر است. در اسلام برای انجام یک کار خیر نمی‌توانید دزدی بکنید. یعنی فردی چون قرار است نذری بدهد برود دزدی کند! طبق قوانین دین مبین اسلام باید هدف و وسیله هر دو مشروع و قانونی باشند. متأسفانه برخی از اعضای شورا از سیاست اول استفاده می‌کنند و در گفتار خود اذعان داشته‌اند که به فلانی رأی خواهند داد و در عمل به شخص دیگری رأی داده‌اند! که این به دور از اخلاق و شأن اسلامی است، و باید خود در این خصوص جوابگو باشند. از نظر من در صورت رفع موانع حقوقی و تأیید حکم شهردار توسط وزارت کشور باید از آن حمایت کرد.

*تغییراتی که در مجموعه شهرداری رخ‌داده است آیا در راستای رأی و خواست مردم و تحقق نیات شهروندان است که با رأی خود انتظار تغییرات مثبت داشتند؟
-خیر! چون در کشور ما حزب بماهو حزب وجود ندارد، اعضا به تعهد خود در قبال مردم و لیست درست عمل‌ نکرده‌اند. اگر حزب وجود داشت و من تخلفی صورت می‌دادم همان حزب مرا بازخواست می‌کرد و مردم هم رفتار تشکیلاتی را یاد نگرفته‌اند. و گرنه اگر حزب وجود داشت و هر هشت نفر از یک جریان بالا آمده بودند و باهم هماهنگ بودند نیازی به ائتلاف وجود نداشت، اما عملکرد ناهماهنگ دو نفر از اعضا کار دست لیست امید داد.

*از ناهماهنگی دو نفر از اعضای لیست سخن گفتید، دلیل این ناهماهنگی‌ها که از فردای انتخابات وجود داشت در چیست؟
-البته این را باید خودشان جواب دهند که چرا ناهماهنگ عمل کرده‌اند، اما به نظر من آن دو نفر تخلف کرده‌اند. چون در این خصوص صورت‌جلسه‌ای امضاشده بود مبنی بر این‌ که اگر ۵ نفر از اعضای لیست بر موضوعی تأکید داشتند بقیه هم به احترام آنان به رأی اکثریت تمکین کنند که چنین نکردند.

* به‌عنوان رئیس کمسیون برنامه ‌و بودجه بفرمایید چه میزان از بودجه مصوب سال جاری که توسط شورای گذشته تصویب‌شده تحقق‌یافته است؟ همچنین وضعیت مالی شهرداری تبریز را در این مدتی که کار را در اختیار گرفته‌اید چگونه می‌بینید؟
– البته در کل شهرداری‌ها وضعیت بخش درآمد اسفبار است. شورای قبلی و شهردار قبلی تمام منابع کسب درآمد را هزینه کرده‌اند و امروز دیگر جایی برای کسب درآمد وجود ندارد. در مقابل هزینه‌ها به شکل هنگفتی افزایش‌یافته است و نیروی انسانی بدون حساب‌ و کتاب به بدنه شهرداری تزریق‌ شده است، یعنی بدنه امروز شهرداری چندین برابر میزان مورد نیاز است. شورای پنجم هم قصد بیکار کردن کسی را ندارد اما اکثر این نیروها غیر کیفی هستند. سو مدیریت‌ها در گذشته و نه‌ فقط در شورای چهارم باعث شده است که امروز با وضعیت بغرنجی روبرو باشیم. از سویی کاهش درآمدها باعث شده است تا بودجه مصوب تحقق نیابد و از سویی شهرداری امروز ماهانه بیش از ۴۰ میلیارد تومان به پرسنل خود حقوق پرداخت می‌کند که این رقم سالانه چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که مبلغ هنگفت و نگران کننده‌ای است. لذا باید بدون اغتشاش به اصلاحات اساسی دست زد. ما در کمیسیون بودجه برای تدوین بودجه سال بعد سه ماه است که برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی می‌کنیم، و این برنامه‌ها را در قالب ۶۶ بند آماده کرده‌ایم و بعد از تصویب در کمسیون برنامه ‌و بودجه به شهرداری ابلاغ نموده‌ایم. تمام تلاش بنده این خواهد بود که با تعامل با شهرداری همه این بندها اجرایی شود که در صورت تحقق ساختار شهرداری به سمت اصلاح شدن پیش خواهد رفت. معتقدم که در شهرداری باید یک سری اقدامات اساسی باید صورت گیرد.

*به بودجه‌بندی سال ۹۷ اشاره کردید، آیا در بودجه‌بندی سال بعد هم سیاست درآمدی شهرداری تراکم فروشی است یا نه! تدابیری در این خصوص اندیشیده شده است؟
-یک اشکال قانونی در این خصوص وجود دارد! که به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد! مجلس در سال ۶۲ قانونی را تصویب کرده است با این مضمون که کلان‌شهرها باید خود مستقلاً خودشان را اداره کنند! اما راهکار این اداره کردن را تشریح نکرده است. از همان تاریخ به بعد در شهرهای بزرگ ما شهر فروش داشته‌ایم نه شهردار! شهر را فروخته‌اند و شهر را اداره کرده‌اند. اشکال دوم این است که مدیران شهری واقعاً تفکر مدیریت شهری‌شان ضعیف بوده است. اگر مهندس بوده‌اند بادید فیزیکی به شهر نگاه کرده‌اند و آن را در خیابان‌کشی و زیرگذر و روگذر خلاصه کرده‌اند، به هر حال شهر محل زندگی انسان‌هاست اما در این تفکرات انسان جایی نداشته است. ما تلاش می‌کنیم درآمدهایی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازد تقلیل دهیم. نمونه‌اش درآمدهای ماده صد است، ماده صد یعنی شهرداری مردم را تشویق می‌کند مردم تخلف کنند تا کسب درآمد کند! آیا این روش مدیریت شهر است؟! یا کاربری اراضی را تغییر می‌دهند که فضای سبز را به مجتمع تجاری تبدیل می‌کنند! یعنی جلوی نفس کشیدن مردم را گرفتن! همین تراکم فروشی‌ها است که باعث بالا رفتن میزان آلودگی شهرهای بزرگ‌شده است. بنابراین تلاش می‌کنیم چنین رفتارهایی را به کمترین میزان برسانیم و در این راه همه تلاش خود را به کارخواهیم بست.

*بعد از طرح‌های مشارکتی مثل آیسان و هشت‌بهشت که واگذار گردید! آیا طرح مشارکتی جدیدی پیش‌بینی‌شده است؟
-به‌شخصه معتقدم که باید برای رهایی از بند تراکم فروشی و درآمدهای ناپایدار این‌چنینی باید شهرداری شرایطی را فراهم نماید تا بخش خصوصی به جد پای‌کار بیاید. در این حالت هم درآمد بخش خصوصی افزایش می‌یابد و از قبل آن درآمد شهرداری هم افزایش می‌یابد. برای نمونه شهرداری لازم نیست خودش متولی یک شهربازی باشد! و می‌توان به مدد بخش خصوصی این مهم را به‌راحتی انجام داد و شهرداری هم در این امر با مشارکت خود ذی نفع باشد. تمام طرح‌ها را می‌توان این‌چنین پیش برد و شهرداری باید بستر این‌چنین اقداماتی را فراهم نماید.

*در جلسات اول شورای پنجم بحث حسابرسی از شهرداری مطرح شد، این موضوع تا چه مقدار پیش رفته و آیا محقق خواهد شد؟
– ما گفتیم که سرپرست محترم شهرداری از وضعیت مالی شهرداری، وضعیت اموال و املاک آن را به ما گزارش دهد که این کار صورت گرفته است. و ما در کمسیون برنامه‌ و بودجه آن را تحویل گرفته‌ایم. اما بحث حسابرسی موضوع جداگانه‌ای است که باید توسط حسابرسان صورت گیرد. که نیاز است با اقدامات عملی شورا حسابرسانی انتخاب شوند و به‌موقع نتیجه آن را به شورا و مردم اعلام نمایند.

*عرض بنده این است که در تهران با شروع به کار شورای جدید و انتصاب شهردار اولین اقدام همین موضوع حسابرسی بود! و قرار به راین است که نتیجه از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد! چنین انتظاری را می‌توان از شورا و شهردار جدید در تبریز داشت؟
– حسابرسی در اینجا هم صورت می‌گیرد.

*مصداقا در مورد نحوه تنظیم قراردادها، مناقصه‌ها و میزان هزینه‌های پروژه‌های مختلف منظور بود؟
-این مورد را ما در همان ۶۶ بند گنجانده‌ایم که شهرداری موظف شده است که ریز همه این مناقصه‌ها و معاملات را در اختیار عموم قرار دهد. تا مردم در جریان این امور قرار گیرند.

*قانونی هم در این خصوص وجود دارد که شهرداری موظف است تا شش ماه یک‌بار گزارش عمومی دهد! اما ما تاکنون شاهد چنین روندی نبوده‌ایم!
-بله این مورد همان گزارش عملکرد شش‌ماهه است که شهرداری و شورا موظف به اجرای آن است. ما هم تلاش می‌کنیم که شهرداری عملکرد خود را به زبان عامه‌فهم ارائه کند تا مردم عادی نیز در فهم روند حرکتی شهرداری با مشکل مواجه نشوند.

* در پایان با توجه به علنی شدن اختلافات در شورای شهر بعد از انتخاب شهردار، دور نمای شورای پنجم را چگونه می‌بینید؟
– به نظر من نمایندگان نباید به خاطر سلایق شخصی به روند مدیریت شهری لطمه وارد کنند. ما باید بگوییم هرکسی می‌خواهد شهردار باشد مهم نیست، بلکه باید اجازه ندهیم شهردار از خطوط قانونی خارج شود! به شهر فکر کنیم نه به افراد! کاندیداهای مطرح‌شده برای شهرداری هیچ‌کدام کاندیدای مورد وثوق بنده نبودند اما قرار نیست که همه‌چیز بر اساس منویات شخصی بنده پیش برود و کار جمعی باید صورت گیرد. البته تحقق این امر نیاز به داشتن سطوح فرهنگی بالاست! تا بتوانیم منیت ها را کنار بگذاریم. برای شخص بنده پاک دستی شهردار و مدیران آن اولویت اول است. اگر کسی بخواهد تخلفی صورت دهد بدون ملاحظات معمول بنده آن را به اطلاع عموم می‌رسانم. و در این امر با کسی رودربایستی ندارم. شعار من شورا و شهرداری سالم است و برای تحقق آن تلاش خواهم کرد.

*تأکیدا سؤال بنده این است که با توجه به اختلافات اساسی که وجود دارد، خصوصاً بعد از انتخاب شهردار که پنج نفر به همراه فرد منتخب برای شهرداری بدون اطلاع بقیه افراد به دیدار امام‌جمعه شهر رفتند! آینده این روابط چگونه پیش خواهد رفت؟
-به نظر من کار بچه‌گانه‌ای انجام دادند! این رفتارها مربوط به اقلاً هزار سال قبل است. مگر شهردار را پنج نفر انتخاب می‌کنند! مگر شما پنج نفر کی هستید که این‌گونه عمل می‌کنید! البته این‌ها به امام‌جمعه محترم هم دروغ گفته‌اند. به دفتر ایشان اعلام کرده بودند که شورا قصد دیدار با شمارا دارد! اگر می‌گفتند فقط پنج نفر می‌خواهند با شما دیدار کنند ایشان وقت ملاقات نمی‌دادند.
حتی همان فردی که به‌عنوان شهردار انتخاب‌شده بود هم تخلف کرده است! او شهردار نبود! او زمانی می‌توانست خود را به‌عنوان شهردار معرفی کند که فرمانداری حکمش را تأیید کند! و حکمش صادر شود. هنوز وقتی نه به بار است و نه به دار، چرا از خود بی‌خود می‌شوید!؟ من مانده‌ام این بنرهای تبریک را برای چه در شهر چسبانده‌اند؟!
به نظرم همین پنج نفر به فرد منتخب بدجور لطمه می‌زنند! اگر سکوت پیشه می‌کردند بقیه افراد حساس نمی‌شدند به نظرم اشتباه بزرگی کرده‌اند! من واقعاً متعجب شده‌ام خصوصاً از دکتر دبیری! بااین‌همه تجربه این کار بچه‌گانه را انجام داد! این اشتباه را مرتکب شده‌اند باید اعتراف کنند و به زبان بگویند که اشتباه کرده‌اند و دیگر مرتکب این‌گونه اشتباهات نشوند.