محمد حسن اسوتچی: برخی از اعضای شورا در انتصابات شهرداری  دخالت مستقیم داشتند

* وحید خدادادی-سرویس سیاسی: مرد معترض شورای چهارم از جمله افرادی است که بارها عملکرد شهرداری و شورای چهارم را نقد کرده است، با توجه به پایان عمر شورای چهارم لازم بود تا در خصوص عملکرد شورا و دلیل این اعتراضات با وی هم صحبت شویم، به سراغش رفتیم و پای درد دل هایش نشستیم، در ادامه گفتگوی اختصاصی روزنامه امین را با محمد حسن اسوتچی می خوانید:

عملکرد شورای چهارم را چگونه ارزیابی می کنید؟
_ رسانه مسئولیت بزرگی در جمهوری اسلامی دارد امیدوارم خداوند لطف کند حقایق و واقعیت ها بر زبان مان بیاید. آخر شورای چهارم را گفتید یاد آخر عمر افتادم چرا که آخر عمر هم این گونه خواهد بود انسان در نفس های آخر زمانی که نه از این دنیا تمام شده و نه به آن دنیا رسیده است کل زندگی در یک لحظه از جلوی چشمانش می گذرد.
امام علی(ع) در این زمینه می فرمایند مردم در خواب هستند وقتی می میرند بیدار می شوند. امیدوارم که شورای چهارم که تمام شد، افرادی مانند من متوجه شده باشیم که چه در شورای چهارم و چه در شورای سوم و در این مجموع ۱۰ سالی که تمام شد و الان می پرسند چه نمره ای به خود می دهی الان حداقل امکان جبران مختصر است اما وقتی که عمر به پایان رسید چطور یک لحظه می بینید یک نفس هم مقدور نیست در آن زمان گذشته انسان از ذهنش می گذرد که توام با حسرت اگر باشد امیدوارم خداوند از دستمان بگیرد.
متاسفانه برای شورای سوم و چهارم ما با آن امیدی که آمده بودیم و می گفتیم که نهاد شورا یک نهاد مردمی است و خواهیم توانست به شکل های مختلف در جمهوری اسلامی دانسته هایمان را به عرضه وجودی و تجسم برسانیم که متاسفانه این موضوع در مورد من به تحقق نرسید یعنی آن انتظاری که داشتم برآورده نشد. برخی از بزرگواران در شورای چهارم نمره قبولی به خود داده اند من متاسفانه چون آن انتظار برآورده نشد نمره مطلوبی به شورای چهارم نمی دهم و اگر نیاز باشم می گویم به کدامین دلایل!
تعدادی کار شده است هر کس این کارها را انجام داده چه در تصمیم گیری و جه در اجرای شهرداری خدا برای این کارهای خیر عوض دهد. این تماما ضربدر صفر کردن کل عملکرد نیست اما آن انتظاری که از این جمع داشتم آنجا ۲۱ نفر بودیم از ۲۱ نفر ۲۰ نفر حتما فرهیخته بودند من خودم را کنار می کذارم می گویم ۲۰ نفر فرهیحته ای که احتمالا برخی از این بزرگواران اگر مدیریت استان را به او پیشنهاد می دادی می گفت این محدوده کوچک است !وقتی من اینجا به عنوان یک عضو شورا می نشینم و به نمایندگان مجلس ایراد و اشکال وارد می کنم و فلان کار آقای رئیس جمهور را زیر سوال می برم و برخی از مسائل استانداری را زیر سوال می برم معلوم است که خودم در این مورد بسیار بالا می بینم که این موارد را مطرح می کنم. ۲۰ نفر با این مشخصات وقتی جمع شده اند و فعلا قرار است در محدوده مدیریت شهری چیزی اعمال کنند من از این محدوده مدیریت شهری کارهای خیر سر جای خودش اما کارهایی که خیلی راحت حل شدنی بود متاسفانه صورت نگرفت بنابراین من به شورای چهارم نمی توانم نمره مطلوب بدهم.

طی چهار ساله گذشته بارها شاهد انتقادهای شما و برگه های توزیع شده در صحن شورا در اعتراض به عملکرد شهردار و رئیس شورا ! اگر بخواهید به صورت مصداقی بگویید عمده اعتراضات معطوف به چه مسائلی بود؟
_ یک مورد مربوط به رسانه است، به بهانه ترمیم صحن شورا چندماهی در اتاق شهردار مستاجر شدیم! این ترمیم حدود ۷ ماه طول کشید در حالی که اگر از فونداسیون شروع می کردند این قدر طول نمی کشید اما با عناوین و بهانه های مختلف اجاره نشین شدیم. آن هم مستاجر معمولی نبودیم مستاجر»بامباچا لامیش» مستاجری که صاحب خانه به او گیر می دهد به این سبک آنجا بودیم در حالی که شورا چند هفته قبل از آن تعطیل بود، روزهای تعطیل این کار را نکرده بودند اما درست زمانی که شورا شروع شد دیدیم داربست ها را در شورا مستقر کردند که اسمش شورای داربستی ها شد یک جسله را آنجا برگزار کردیم بعد گفتند به اتاق شهردار خواهیم رفت این از مواردی بود که من در این شورا از رئیس و هیات رئیسه نتوانستم جواب بگیرم قرار بود مردم عادی نیایند به دلیل فضای کوچک و صندلی کم اما خبرنگاران قرار بود حضور داشته باشند. رئیس و نائب رئیس می گفت خبرنگاران بیایند اما شهردار می گفت نیایند که به ناچار من مجبور شدم کمی احترامات رایج را به هم بریزم اعتراض کردم که این اعتراض من نتیجه ای نداشت. رئیس و نائب رئیس یا نباید این حرف را می زند و یا اگر می گفتند باید اجرا میکردند وقتی رئیس و هیت رئیسه می گوید خبرنگار بیاید دیگر جایی برای بحث باقی نمی ماند. به مستاجری شبیه بودیم که حق دعوت مهمان ندارد. وضعیت به گونه ای شد که بعضی از خبرنگاران را از در اصلی آوردم به جلسه! سوال اینجاست که مدیریت جلسه شورا چه ربطی به شهردار دارد؟ جلسه شورا است شهردار نباید بگوید خبرنگار بیاید یا نیاید! هیات رئیسه باید می گفت! دومین موضوع تعدادی نامه بود که من می نوشتم و با امضا رئیس شورا به شهردار می فرستادیم که به صورت مکتوب جواب بگیریم که این نامه ها با امضای حسن استوچی نمی رفت با امضا رئیس شورا می رفت و در محدوده اختیارات شورا بود چون از باب نظارت بود برای مثال می گفتیم آمار فلان چیز را بفرستید! مطمئن باشید اگر برای نامه ها پیرو نزده و مرتب پیگیری نمی شد و تلفنی تعقیب نمی کردیم جواب نمی گرفتیم. که ناچارا من گاهی اوقات مجبور شدم در صحن شورا آوردم یک بنر زدم تحت این عنوان که این است نهایت عرضه مدیریتی شورای چهارم با این عنوان در شورا زدم و نامه هایی که ۳ ماه و ۹ ماه حتی یک مورد که ۱۱ ماه بود که جواب نیامده بود روی بنر نصب کردم و سایت ها برداشتند و من اینها را در زیر نامه ها نوشتم که وقتی که اگر این نامه خلاف قانون فرستاده شده بود شهردار باید از دفتر دستور می داد این نامه ها خلاف قانون است! وقتی در محدوده قانون بود چرا جواب نمی دادند؟ چون می دیدند که شورا حال ندارد پیگیری کند و یا دخالت مستقیسم و غیر مستقیم شهردار و حضور تعدادی از اعضای شورا در برخی کمسیون ها مسئله دار بود و آن هم چرا این گونه می شود چون شهردار می دید اعضای شورا در بعضی از انتصابات به وی نه تنها مشورت می دهند بلکه تاکید هم می کنند! به طوری که فلان فرد در فلان سمت باشد بنابراین شهردار هم چنین می کرد. وقتی این دخالت از طرف شورا در اکثر ارکان شهرداری انجام شد پس یعنی شورا به فکر حفظ جایگاه خود نیست.
یا موضوعی که هر ماه تکرار می شد، موضوع پرداخت حقوق کارگران و کارمندان شهرداری بود و این تعویق در شرایطی صورت می گرفت که این موضوع در بودجه جاری تعین و تصویب شده بود. ولی می گفتند پول نداریم من هم می گفتم که اگر پول ندارید حق الجلسه شورا را نباید اول بدهید مثال میزدم که اگر در خانه نان نباشد اول پدر نان را نمیخورد نه اینکه بچه نخورد! حقوق ها عمدتا با تاخیر و گاه به صورت اقساطی پرداخت میشود.
اما سوال اینجا بود وقتی می گویند پول نداریم چرا ۱۲ میلیارد را در تیم فوتبال ماشین سازی هدر دادند؟! اگر قرار بود کمکی صورت گیرد باید در قالب بودجه فرهنگی کمک می شد نه اینکه شهرداری تمام هزینه ها را متقبل شود.
اگر پول نداریم تا حقوق پرداخت کنیم چرا برای تبریز ۲۰۱۸ این همه هزینه کردیم؟ این یک طرح ملی است باید بودجه آن را از طریق رایزنی از دولت می گرفتند! اول باید پول پرسنل و پیمانکار را داد و اگر اضافه ماند به سایر امور تخصیص داد. مثلا در یک مورد ۴ ماه قبل لایحه ای به شورا آمد که در ورودی شهر فلان جا مسجد میزنیم که حدود ۲ میلیارد تومان نیاز است که تصویب کنید ما پرسیدیم در تبریز مسجد زیادی داریم چرا این را درست می کنید گفتند برای ۲۰۱۸ است؟!
اما چون از بیرون برخی آقایان اصرار داستند و تعقیب می کردند و در داخل نیز اعضای شورا اصرار داشتند در نهایت یک میلیارد تصویب کردند در زمان بی پولی قرار نیست متولی احداث مسجد باشیم اگر متولی احداث مسجد هم باشیم باید در قالب بودجه فرهنگی باشد و اضافه بر آن نمی تواند بودجه ای تخصیص یابد.
اگر پول نداریم نیاز نیست خارج از بودجه طرحی در شورا مطرح شود وقتی ما برای تامین حق بیمه همکاران با مشکل روبرو هستیم. وقتی در پرداخت حقوق ناچیز کارگران با مشکل مواجهیم نیازی نیست به یک قهرمان ۳۹۰ میلیون تومان از بودجه شهرداری بپردازیم!
تیم فوتبال بزرگسالان شهرداری در عرض ۳ سال ۲۵ میلیارد پول به باد داد و وقتی من اعتراض کردم، گفتند فلانی مخالف نشاط جوانان است. بحث تیم داری ماشین سازی هم در شورای چهارم این گونه شد! کسی که پول ندارد چرا به مدیران و اعضای شورا از بانک شهر ۵۰ میلیون وام با سود ۴ درصد نمی دهد؟ شش نفر از اعضای شورای چهارم چنین وام هایی گرفته اند!
ناگفته نماند که بانک شهر عمدتا با پول های شهرداری و گردش مالی آن می گردد.
یکسان سازی حقوق از ۸ ماه قبل مطرح شده است که ۲۱ نفر از اعضای شورا ۱۹ نفر رای دادند من و اقای شیاری رای نداده ایم.
گفتند می خواهیم یکسان سازی انجام دهیم، گفتیم قراردادها را عوض کنید و تبدیل وضعیت کنید و براساس قرارداد جدید حقوق دهید با استفاده از قرارداد قدیمی استناد قانونی ندارد! به همین دلیل رای ندادم. گفتم اینها می خواهند با این موضوع انتخابات را از سر بگذرانند و از یکسان سازی خبری نیست! .
آقای رئیس شورا از امور مالی می پرسد که در زمینه موضوع یکسان سازی ها یک گزارش دهید ولی هشت ماه گذشت و خبری نشد! این یعنی به شما ربطی ندارد و شما نمی توانید بر ما نظارت کنید.

در زمینه قراردادهای شهرداری و مزایده ها حرف و حدیث های بسیاری در سطح جامعه مطرح است خصوصا در مورد قراردادهای مالی و میزان بدهی های مالی شهرداری،این موضوع ها تا چه اندازه واقعیت دارد؟
_ این ساختاری که در قانون برای نظارت شورا پیش بینی شده است خوب تدوین نشده و نیاز به بازبینی دارد. سه ماه آخر سال تقریبا در شورا صرف تصویب بودجه می شود و ارگان های مختلف شهرداری از شش ماهه دوم نیاز مالی خود را بررسی می کنند تا به شورا اعلام کنند. یعنی کاملا مشخص است که چه مقدار بودجه برای هر پروژه در نظر گرفته می شود. موضوع دوم بحث نظارت است که اعضا باید به نحوه تخصیص این بودجه و هزینه نهایی پروژه ها نظارت کنند. شورا از لحاظ نظارت حق دارد از زمانبندی و پیشرفت فیزیکی پروژه بازدید کند چراکه شورا خودش کمیسیون عمران دارد! یکی از وظایق کمیسیون عمران شورا نظارت و رسیدگی بر مباحث است
آقای رئیس شورا سال گذشته مطرح کرد که بعضی از اعضای شورا از من سهم خواهی می کنند! این موضوع در حاشیه جلسات هیات مدیره مطرح شد. زمانی که گرفتاریهای شورا پیش آمد من گفتم که در گرفتاری این همکاران حداقل ۵۰ درصد عامل، عملکرد رئیس شورا است که دبیری ناراحت شد و گفت تو مرا متهم کرده ای و محکوم و قضاوت کرده ای که در این زمینه به او گفتم نیاز به ناراحتی نیست و گفتم که تو خودت نمی گفتی که بعضی از اعضای شورا از من سهم خواهی می کنند گفت من چه کار می توانستم بکنم!؟
گفتم اول باید باید به این همکار می گفتی برو سر جای خودت بنشین. شورا جایگاه این گونه حرف ها نیست تو از من نمی توانی سهم بخواهی! شما مطمئن باشید اگر چنین می کرد بسیاری از اتفاقات ناگوار شورا رخ نمی داد.
دبیری در واقع نتوانست در مقابل سهم خواهی بایستد و در واقع وا داد. دبیری می گفت: من معامله نمی کنم ولی امتیاز می دهم! من یکبار نوشتم که دبیری تو که امتیاز می دهی، امتیاز که نمی گیری؟ قبل از امتیاز تو آن فرد به تو امتیاز داده است و به ریاست تو رای داده و تو هم الان امتیاز می دهی اسم این موضوع اگر معامله نیست پس چیست؟
چه کسانی را به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب کرده ای؟ کسانی که به ریاست تو رای داده اند کسی که رای نداده تکلیفش چیست؟ افراد از ریاست شورایی تو حمایت کرده اند و تو هم از ریاست کمیسیون این افراد حمایت کرده ای! اسم این موضوع را هر چه می خواهی بگذار.
اما در مورد پروژه هایی مثل میدان آذربایجان موارد زیادی مطرح است برای مثال می گویند در جایی از شمع هایی استفاده شده است که این شمع ها نیاز نبوده تمام این موارد از نبود شفافیت در کارها سرچشمه می گیرد!اگر این کار درست باشد باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر چنین نباشد باید کمسیون عمران آن را علنا به شهروندان و اعضای شورا گزارش دهد. چرا نمی خواهید جواب دهید؟ یک نمونه دیگر بحث پارک بزرگ است، در محدوه پارک بزرگ پروژه ای مطرح شد (شرکت تونل سد آریانا) یکی از کارشناسان که مسئول مشارکتهای منطقه بود گفت من احساس می کنم در این قرارداد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان شهرداری متضرر می شود! این فرد با برخی این موضوع را مطرح کرده بود و جوابی نتوانسته بود بگیرد که وقتی به سراغ من آمد تمام قراردادها و به ویژه های پروژه هایی که مشارکتی بود در جریان کارها بود به من گفت چنین موضوعی وجود دارد و من هم این موضوع را به صحن شورا کشاندم من ۳ بار این موضوع را در صحن علنی شورا به صورت تذکر نوشتم که کارشناسان مربوط این ادعا را دارند گفتم ادعا است نگفتم قطعا اثبات شده است! چاره در این موارد فقط شفاف سازی است. رئیس شورا می گوید تذکر شفاهی نباشد چون وقت جلسه گرفته می شود ولی برای تجلیل از کسی که بالای کوه می رود وقت جلسه گرفته نمی شود. اما وقتی از متضرر شدن ۴۰۰ میلیارد شهرداری صحبت می شود می گویند وقت جلسه گرفته میشود، اما برای دفاع از تیم ماشین سازی وقت جلسه گرفته نمی شود . چرا این ادعا مورد بررسی قرار نگرفت؟ چون قرار نبود شفاف سازی صورت بگیرد.
بجای شفاف سازی اولین کاری که کردند شهردار منطقه این کارشناس را از مسئولیت خود خلع کرد. گفتند این فرد تخلف کرده است !شفاف سازی نکردند که هیچ این کارشناس را هم تبعید کردند و همان پرونده نیمه کاره ماند و طرف مشارکت کننده آمد و جمع کرد و رفت. اگر این پروژه درست بود شورای شهر باید پشت این طرح بود.
براساس قانون پیش بینی شده که هر ۶ ماه یکبار به صورت صریح باید شورا و شهرداری موظف است صورت های مالی خود را از طریق رسانه ها در اختیار شهروندان قرار دهند؟ چون نود درصد بودجه شهرداری را مردم تامین می کنند.
در مورد پروژه ای که در دو سال ۱۰ میلیارد در نظر گرفته شده است به گفته خودشان ۲۰ میلیارد تاکنون هزینه شده است یک نفر هم تاکنون نپرسیده است که چرا چنین می کنید. مرکز همایش های بین المللی در خاوران چون آقای شهردار می خواست این پروژه زود تمام شود از عرض دو سال ۱۰ میلیارد بودجه در نظر گرفته شده بود که در پایان دو سال گزارش گرفتم و دیدم ۲۰ میلیارد تاکنون پول صرف شده است بودجه این پروژه چگونه پیش بینی کرده بودیم که ۱۰ میلیارد شده ۲۰ میلیارد؟ که در این زمینه یا پیش بینی ما اشتباه بوده و یا بودجه جای دیگری را برداشته اند. آیا قانون شفافیت های وضعیت پروژه ها هر ۶ ماه یکبار اجرا شده است؟ چرا؟ نه خیر نشده است. اگر جواب چراهای دیگر را پیدا کنیم برای این هم جواب پیدا خواهیم کرد. چرای اصلی؟

چرا شورای چهارم در مقابل شهردار تا این اندازه مستاصل بود؟ از ضعف رئیس شورا بود و یا ضعف اعضای شورا؟
_ به نظر من اینها در موارد متعدد در استخدام تعدادی از کارکنان شهرداری دخالت کرده بودند در موضوع نظارت اقای شهردار هم می خواست بگوید که شما کاری به این کارها نداشته باشید به صورت اجمالی گزارش می داد!
در جلسه ای تصویب شد که ۲ هزار میلیارد وام در اختیار شهردار قرار داده شود، خوب شد که شهردار ۲۶۸ میلیارد وام درخواست کرده بود که باز پرداخت آن وام حالا ۴۰۰ میلیارد شده است که هر کسی که از مباحث اقتصادی سر در می آورد می گفتند با پول وام پروژه کار نمی کنند بلکه وام را برای کارهای با ارزش افزوده بکار می گیرند! باید به مردم و کارشناسان اقتصادی توضبح دهیم که ما این پول را کجا و چگونه صرف کردیم!
شورا به دلایل مختلف افرادی را به شهرداری سپرده است تا در سمتی مشغول به کار شوند برای مثال در رده معاونت مشغول به کار شود که در این زمینه به هیچ وجه اعضای شورا حق دخالت در این زمینه ندارند!وقتی اقای شهردار می بیند من در این زمینه دخالت کرده ام در مقابل این کار می گوید تو در جایی که اختیار قانونی نداشتی دخالت کرده ای پس در زمینه موضوع نظارت چیزی نپرس. سازش یعنی نبود نظارت و نبود نظارت به گرفتاریها ختم می شود. تعطیلی نظارت شورا را در مقابل شهردار منفعل کرد.
-در جریان دستگیری ها شاهد بودیم که تنی چند از مدیران عالی و شهرداران مناطق دست داشتند و ایضا چهار عضو شورای شهر که پرونده آنها توسط مقام قضایی در مرحله صدور حکم یا اجراست. سوال اینجاست مگر می شود تخلفی با این حجم صورت گرفته باشد و رئیس شورا خبر نداشته باشد؟ یا شهردار بی اطلاع باشد!؟ و چرا بحث استیضاح شهر دار هیچ گاه در شورا مطرح نشد؟
استیضاح زمانی اتفاق می افتد که دو سوم اعضای شورا به آن رای دهند روند قانونی استیضاح این است. ای کاش این سوال را از حامیان بزرگ شهردار بپرسید! تا زمانی که حامیان شهردار میلی به این کار نداشته باشند این اتفاق هیچ وتت اتفاق نخواهد افتاد. اکثریت تا وقتی که نگویند روز است شما تا چند سال نمی توانید ثابت کنید روز است !

چیدمان فعلی شورای پنجم را چگونه می بینید؟
_ شورای پنجم در وجهه اش سیاسی تحت عنوان لیست امید که می گوییم اکثریت از منصوبان به این لیست هستند. امیداورم که خیر باشد و یا به خیر ختم شود. چرا که سایه سیاسی بودن بر آن افتاده است.
وقتی پارلمان محلی می گوییم اینجا پارلمان ترکیه و یا کنگره امریکا نیست اینجا شورای اسلامی شهر تبریز است امیدوارم اسلامی بودن در این موضوع را فراموش نکنیم. امیدوارم خواسته هایی که در شوراهای گذشته عملی ند اقلا در این شورا جامه عمل بپوشد.البته خواص در همه جا تاثیرگذار هستند. در شورای چهارم و در سال اول و دوم در تقابل با رئیس شورای فعلی بودند سال سوم این تقابل به تعامل تبدیل شد و به رئیس شورا رای دادند گفتیم چرا رای می دهید؟ گفتند چون در سالهای قبل در اقلیت قرار گرفتیم بنابراین در مباحث شهری تاثیرگذار نبودیم استناد به این موضوع داشتند الان می خواهیم همراهی کنیم که در تعدادی از مباحث دخالت داشتند و در کمیسیون ها هم سهم گرفتند در سال سوم این را امتحان کردند در سال چهارم ۶ نفر به ریاست یک نفر رای دادیم ۱۵ نفر بقیه دوباره به دبیری رای دادند که از ان ۱۵ نفر که یکی مهندس باغبان بود که پرسیدم در سال چهارم چرا رای دادید؟ در حالی که در سالهای قبل می خواستید به هر قیمتی او را کنار بزنید! گفتند در این حالت در مباحث شهرداری تاثیر می توانیم بگذاریم! باغبان به عنوان رئیس کمیسیون بودجه کاملا به مباحث بودجه اشرافیت داشت! من یک بار ندیدم از شهردار بپرسد آقای شهردار چرا حقوق ها را دیر پرداخت می کنید! وقتی من یک بار به این موضوع اشاره می کنم ایشان باید به عنوان رئیس کمیسیون باید ۱۰ بار بگوید.
برای مثال در سال ۹۳ مجبور شدم برای حمایت از پرداخت کارگران داد و بیداد کنم که در طول ۱۰ روز که شهرداری که می گفت پول نداریم ۳ میلیارد پول پرداخت کرد! برای پرداخت عیدی مامورین خدمات شهرداری که وظیفه حمل زباله ها را دارند شهردار می گوید پول نداریم این موارد را باید عزیزان کمیسیون بودجه مطرح و پیگیری می کرند!
امیدوارم این موارد در شورای پنجم حل شود، و چاره کار فقط شفاف سازی است. به شهردار می گویم وام داده ای لیست وام گیرنده گان باید در دست اعضای شورا باشد و حتی در سایت مردم ببیندند !
افراد متعهد و کارشناس و با تجربه در شهرداری وجود دارد اما به دلیل این که بله قربان گو نیستند در حاشیه مانده اند و در حوزه مدیریت از این افراد به صورت شایسته سالاری به کار گرفته نمی شود. همچنین امیدوارم در شورای بعدی شایسته سالاری اولویت باشد.

عمده ترین کاری که شورای پنجم می توانم انجام دهد؟ توصیه شما چیست؟
_ اساسی ترین کار شورا باید برگرداندن شورا به جایگاه اصلی خودش باشد من احساس می کنم در شورای سوم و چهارم وجهه شورایی شورا زیر سوال رفته است. شورا نباید در اجراییات دخالت کند کاری که متاسفانه در شورای سوم و چهارم اتفاق افتاد.
بعضی از همکاران ما در آوردن نفر دخالت کردند ولی یک بار از آقای شهردار نپرسیدند آقای شهردار فلان کس را چرا می آوری و قرارداد کار معین می آوری؟ کسی که ۱۵ سال است زباله جابجا می کند نباید نیروی تامین کار لقب بگیرد.

به عنوان سوال آخر شهردار آینده چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
_ این که تابع قانون باشد یکی از مولفه های اساسی است. و جوری نباشد که بی قانونی شهردار به اسم نظام تمام شود.
می دانید که شهرداری تبریز چه به لحاظ بودجه ای و چه به لحاظ وسعت مدیریتی تقریبا یک صدم وسعت کل کشور می شود. در سال ۷۴ رهبر معظم انقلاب شهر اسلامی را مطرح کرد! چقدر در این مسیر ما موفق بوده ایم. شهردار بعدی نباید به حق و حقوق مردم تجاوز کند، انتظار من از شورای پنجم این است که به شهردار بگوید بدهی ها را پرداخت کند طوری که حتی در اسلام نیز به این موضوع تاکید شده است.
من از شورای چهارم ناامید هستم و امیدوارم شورای پنجم بیاید الفبا و اموزه های دینی را حداقل پیش پا افتاده ترین آموزه ها را به کار گیرد.
اگر من بتوانم از تو در زمینه کاری جواب بگیرم می فهمم که تو فرد معتقدی هستی! اگر واقعا به اسلام معتقد هستیم به ویژه از خواص در نهایت نباید مسلمان بودنمان را فراموش کنیم اگر معتقد به اسلام هستیم باید به گفته های آن عمل کنیم.