مهندس سونیا اندیش:محوری ترین برنامه شورای پنجم  احترام به حقوق شهروندی خواهد بود

وحید خدادادی- سرویس سیاسی: اولین شورای مردمی در کشور به تاریخ ۱۲۸۵ شمسی در شهر تبریز تشکیل شد و در سال ۱۲۸۷ شمسی نیز مردم تبریز با برپایی مؤسسات تمدنی جدید از جمله بلدیه(شهرداری) حاکمیت قانون را جایگزین استبداد فردی نمود.
در این بین ارتباط تنگاتنگی بین اعضای انجمن شهر تبریز با اعضای اتاق بازرگانی تبریز به عنوان اولین اتاق کشور وجود داشت و بیشتر اعضای انجمن شهر را تجار، بازرگانان و صنعتگران عضو اتاق تبریز تشکیل می دادند که باعث و بانی اقدامات شگرف و بی نظیر بودند.
مهندس سونیا اندیش عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز از نفراتی است که در قالب لیست امید راهی شورای شهر تبریز گردید. سابقه همکاری های گسترده شورا و اتاق در گذشته و قوت گرفتن آغاز این همکاری ها در شورای بعدی با توجه به انتخاب وی بهانه گفتگو با این نماینده پارلمان شهری گردید.
در ادامه مصاحبه اختصاصی روزنامه سراسری امین را با وی می خوانید:
* به عنوان نخستین سوال، اصلی ترین برنامه ها و البته دلیل حضور شما در پارلمان شهری چیست؟
– بحث دلایل حضور موضوعی است که می شود ساعت ها در موردش حرف زد اما اگر بخواهم در قالبی کوتاه به این پرسش جواب دهم ، واقعیت امر این است که بنده احساس کردم بعد از سال ها تلاش در عرصه های مختلف خصوصا حوزه های اقتصادی و البته بحث مهم اشتغال در کنار یک سلسله فعالیت‌های اجتماعی که از همان بدو امر و زمان دانشجویی شروع شده بود، حضورم در حوزه مدیریت شهری با توجه به تجربیاتی که داشته ام، مفید خواهد بود. از سویی استنباط شخصی بنده این بود که برنامه های توسعه شهری لجام گسیخته و مقطعی است و به توسعه پایدار اساسا فکری نشده است. از آنجا که همه ما دینی به این شهر داریم فکر کردم به اندازه سهم خود می توانم موثر واقع شوم.
معتقدم برنامه های توسعه شهر بایستی بر مبنای توسعه انسان محور باشد، یعنی هر زمان مبنای توسعه انسان باشد ما شهر را هم بر مبنای دغدغه شهروندان توسعه می دهیم. محور توسعه باید این باشد که یک شهروند در چه شرایطی از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی راحت زندگی می کند، رضایت مندی شهروندان در چه شرایطی بالا می رود و در چه حالتی حقوق شهروندی بیشتر رعایت می شود. برای مثال برای طراحی و پیاده سازی یک پیاده رو باید شرایط شهر و شهروندان لحاظ شود و نه اینکه صرفا بدلیل اینکه پیاده رویی هم باید باشد! و اینکه چه مولفه هایی در طراحی یک پیاده رو لحاظ می شود و دغدغه همه طیف ها از جمله معلولین در آن لحاظ شده است.
اما امروزه شاهدیم که برخی طرح ها فرمالیته و صرفا برای آنکه گفته شود پروژه ای طراحی و اجرا شده، صورت می گیرد. احترام به حقوق شهروندی از اساسی ترین و محوری ترین برنامه های بنده است. البته این ادعا را ندارم که همه مسائل و مشکلات در طول چهار سال قابل حل شدن است اما به این موضوع هم اعتقاد دارم که می شود برخی پایه های توسعه را در شهر در طول این چهار سال نهادینه کرد که یکی از این موارد ایجاد درامدهای پایدار برای شهر است. تا در سایه این تلاش ها احساس رضایت مندی از زندگی در شهر تبریز افزایش یابد.

* به بحث درآمدهای پایدار اشاره کردید، امروز شهرداری تبریز با مشکلات عدیده مالی روبروست و حتی در پرداخت حقوق کارمندان خود هم با چالش روبروست، به عنوان فردی که سال ها در حوزه های اقتصادی فعال بوده اید راه برون رفت از وضعیت فعلی چیست؟ یا به تعبیری چگونه می توان در مسیر ایجاد منابع مالی پایدار قدم برداشت؟
-وقتی شما برای تامین مالی خود به فروش تراکم روی آوردید، در شرایط رکود با چنین مشکلاتی هم روبرو خواهید بود. امروز رکود در بخش مسکن عملا شهرداری را با چالش های اساسی روبرو کرده است و این یعنی تکیه گاه منابع مالی ما اشتباه بوده است. در حالی که بیش از هشتاد درصد منابع مالی شهرداری ها در کشور در حال توسعه ای مثل ایران از راه فروش تراکم و صدور پروانه ساخت و ساز بوده در کشوری مثل نروژ این آمار در حدود ۵ درصد است.
اولین گام در مسیر داشتن منابع مالی پایدار که شرط توسعه پایدار هم هست ایجاد بنگاه های اقتصادی و درامد زا برای خود شهر می باشد.
حتی می توان با کار گرفتن از نخبگان و البته میدان دادن به بخش خصوصی در این مسیر قدم نهاد. جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی صرفا با تخفیف در پروانه های ساخت و ساز عملیاتی نمی شود، درآمد شهر باید از رونق اقتصادی شهر تامین شود نه فروش شهر.
امروز البته به طرق مختلف این شهر فروشی ادامه دارد و اخذ وام های کلان از بانک ها برای پیشبرد برخی پروژه ها از جمله این هاست.
هر چند من با اخذ وام و داشتن بدهی مخالف نیستم اما باید دیون با درآمد همخوانی داشته باشد. من امیدوارم در این شورا برای تامین منابع مالی شهر منابع مالی پایدار تعریف شود.
حتی همین تراکم فروشی و قیمت بالای تمام شده پروانه های ساخت در بالا رفتن سرسام آور قیمت مسکن و زمین نیز تاثیر گذار است.

*به تناسب بدهی و دارایی ها اشاره کردید، چنین تناسبی امروز در شهرداری تبریز وجود دارد؟
-بدلیل نبود درآمد پایدار چنین تعادلی وجود ندارد، وقتی شما درامدی ندارید این تعادل به هم خواهد خورد. امروز می شود بخشی از آلودگی شهرها را با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و از طریق مشارکت دادن بخش خصوصی جبران کرد اما متاسفانه برخی از ما ها دوست داریم خودمان در راس هر اقدامی باشیم. خودمان همه کارها را در دست گرفته ایم و آخر سر جز زیان تحویل نداده ایم. در حالی که امروز در عمده نقاط جهان وظایف دولت ها مدیریت کلان و مباحث نظارتی است و خود دولت در پروسه سرمایه گذاری و درامد زایی دخالتی ندارد، لازم نیست برای هر پروژه ای در حوزه شهر سازی دست به دامن بانک ها شد. باید تلاش کرد در چهار سال آینده از مقدار این دیون کاسته شود که البته امروز مقدار آن بسیار نگران کننده است.

*برای اولین بار در تبریز شاهد بدیم که آرای عمومی در حوزه انتخاب اعضای پارلمان شهری به سمت لیست ها بود، حتما جلساتی هم با نفرات منتخب لیست امید درباره برنامه های توسعه شهری داشته اید، اهم این برنامه هایی که به صورت تیمی صورت خواهد پذیرفت چیست؟ در واقع چگونه از عهده این وظیفه سنگین برخواهید آمد و راهکار حفظ این سرمایه اجتماعی چیست؟
– نباید کتمان کرد که شورای فعلی نفراتی هستند که در قالب لیست راهی پارلمان شهری شده اند. و در این بین هشت نفر از این افراد را اعضای لیست امید تشکیل می دهند و دو نفر دیگر مستقل و سه نفر بعدی از اعضای جناح اصولگرا هستند اما علی رغم اینکه تعداد اعضای اصلاح طلب زیاد است باز تصمیم گرفته ایم در تمام کارها به صورت ۱۳ نفر واحد عمل کنیم، یعنی اصلی ترین هدف ما در شورای پنجم جلوگیری از تنش و جناح بندی است، یعنی تلاش برای همگرایی است. چون هدف مشترکی به نام خدمت به شهروندان داریم.
باید کاری کرد تا مردم شهر از عملکرد شورا راضی باشند و البته اعتماد خدشه دار شده به شورا ترمیم شود. ما نمی خواهیم تنش های دوره قبل تکرار شود که دودش به چشم مردم می رود چون در شورای قبلی هر سه چهار نفر با هم گروه تشکیل داده بودند.

*ضمن اشاره به اینکه شورای قبلی یک شورای تماما اصولگرا بود و اگر اختلافی بود بین خود اصولگرایان بود و مردم از سر نارضایتی به لیست امید رای داده اند حالا این حد از همگرایی به واقع قرار گرفتن در مقابل منویات شهروندان نیست؟
-اصلا شکافی بین دو جریان وجود ندارد و آن طرف میز و این طرف میز نداریم و آن ها هم نماینده همین مردم هستند و انتصابی نیستند. ما ۱۳ نفر هستیم، گرایشات سیاسی هم برای هر کس جداست اما قرار نیست آن را به داخل شورا و تصمیمات دخالت دهیم. در این شورا افراد دلسوز و پاک دست و البته کاری وجود دارد و همه علاقمند هستند که تجربه شورای چهارم اتفاق نیافتد، ما نماینده مردم هستیم و از حقوق همین مردم دفاع می کنیم.

*شاخص هایی را که برای انتخاب شهردار بعدی در نظر گرفته اید از چه مدلی است، آیا اصلا در این مورد ملاک خاصی وجود دارد؟
-در مورد خصوصیات و اوصاف شهردار آینده ، در جلساتی که با حضور همه اعضای منتخب صورت گرفته است تاکنون ۳۷ مورد را تا این لحظه تعیین کرده ایم، که البته نیاز به بررسی های بعدی و چکش کاری هم وجود دارد، و روی ملاک های انتخاب شهردار بین ۱۳ نفر تقریبا توافق کلی وجود دارد.

*در طول تاریخ تبریز اکثر اعضای شاخص و موثر انجمن شهری نفراتی بوده اند که عضو اتاق تبریز نیز بودند و در بزنگاه های مختلف نقش های اساسی ایفا کرده اند از جمله مرحوم علی مسیو، ارفع و صدقیانی ها را می توان نام برد. با توجه به اینکه جنابعالی نیز تنها نماینده شورا هستید که عضو اتاق تبریز می باشید، آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که نقش به مراتب پر رنگ تری از شما ببنیم و نوعی هماهنگی بین اهل صنعت و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شورا را شاهد باشیم؟
-اگر افراد مشترکی بین تشکل ها و انجمن های شهر وجود داشته باشد می تواند اتفاق مبارکی باشد که می تواند که توازنی بین نیازهای شهر و تصمیمات ماخوذه ایجاد گردد. هر چند بنده خود را در حد افرادی که شما فرمودید نمیبینم افرادی مثل میلانی ها و خسروشاهی ها و صدقیانی ها و… ولی از آن ها الهام خواهم گرفت که چگونه مشکلات شهر را با صنعتگران و خیرین ارتباط دهم و این حلقه را ایجاد کنم تا مشکلات شهر بهتر مرتفع گردد.