۴ هواپیمای برجامی جدید تحویل ایران شد

حدود یک ماه قبل، تفاهم نامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR به علاوه حق گزینش ۲۰ فروند هواپیمای ATR72 سری ۶۰۰ ND’V بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت ایتالیایی – فرانسوی ATR به امضا رسید.

ایران قبل از این قراردادهای جداگانه ای برای خرید هواپیما از بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه نیز امضا کرده بود.
براساس این قراردادها قرار است ایران از بوئینگ ۸۰ فروند و از ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری خریداری کند. تاکنون ۳ هواپیمای ایرباس تحویل ایران شده است.

براساس توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام)، تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران شکسته شد و ایران توانست برای نخستین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون، هواپیمای نو از هواپیماسازان بزرگ جهانی خریداری کند.

مدل هواپیماهای سفارش داده شده توسط ایران قادر است ۷۰مسافر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف،ایمن و پیشرفته هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است. این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را فراهم می سازد.

کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه ای (Glass Cockpit) می باشد و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم های الکتریکی و … شباهت هایی با هواپیمای پیشرفته ایرباس A350 دارد

در نگاه اول و به دلیل تصور غلطی که در مورد هواپیماهای ملخی وجود دارد، ممکن است اینطور به نظر برسد که هواپیماهای ملخی قدیمی بوده و از ایمنی پایینی برخوردار می باشند در حالی که عکس این مسئله صادق است .موتورهای ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت اند ویتنی(Pratt and Whitney) ساخته شدند و از نوعPW127M می باشد.