جلسه دیروز شورای شهر تبریز با حضور تمامی اعضای شورا صبح امروز برگزار شد. دستور جلسه اول این جلسه گزارش کمیسیون عمران در خصوص پروژه های بالای ۵ میلیارد ریال بود. محمد اشرف‌نیا در خصوص این گزارش تشرح کرد: ۶۸ پروژه بالای ۵ میلیارد ریال در دست شهرداری است که از ۴۵ مورد از آن‌ها بازدید میدانی به عمل آمده که در کل ۲۸ پروژه فعال هستند.

به گزارش امین، وی ادامه داد: ۸ پروژه در منطقه یک، ۱۳ پروژه در منطقه دو، ۲ پروژه در منطقه سه و هیچ پروژه بالای ۵ میلیارد ریال در منطقه چهار تعریف نشده است، البته در منطقه چهار میدان آذربایجان نواقصی دارد که نیازمند تامین اعتبار است.

کیفیت آسفالتِ تبریز سیبلِ انتقادات شورانشینان

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تبریز در خصوص کیفیت آسفالت‌ریزی عنوان کرد: وضعیت آسفالت در مناطق مختلف بسیار نامناسب است و شاهد بودم که آسفالتی که در شب ریخته شده بود صبح مانند پودر خرد شده بود.

وی افزود: شب هنگام برای بازدید از آسفالت‌ریزی رفته بودم اما یک نفر هم از شهرداری حضور نداشت و جوانی که خود را ناظر می‌نامید حتی نمی‌دانست آسفالت چیست و قیر از چند بخش تشکیل شده است.

محمد فرج‌قلیزاده نیز در این خصوص ابراز داشت: در حوزه عمرانی تخصصی ندارم اما در رابطه با بحث مدیریت اظهار نظر می‌کنم که از آغاز شورای پنجم ۱۵ پروژه به شورای گزارش شده که ۴ پروژه کمتر از ۲۰ درصد و ۳ پروژه کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت کرده بودند.

وی ادامه داد: البته جای خوشحالی است که برخلاف سالهای گذشته بیشتر پروژه‌ها بدون ترک تشریفات و با مناقصه واگذار شده که همین موضوع یک نکته مثبت به شمار می‌آید اما در خصوص کیفیت بدِ آسفالت این موضوع مربوط به ترک تشریفات و واگذاری آسفالت‌ریزی به افراد غیرمتخصص است.

در ادامه سونیا اندیش با انتقاد از وضعیت بدِ معابر و کیفیت آسفالت تبریز عنوان کرد:در بحث آسفالت‌ریزی نظارتی وجود ندارد و علی رغم  تاکید شورا و شهرداری، آسفالت از خارج از سازمان عمران خریداری می‌شود، آسفالت اروپایی که برخی عنوان می‌کردند نخواستیم اما استانداردهای عادی هم در آسفالت تبریز رعایت نمی‌شود!

وی با اعتراض به قائم مقام شهرداری گفت: وقتی ما حرف می‌زنیم و مشکلات را مطرح می‌کنیم همکاران شما می‌خندند یعنی می‌خواهند به کارشان ادامه دهند اینگونه نمی‌شود که کار را اداره کرد.

فریدون بابایی‌اقدم در واکنش به سخنان اعضای شورا اظهار داشت: ظاهرا بحث عمران در آسفالت خلاصه شده و مانند اینستاگرام همه در خصوص آسفالت کامنت می‌گذارند! بنا نیست اینجا وقت بگیریم و مسئولی را محاکمه کنیم، مهم این است که بازدید میدانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیشتر آسفالت‌هایی که تخریب شده به دلیل ایجاد فاضلاب بوده که شهرداری برای این کار هزینه زیادی انجام داده و من هم از این مساله حمایت و تشکرمی‌کنم، مردم اگر ناراضی هستند از پروژه‌هایی که ما تصویب کرده‌ایم، ناراضی‌اند.

نائیب رئیس شورا نیز در پاسخ سخنان بابایی اقدم عنوان کرد: قرار نیست که سخنان ژورنالیستی بگوییم از کدام اقدام تشکر می‌کنید؟ از نظارت؟ یا ریختن روغن سیاه به جای آسفالت؟ مگر قرار نبود شهرداری  از محل دیگر آسفالت خریداری نکند؟ آیا از این سیستم فشل تشکر می‌کنید؟

بعد از این سخنان رئیس شورا با انتقاد از طولانی شدن اظهار نظر اعضای شورا گفت: همه‌ی اعضای شورا حرف بزنند تا کسی باقی نماند، من که شمشیر ندارم شما را بترسانم فقط می‌توانم خواهش کنم که کمتر به مسائل حاشیه‌ای بپردازید!

اسحقی: غرض‌های شخصی را به صحن شورا نیاورید!

بعد از این سخنان محمد حسین اسحقی در پاسخ به انتقادات اعضا در خصوص پروژه‌های عمرانی و آسفالت توضیح داد: تا زمانی که مصالح استاندارد نیست، نباید توقع زیادی داشته باشیم، مقایسه خیابان‌های تبریز با دیگر شهرها غیر فنی است چون وقتی به شهر دیگری می‌رود به خیابان‌های اصلی و شیک قدم می‌گذارید نه کوچه پس کوچه‌ها.

وی ادامه داد: به عنوان متولی امر، بیش از همه از کیفیت بد ناراحت هستم اما از خبرنگاران خواهش می‌کنم بیایند و کارخانه تولید آسفالت را ببینند که کیفیت آسفالت تولیدی ما بالاست، این نوع نگرش به وضعیت آسفالت اشتباه است.

معاون عمرانی شهردار تاکید کرد: منکر کار بی‌کیفیت و نبود نظارت برخی پیمانکاران نیستم که گاهی اتفاق می‌افتد و اینجا نمی‌توان بگویم که چرا برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد اما طبق اعلام آزمایشگاه تبریز، کیفیت آسفالت ما مناسب است.

وی افزود: علت اصلی این وضعیت عدم تخصص و شعور کارشناسانی است که جذب کرده‌ایم زیرا ارتباط مدرک تحصیلی با کار چندان مهم نیست و مدرک برای افراد شعور نمی‌آورد البته پول پیمانکارانی که خوب کار نکنند نمی‌دهیم.

اسحقی خطاب به قلیزاده گفت: نه ترک تشریفات گناه و نه انجام مناقصه فضیلت است بلکه باید مدیریت شجاعانه باشد که در صورت نیاز ترک تشریفات و در صورت نیاز مناقصه برگزار شود،اگر با شخص مشکلی دارید این غرض‌های شخصی را در صحن شورا نیاورید.

اندیش در واکنش به سخنان اسحقی اظهار داشت: اینکه می‌گویید نگرش ما اشتباه است از این به بعد به مردم می‌گوییم تا موقع رفت و آمد از چاله‌های شهر با نگرش مثبت نگاه کنند! لطفا شانتاژ نکنید، آزمایشی صورت نگرفته پس تاییده فنی هم برای آسفالت وجود ندارد.

وی خطاب به رئیس شورا نیز تاکید کرد: از آقای اکبرنژاد می‌خواهم فرافکنی اعضای شهرداری علیه شورا را که  به اغراض شخصی متهم می‌کنند جوابگو باشند، آقای اسحقی شما مقصر هستید که افراد غیر متخصص را بر سر کار آورده‌اید.

با اعلام رئیس شورا بررسی وضعیت آسفالت تبریز و کیفیت آن به کمیسیون عمران سپرده شد.

تقاضا از نمایندگان مجلس برای تامین فایننس انتقال آب ارس به تبریز

در ادامه بررسی دستور جلسه دوم شورا یعنی گزارش کمیسیون عمران از پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت. رئیس کمیسیون عمران در توضیح این دستور جلسه تشریح کرد: اگر تا ۱۰ متر مکعب آب به زرینه رود انتقال می‌شد، تا سال ۱۴۲۵ مشکلی نداشتیم اما بعد از اجرای خط یک به دلیل حواشی خط دوی انتقال آب زرینه رود متوقف شد.

وی ادامه داد: بهترین جایگزین برای انتقال آب از زرینه رود، رود ارس است که تمام مراحل آن را طی کرده‌ایم و برای شروع کار نیازمند حمایت نمایندگان مجلس هستیم تا فایننس مورد نظر تامین شود.

محمدباقر بهشتی نیز در این خصوص عنوان کرد: البته طرح انتقال آب از ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه عنوان اشتباهی است و طرح انتقال آب ارس به تبریز برای شرب است زیرا هیچ انسان عاقلی آب شیرین را به آب شور تبدیل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: میزان حق آبه ما از ارس نیز به اندازه‌ای نیست که به دریاچه ارومیه انتقال دهیم بلکه این طرح برای تامین آب شرب تبریز است. اعضای شورا بدون هیچ مصوبه‌ای از این دستور جلسه عبور کردند.

سومین دستور جلسه شورا نیز گزارش کمیسیون عمران در خصوص توسعه پروژه فرودگاه تبریز بود که بازهم اشرف‌نیا به توضیح در این خصوص پرداخت. وی در این گزارش گفت: برای نخستین بار در ایران باند فرودگاه تبریز را بتنی کرده و در سال ۸۹ نیز ۱۴ هزار متر مربع سالن بین المللی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بناست ۷۰ درصد از هزینه‌های توسعه فرودگاه تبریز را سرمایه گذار  تهیه کند و ۳۰ درصد نیز برعهده فودگاه است که من از شورا اجازه کمک شهرداری به این پروژه را می‌خواهم زیرا برای تبریز بسیار مهم است.