* وحید خدادادی

*حواشی مجلس یازدهم و اتفاقات اخیر در فضای سیاسی کشور از جمله خروج از برجام و لایحه بودجه ۱۴۰۰ اقتضای توضحیات بیشتر در این رابطه داشت. از همین رو پای صحبت های دکتر متفکر آزاد نماینده مردم تبریز و عضو هیات رییسه مجلس نشستیم که در ادامه از نظرتان می گذرد. 

امین: مجلس یازدهم یا به تعبیری انقلابی علیرغم گذشت مدت کوتاهی از شروع فعالیتش با حواشی بسیاری روبرو بوده است؛ از قضیه «دنا پلاس» گرفته تا رانت واکسن آنفولانزا و سفر به مشهد. در این زمینه اگر توضیحاتی دارید، بفرمایید؟

متفکر آزاد: حاشیه زاییده چند عامل است؛ از جمله عدم دقت در عملکرد، نبود فهم رسانه‌ و نداشتن سواد رسانه‌ای در کنار غرض ورزی، عدم عملکرد صحیح و همچنین عدم تشخیص اولویت ها.

خوشبختانه مجلس یازدهم در تشخیص اولویت ها اشتباهات کمی داشته است. به طور مثال ما در مجلس در عرض ۶ ماه تعداد زیادی از طرح های دو فوریتی را بررسی کردیم که در اکثر موارد مربوط به اقتصاد و مسائل معیشتی مردم بوده است. طرح هایی مانند «جمعیت و خانواده» که به هر دلیلی از جمله اینکه خواسته فرد خاصی یا کارشناسان نبود، ۱۲ سال در مجلس خاک می خورد ولی ما آن را ظرف یک و نیم ماه در کمیسیون فرهنگی نهایی کرده و با تفویض اختیار در کمیسیون ویژه‌ای آن را مورد بررسی قرار داده و به صورت قانون آزمایشی پنج ساله تصویب کردیم. این طرح و امثال این طرح ها که دارای چندین تبصره هستند اگر به صحن مجلس می‌آمدند زمان زیادی برای بررسی لازم داشتند در حالی که ما با ساز و کارهای ویژه در کمترین زمان به بررسی این طرح ها پرداختیم.

 نمونه دیگر طرح «شفافیت آرای نمایندگان مجلس» است که سال های متمادی آرزوی بسیاری از افراد بود و از اولین طرح هایی بود که در مجلس مطرح کردیم. مواردی از این دست نشان می‌دهد که ما در مورد اولویت ها و تشخیص اولویت ها اشتباه عمل نکرده‌ایم البته شاید در مورد محتوا اشکالاتی بر ما وارد باشد.

 علاوه بر موارد مذکور، زمان زیادی از آغاز به کار مجلس نمی گذرد ولی یک عده علاقمند هستند که عملکرد هفت و نیم ساله دولت را به سرنوشت مجلس گره بزنند. در این مورد باید بگویم، اجازه بدهید عرق مجلس خشک شود تا ببینیم چه اتفاقی می افتد! در عین حال ما باید فهم درستی از حوزه نظارت داشته باشیم. متاسفانه نگاه از بیرون به مجلس در مورد نظارت هم عمیق نیست. نظارت مجلس از نوع نظارت تعزیراتی حکومتی یا کنترل قیمت بازار نیست بلکه یک نظارت عالی است؛ یعنی پیدا کردن خلأها و حل آن. به طور مثال ما از ماه‌ها قبل گران شدن قیمت مرغ و گوشت را پیش بینی کرده بودیم و به دولت نیز هشدار داده بودیم که اگر نتواند نهاده های دامی را تأمین کند، مرغ ها در فصل جوجه‌ریزی با مشکل مواجه می شوند. شما ببینید کانجاله سویا ۵ ماه تمام در گمرک دپو شده بود و شخص آقای رئیس جمهور و وزرا عملاً کاری نکردند.

در همین مجلس ما اجازه ندادیم سَلف نفتی که دولت در نظر داشت به مردم بدهد، محقق شود چرا که این سلف در قالب اوراق عرضه به مردم ارائه می‌شد و بعد از دو سال مردم انتظار دریافت سود داشتند که در عمل ممکن نبود، برای همین جلوی اجرای این طرح را گرفتیم. در حوزه خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس یازدهم ما مستقیما وارد عمل شدیم و در این زمینه قانونی تصویب کردیم که ثمرات آن در آینده مشاهده خواهد شد. از دیگر طرح هایی که در این مجلس تصویب شد و بسیار موثر است می‌توان به طرح حمایت از افشاکنندگان فساد موسوم به طرح «سوت زنی»، اخذ مالیات از خانه‌های خالی و طرح مدیریت تعارض منافع اشاره کرد.

 البته باید در نظر گرفت با توجه به فشار اقتصادی مضاعف روی مردم ما اجازه ندادیم با پرداختن به مسائل سیاسی به بی‌‌ثباتی اقتصادی کشور دامن زده شود.مجلس در بسیاری از موارد می‌توانست رئیس جمهور یا وزرا را استیضاح کند، اما نکرد. در مورد استیضاح رئیس جمهور، تعداد امضاکنندگان استیضاح به حد نصاب نرسید! خود من هم از افرادی بودم که پای برگه استیضاح را امضا نکردم، در حالی که فشار از بیرون برای استیضاح روی ما زیاد بود.

امین: اجازه بدهید صریح صحبت کنیم، رییس جمهور را استیضاح نکردید، یا شرایط خاص کشور و تصمیم حاکمیت مانع چنین اقدامی شد؟

متفکر آزاد: نه این که نتوانیم بلکه در مجلس عزمی برای برخورد تند با دولت در این شرایط اقتصادی وجود نداشت و ندارد. در حقیقت فهم مجلس این بود و برخلاف تصویرسازی های برخی از افراد این مجلس، مجلسی عقلایی است. گرچه گاها به صورت عمدی یا استراتژیکی، چاشنی احساس به آن اضافه می شود.

امین: اشاره کردید که مجلس در راس امور است! اما مواردی را می توان برشمرد که در این گفته شما تردید های اساسی ایجاد میکند از جمله مساله قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین و جلسه سران قوا؟

متفکر آزاد: در مورد قرارداد ایران و چین باید بگویم اصلا قراردادی وجود نداشت که ما از آن باخبر یا بی خبر باشیم، چرا که در حد پیش نویس است، یعنی محل مذاکره است و چون تبدیل به قرارداد نشده، ما در عمل نمی توانیم در مورد آن نظر بدهیم. البته مباحث اولیه این طرح در مجلس قبلی مطرح شده بود، پیش‌نویس این طرح هم اکنون در مجلس وجود دارد و اکثر نمایندگان از آن مطلع هسیتند و کسی هم اگر خبر ندارد می تواند به ما مراجعه کند تا متن پیش نویس آن را در اختیارش قرار دهیم.

 اما در مورد جلسه سران سه قوه باید بگویم نوعی تدبیر هوشمندانه زمان جنگ بود. همانطور که در زمان جنگ نیاز به تدابیر آنی داریم در این قضیه هم چنین عمل می شود اما دولت از این اجازه سوء استفاده کرده است. همانطور که قبلا هم اشاره کردم دولت تصمیم داشت طرح سلف نفتی را بدون عبور از فیلتر مجلس مستقیماً به سران سه قوه بسپارد. ما در مجلس به طور جدی با این قضیه برخورد کردیم و اجازه ندادیم این اتفاق بیافتد! یا در مورد طرح افزایش سرمایه شرکت های بورسی دولت دوباره تصمیم داشت طرح به مجلس نیاید، اما نمایندگان مجلس با طرح این قضیه که اگر اینقدر فوری است، در مجلس سریعتر رسیدگی می کنیم، رییس‌جمهور را متقاعد کردند که طرح را به مجلس بفرستد تا در اسرع وقت بررسی کنیم و ظرف دو هفته لایحه دو فوریتی مطرح، تصویب و تبدیل به قانون شد.

امین: جدال مجلس و دولت و نهایتا تقابل سران قوا به نظر شما نوعی دهن کجی به مشکلات مردم نیست؟

متفکر آزاد: ببینید ما می توانیم با رئیس جمهور یا هر کس دیگری دعوا کنیم اما باید دید این خروجی به نفع چه کسی است! در برخی موارد از نظر قانونی دولت حقوق خاصی دارد مثلاً در مورد تحویل بودجه شخص رئیس جمهور می‌تواند خود بودجه را تحویل مجلس ندهد و فرد دیگری را بفرستد و همین اتفاق هم در مجلس افتاد و معاون اول رئیس جمهور بودجه را تحویل داد که طبق قانون هم درست بود. در عوض من هم در مجلس به معاون اول اجازه سخنرانی ندادم که این هم حق طبیعی ما بود.

 واقعیت این است که ما با دولت همکاری کرده ایم تا اینکه مچ گیری کنیم! و بیشتر تمرکز ما روی مسائل مالی بوده است. تصویب طرح دوفوریتی برای تامین کالاهای اساسی مردم از جمله طرح های پیشنهادی ما بود که در شرایط کرونایی که بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده‌اند، ضروری به نظر می رسید. البته نه اینکه ما بخواهیم گداپروری بکنیم نه این وظیفه ماست اگر نتوانستیم نیازهای اساسی مردم را تامین کنیم، حداقل باید ساز و کاری برای کاهش فشار مالی بر مردم تعیین کنیم. زمانی که ما این پیشنهاد را به رئیس جمهور دادیم با این طرح مخالفت شد البته نه اینکه از سر غرض باشد بلکه بیشتر سر دو دو تا چهار تای بودجه ای بود. در این زمینه ما ساز و کارهای مالی هم تعریف کردیم و منابع مالی هم مشخص کردیم، اما شورای نگهبان این طرح را رد کرد که به حق هم بود. چرا که در این زمینه یا باید دولت خود با طرح موافقت کند یا مجلس منابع را شفاف معرفی کند و در نتیجه بعد از رد از طرف شورای نگهبان ما منابع را شفاف تر کردیم و درست روزی که قرار بود شورای نگهبان طرح را تصویب کرد، دولت خبر پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان کمک معیشتی را رسانه ای کرد. این طرح مشابه طرح ما بود با این تفاوت که ما در طرح مذکور گفته بودیم که به سه دهک پایین جامعه مبلغ ۱۲۰ هزار تومان بن خرید کالا بدهیم. این حرکت دولت به نوعی بچه بازی بود ولی من مطمئنم اگر ما دولت را قلقلک نمی دادیم این کمک معیشتی پرداخت نمی شد!

 مسئله دیگر این است که بعضی وقت‌ها ما مشغول متن هستیم اما از بغل آن حاشیه بیرون می آید. در مورد قضیه خودروی دنا باید بگویم من خودم ماشین ندارم چون ماشین شخصی ام را هنگام انتخابات فروختم. منزلی هم که در تهران گرفته ام ۱۵ دقیقه با بهارستان فاصله دارد. فرزندم قبل از ورود من به مجلس در مدرسه غیر انتفاعی درس می خواند اما حالا او را در مدرسه دولتی ثبت نام کرده ام. من از مجلس حقوق نمی گیرم و تنها درآمد من از حقوق شخصی ام از دانشگاه تبریز است. این حرکت ها پوپولیستی نیست چون من هیچ وقت این مسائل را مطرح نکردم. من می توانستم در قضیه ماشین بگویم من ماشین دریافت نکردم و آدم خوبی شناخته شوم اما این کار را نکردم چون در حقیقت به نفع سایر اعضای مجلس نبود. باید بگویم این حاشیه ها ظلم بزرگی به مجلس بودند. البته این را نیز باید بگویم که وقتی در برابر رفتار ما حساسیت وجود دارد این یک حسن به شمار می‌رود، چرا که مردم ما را انقلابی می دانند و انتظار اشرافیگری از ما ندارند اما نباید در این بین ما کتک الکی بخوریم. اصل بر این است که نماینده مجلس برای انجام کارهای خود ماشین داشته باشد. تا قبل از این ماشین نمایندگان، خودروی خدمت بود. خودروی خدمتی که نیازمند راننده، بنزین، هزینه جاری و … است. ما این موارد را حساب کردیم و سرجمع دیدیم اگر هر نماینده بتواند به صورت اقساطی ماشین بخرد، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان در کل به نفع مجلس است. البته متوجهم که ممکن است در این طرح شبهاتی از قبیل استفاده از رانت در قیمت و نوبت تحویل خودرو به وجود آید. در دوره های قبلی مجلس، خودرو های خدمتی خارجی بودند. ما در مجلس فعلی گفتیم اگر بنا باشد خودرویی بخریم بهتر است داخلی باشد، بنابراین اول سراغ خودروسازی سایپا رفتیم که گفت ماشین نداریم. بعد سراغ ایران خودرو رفتیم. در ایران خودرو گفتند تنها در مورد ماشین های پارس و دنا مشکل تامین قطعه نداریم.بنابراین قرار شد که هر نماینده هر کدام از ماشین ها را که خواست به صورت قسطی خریداری کند. زمانی که پای امضای قرارداد رفتیم هفته اول خرداد بود و تفاهمنامه خرید دنا را به قیمت کارخانه ۲۲۰ میلیون تومان امضا کردیم. در مورد شبهه نوبت باید بگویم از نظر قانونی دستگاه های اجرایی می توانند خارج از نوبت خودرو خریداری کنند اما خب چون نمایندگان جزو دستگاه های دولتی نیستند تصمیم بر این شد که خودرو به اسم مجلس خریداری شود و نمایندگان اقساط آن را پرداخت کنند اما تا چند سال علیرغم پرداخت پول سند به اسم آنها زده نشود و به نام مجلس بماند. این در حقیقت به ضرر نماینده بود. یک و نیم ماه بعد با نمایندگان تماس گرفتند و گفتند ماشین شما آماده است، اما چون این زمان مصادف با رای اعتماد به مدرس خیابانی وزیر صمت بود،تصمیم بر این شد تا فعلاً خودروها را تحویل نگیریم، چون در اذهان عمومی این شبهه به وجود می آید که مجلسی ها خودرو گرفتند و رای اعتماد دادند. گرچه کاش می‌گرفتیم چون هم او رای اعتماد نیاورد و هم قیمت خودرو به قول آقای روحانی «با شیب ملایم بالا کشید». در نهایت هنگام تحویل خودرو ما ملزم به پرداخت ۳۰۳ میلیون تومان به قیمت کارخانه شدیم. در حقیقت ما چوب عدم کنترل دولت بر روی قیمت ها را خوردیم.

 در مورد واکسن کرونا هم باید بگویم هرسال ۴ هزار واکسن آنفولانزا به مجلس داده می شود که از این تعداد بخش قابل توجهی از آن به داروخانه مجلس تحویل داده میشود تا بین مردم توزیع شوند. امسال هم طبق روال سال‌های گذشته با ما تماس گرفتند تا برای تحویل حواله واکسن برویم و حواله خرید یک هزار و ۷۰۰ واکسن به مجلس تحویل داده شد اما همان فردی که حواله را تحویل کارمند مجلس داده بود با شیطنت قضیه را رسانه‌ای کرد در حالی که نه واکسنی در کار بود و نه چیز دیگری فقط حواله بود. همین مسئله در مورد وام ودیعه بلاعوض مسکن هم مطرح شد. خوب شما ببینید وقتی من نماینده از شهرستان به تهران می روم قطعا نه خانه‌ای دارم و نه خانه سازمانی برای اقامت من در نظر گرفته شده است. آیا باید من و خانوادم در چادر زندگی کنیم. این مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه مسکن هم که مطرح شد بلاعوض نبود بلکه تنها برای مدت سکونت در تهران در نظر گرفته شده بود. در این بین برخی از نمایندگان تصمیم گرفتند به جای پرداخت یک جای این مبلغ بعد از ۴ سال، آن را به صورت قسطی پرداخت کنند تا بعد از ۴ سال ۲۰۰ میلیون تومان مال خودشان شود.

امین: به موضوع برجام و طرح خروج از آن بپردازیم، آیا رفتار اخیر مجلس در حکم دور زدن دولت نبود؟     

متفکر آزاد: در مورد مصوبه اخیر مجلس در مورد خروج از برجام نیز باید بگویم مقدمات سوال شما و اطلاعات درون سوال ممکن است درست باشد، اما اگر کنار هم چیده شوند می بینید که درست نیست. این طرح در پاسخ به ترور شهید فخری زاده تصویب نشده است! بلکه از ۴ ماه قبل در حال بررسی بود مخصوصاً از زمانی که آمریکا سیاست مکانیزم ماشه را مطرح کرد. ما نمی‌گوییم باید از برجام خارج شویم بلکه حرف ما این است که سکوت در قبال بد عهدی آمریکا و اروپا تنها به جری تر شدن آنها انجامید است. خود دولت هم روند شل کردن در برابر برجام را شروع کرده بود ما فقط همین کار را به صورت قانون درآوردیم و همگام با حرکت دولت قدم برداشتیم. این طرح بعد از تدوین به شورای عالی امنیت ملی به عنوان مرجع تشخیص منافع ملی در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی ارسال شده بود و بعد از چکش کاری اساسی تصویب شد که نمادی از رفتار عقلانی بود و درست یک روز قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا انجام شد تا جای هیچ شبهه ای وجود نداشته باشد. باید بگویم این طرح آماده بود اما در زمان ترور شهید فخری زاده آزادسازی شد و محتوای هولکی نداشت بلکه کاملا عقلانی بود. دولت هم حق مخالفت با قانون را نداشت. همانطور که آقای ظریف با هوش استراتژیک گفت: «این یک قانون است و لازم الاجراست». اما در مورد مفاد طرح باید بگویم ما ابزار چانه‌زنی را در اختیار دولت قرار دادیم و با تعیین مهلت دو ماهه سعی کردیم تا بهانه ها را از دست اروپا و آمریکا بگیریم. اگر احساسی رفتار کرده بودیم در یک جمله می گفتیم «به خاطر ترور شهید فخری زاده دولت باید از برجام خارج شود» اما این را نگفتیم. حرف ما این است اروپا مسئله نفت و بانک را حل کند تا زمانی که دولت بایدن سر کار بیاید و آماده توافق با ما شود.

امین: این گمانه زنی وجود دارد که مجلس عملاً توافق را به تاخیر انداخته است تا توافق در دولت اصولگرای بعدی انجام شود. نظر شما چیست؟

 نه من موافق نیستم ما همین الان هم می گوییم اتحادیه اروپا چراغ سبز را نشان بدهد تا ما نیز به تعهدات خود عمل کنیمو حقیقت ما جاده را دو طرف کرده‌ایم! مشکل این است که دولت دقیقاً یک هفته قبل از مذاکرات آقای ظریف با آمریکا از تریبون رسمی اعلام می‌کند که ما بودجه نداریم. این یعنی چه؟! یعنی این که به دشمن میگویی سربازم که در خط مقدم فرستادم گلوله‌ی ندارد. در حقیقت دولت اجازه نمی دهد تهدید به اروپا باورپذیر شود. وقتی دولت می گوید، خزانه من خالی است،می خواهد بگوید احمدی‌نژاد خزانه را خالی کرده است. پس چطور با این خزانه خالی دو ماه بعد سبد کالا به مردم داد؟ ما با مذاکره مشکلی نداریم حرف بر سر این است که کِی، چگونه، با چه دستی و در چه موضوعی باید مذاکره کرد. پیش بینی خود من این است که بایدن به مذاکرات برمی‌گردد اما بسته های جدیدی برای مذاکره باز خواهد کرد که قطعاً لغو فعالیت موشکی یکی از این موارد است. آیا ما باید فعالیت موشکی خود را حذف کنیم اگر خاطرتان باشد بدترین تحریم ها علیه ایران در زمان اوبامای دموکرات انجام شده است. پس نباید امید چندانی به مذاکره داشت. در حقیقت مذاکره باید تقویت کننده موضع ما باشد نه تضعیف کننده. زمانی که ما چیزی برای مذاکره باقی نگذاشته ایم چطور می توانیم مذاکره کنیم؟!

از طرف دیگر طبق گفته های خود رئیس جمهور در سال ۱۳۹۲« ۷۰% مشکلات جامعه ما مربوط به سوء مدیریت است و تنها ۳۰ درصد آن مربوط به تحریم است». در اینجا باید ببینیم با برداشتن تحریم ها چه اتفاقی قرار است، در ایران بیافتد. باید ببینیم مذاکره موضوعیت دارد یا منافع مردم، مذاکره استراتژی است یا تاکتیک؟ اگر مذاکره را به نفع مردم و تاکتیکی در نظر بگیریم، گاهی لازم است مذاکره کنیم و در زمان دیگر دندان نشان دشمن بدهیم. مهم منافع مردم است که از کدام طریق تامین می‌شود. مشکل اصلی جامعه ما سوءمدیریت است. فرض کنید در همین قضیه کنجاله سویا رئیس‌جمهور می‌توانست با برگزاری یک جلسه بیست دقیقه‌ای با وزرا مشکل ترخیص کنجاله را از گمرک را حل کند اما این کار را انجام نداد و چند ماه بعد این اتفاق افتاد.

امین: مبلغ بودجه دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد ریال ذکر شده است که از این رقم ۹۲۹ هزار میلیارد ریال بودجه عمومی است. این رقم قرار است از طریق ۳۱۷ هزار میلیارد ریال مالیات، ۲۹۸ هزار میلیارد ریال فروش تملک و ۲۲۵ هزار میلیارد ریال از فروش نفت تامین شود! ابتدا بفرمایید که آیا لایحه بودجه واقعی است؟ و اینکه با توجه به تحریم نفتی، ۲۲۵ هزار میلیارد چگونه تامین خواهد شد؟ آیا این اقدام شایعه توافق صد در صدی را تقویت نمی کند؟ 

متفکرآزاد: بودجه ما کسری پنهان دارد و خودش را حتماً نشان خواهد داد. بودجه امسال بسیار انتزاعی بسته شد است. ببینید نزدیک ۲۵۰ درصد افزایش فروش نفت در بودجه دیده شده است. اگر بدبینانه به قضیه نگاه کنیم چنین به نظر می رسد که دولت می گوید در دولت بعدی که من نیستم هر چه می شود بشود، اما برخی ها خوشبینانه به این قضیه نگاه می‌کنند و احتمال فروش بیشتر و گران تر شدن نفت را می دهند. البته این غیر ممکن نیست اما کار هر آدمی هم نیست! با فرض وجود دولت فعلی، کسری بودجه قطعی به نظر می‌رسد و به نظر من بودجه بازنگری اساسی می خواهد که یا با تفاهم نامه یا با رد کلیات همراه است. البته امیدوارم اصطلاحات کلی از طریق تفاهم نامه انجام شود، چرا که رد کلیات، زمان کُشی است.

امین: آیا مجلس فعلی از زمان شروع فعالیت، طرح عملیاتی به لحاظ اقتصادی به دولت داده است یا خیر؟

متفکرآزاد:  بله. طرح‌هایی مثل اعمال مالیات برای خانه‌های خالی، اصلاح مالیات ارزش افزوده و تضمین خرید محصولات کشاورزی از جمله این طرح ها است. ما در مجلس بیشتر به طرح‌های اقتصادی بها داده ایم تا طرح‌های غیر اقتصادی، اما واقعیت این است که اجرای طرح های اقتصادی دولت قابلی می خواهد. ما برای اصلاح نظام بانکی هم پیشنهادات زیادی داریم.

امین: نظر شما در مورد صحبت آقای تاج الدینی در مورد تصویب لوایح FATF در صورت بازگشت آمریکا به برجام چیست؟

اصلی ترین مساله ما منافع ملت است که باید حل شود اما در شرایطی که ما تحریم هستیم و تمام جناح‌ها بر ظالمانه بودن تحریم ها تاکید دارند پذیرش FATF مانند این است که کسی را با دست بسته در استخر پر از آب بیندازیم و نتواند شنا کند و خفه شود. ما باید ببینیم زمان مناسب برای این اجرای این طرح چه زمانی است. اما در شرایط فعلی و با وجود تحریم ها پذیرش این طرح به ضرر منافع ملی است تا به نفع آن.

امین: با توجه به این که حضرتعالی در کمسیون آموزش مجلس حضور دارید، فکری برای کنکور و حذف آن شده و طرحی در این زمینه ارائه شده است؟

متفکرآزاد:  در مورد کنکور باید بگویم برخی رشته‌ها مثل پزشکی و دندانپزشکی هستند که هنوز رقابت بر سر آن وجود دارد. البته قانون حذف کنکور در دستور کار بوده است و ما در حال تکمیل پازل هستیم و در حالت کارشناسی است.

ممنون که در این گفتگو شرکت کردید.