به گزارش امین از مازندران، محمدرضا جعفریان پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۹خردادماه در بازدید از مرکز معاینه فنی خودرو شماره دو ساری با اعلام اینکه ۲۵ الی ۳۰ درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند دارای نقض فنی می باشند،گفت: از میان خودروهای مردودی، حدود ۲۵ درصد  مشکل آلایندگی ، ۲۰ درصد عیوب سیستم های ترمز خودرو، ۱۵ درصد کمک فنر ، ۱۰ درصد لغزش جانبی فرمان (میزان فرمان) و ۳۰ درصد هم دارای  عیوب ظاهری شامل شیشه، لاستیک، چراغ ها و… می باشند.

وی اظهار کرد: بطور متوسط ۴/۶ درصد از خودرو ها در هر ۱۰۰ خودرو بدلیل ایرادات فنی از ۳ ماهه اول تولید خودرو به تعمیرگاه مراجعه می کنند این درحالی است که میانگین این عدد در دنیا ۱/۵ است که بیانگر این موضوع است خودروهای ایرانی ۳ برابر خودروهای خارجی دچار مشکل می شوند .

دبیروعضو هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور یادآور شد : بیشترین آلایندگی را برای محیط زیست، خودروهایی نظیر وانت، پراید، تیبا، پژو آردی، رانا و حتی سمند دارند و بیشترین نمره منفی را در تست های معاینه فنی بدست می آورند.

جعفریان افزود: خودروهایی نظیر وانت نیسان حدود ۲۵ درصد و پراید حدود ۱۵ درصد در تست آلایندگی مردود می‌شوند و تندر۹۰ بیشترین نمره قبولی را در بین خودروهای داخلی دارا می باشد.

وی عنوان کرد: سالیانه کلیه هزینه های جاری مراکز معاینه فنی کشور اعم از حقوق، بیمه، سرویس و نگهداری تجهیزات، قطعات، اجاره ملک، لوازم اداری ازجمله کاغذ و موارد دیگر افزایش چشمگیری داشته و در برخی موارد هزینه ها چند برابر شده است و از سویی هرساله و گاهی در برخی ماه ها شاهد افزایش نرخ تورم و انواع  خدمات فنی، صنعتی و تجاری هستیم.

دبیروعضو هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ تاکنون شاهد عدم افزایش نرخ ناچیز خدمات مراکز معاینه فنی بودیم بطوریکه این میزان طی سه سال اخیر ثابت مانده است .

جعفریان در ادامه با بیان اینکه این صنف تنها صنفی هست که مظلوم و تنها مانده است، از هیات وزیران خواستار بررسی کارشناسی اصولی و دقیق تر نرخ خدمات معاینه فنی کشور بصورت سالانه و متناسب با نرخ تورم و سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی بدون ریالی اخذ تسهیلات(که برای هر مرکز تک خطه بطور متوسط بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال می باشد،) شد.

وی افزود: مراکز معاینه فنی کشور علی رغم تمام کم توجهی ها در این خصوص با توجه به صیانت و اخلاق مداری شغلی خود و در حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری طی این چند سال با سرمشق قرار دادن اقتصاد مقاومتی و تحمل تمام مشکلات اقتصادی، توانسته اند خدمات بروز و مکانیزه معاینه فنی خودرو، را به مشتریان ارائه کنند.

جعفریان ادامه داد: با اقدامات بروز در مراکز معاینه فنی کشور امروزه شاهد کاهش ۱۵ درصدی تصادفات و آلایندگی هوا و محیط زیست باشیم که این مهم خود سبب کاهش چشمگیر خسارت های مالی و جانی بیمه ای ناشی از تصادفات فراوان رانندگی شده است.

وی با اشاره به اینکه فوت هر نفر بر اثر حوادث رانندگی بالغ بر ده میلیارد ریال هزینه برای دولت به بار خواهد آورد، افزود: از هیات محترم دولت و وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی  که بعنوان متولیان اصلی مراکز معاینه فنی کشورهستند به جد می خواهیم تا به وضع معیشتی و درآمدی متناسب با تورم سالانه کشوردر این صنف رسیدگی شود زیرا ادامه چنین وضعی که  هزینه ها بسیاربیشتر از درآمد است  وهیچ توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد این صنف را به ورشکستگی خواهد کشاند.

جعفریان در پایان با اشاره به پایبندی مدیران مراکز معاینه فنی کشوربه تعهدات کیفی و شغلی با محوریت کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد، افزود: با وجود این پایبندی ازدولت محترم انتظار می رود با در نظر گرفتن تسهیلات لازم و نرخ گذاری متناسب مشوق این صنف خدوم باشد و پشت این صنف را خالی ننماید.

گفتنی است؛ در این بازدید که با حضور کارشناسان پلیس راه شهرستانها و مرکز استان مازندران و جعفریان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مازندران انجام گرفت در خصوص چگونگی و نحوه انجام تست های ظاهری و مکانیزه مراکز معاینه فنی و حدود مجاز انواع تستها جهت صدور گواهی معاینه فنی توضیحاتی داده شد ؛همچنین در مورد برخی مواد قانون هوای پاک از جمله مدت معافیت چهارساله خوروهای با پلاک شخصی و یکساله برای خودروهای با پلاک عمومی و کرایه، الزام اخذ گواهی معاینه فنی معتبر برای نقل و انتقالات خودرو و نیز تاکید در ممنوعیت تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی مجاز و اعمال قانون توسط پلیس مطالبی عنوان شد.
برپایه این گزارش؛ در این بازدید کارشناسان پلیس راه  از نزدیک و بصورت تئوری و عملی کلیه مراحل تست خودروهای بنزینی و دوگانه سوز رو مشاهده و نکات مهم ارائه شد.