اعضای شورای اسلامی تبریز روز یکشنبه در هشتاد و سومین جلسه علنی این شورا، طرح ۲ فوریتی پیشنهادی سازمان قطار شهری برای اجرای زیرزمینی این قطعه از خط آهن دوخطه تبریز – میانه را با اکثریت آرا تصویب کردند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز در این جلسه گفت: اگر طرح دوخطه قطار تبریز – میانه در محدوده تبریز به صورت رو زمینی اجرا شود علاوه بر تحمیل هزینه های کلان، منطقه ای شبیه جوادیه تهران را بوجود می آورد که این امر مشکلات اجتماعی مختص خود را در پی دارد.
محمد اشرف نیا افزود: طرح پیشنهادی این کمیسیون در مقایسه با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، هزینه ای به مراتب پایین تر دارد.
وی یادآوری کرد: خط پیشنهادی این کمیسیون از منطقه خاوران وارد تبریز و در ضلع جنوبی امتداد اتوبان شهید کسایی ادامه می یابد و در تونلی به طول ۹ کیلومتر در ترمینال با قطار شهری تبریز متصل و در نهایت به ایستگاه فعلی راه آهن می رسد.
اشرف نیا ادامه داد: شورای اسلامی تبریز باید مانع از رو زمینی کار شدن این طرح شده و جلوی هزینه های گزاف و اثرات مضر اجرای آن را بگیرد.
در پایان این نشست، شورای شهر به اتفاق آرا، پیشنهاد کمیسیون عمران را در خصوص ضرورت اجرای زیر زمینی قطعه ۱۰ قطار تبریز- میانه، واقع در محدوده شهر تبریز را به تصویب رساند.
راه‌آهن دوخطه میانه – بستان آباد- تبریز از ایستگاه فعلی میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران – تبریز شروع و با گذر از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و ائل گلی تبریز به ایستگاه راه آهن تبریز متصل می‌ شود.
این طرح از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.
خط آهن تبریز ـ میانه ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵٫۵ ساعت کاهش می‌دهد.
این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.