به گزارش امین و به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «علی‌رضا سعدی‌پور» در نخستین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان که در سالن شماره ۲ استانداری و به ریاست معاون سیاسی استانداری مازندران برگزار شد، با یادآوری رتبه نخست مازندران در میزان باسوادی در کشور در سال‌های ۹۰ تا ۹۵، به دستاوردهای سازمان نهضت سوادآموزی در سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد.

 وی با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن سال‌های ۵۵ و ۹۵ نشان می‌دهد که در سال ۱۳۵۵، نرخ باسوادی مازندران ۴۸.۵۸ درصد بود که در سال ۹۵ با بیش از ۴۰ درصد رشد، به ۸۷.۷۱ درصد رسید، افزود: میزان باسوادی زنان نسبت به جمعیت زنان، از ۳۴.۰۸ درصد در سال ۵۵ به ۸۰.۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است. سعدی‌پور همچنین درصد باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال استان مازندران را ۹۸/۸ درصد اعلام کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران میزان باسوادی شهرستان قائم‌شهر با ۹۸.۶۸ درصد را بالاترین میزان باسوادی در میان شهرستان‌های استان و شهرستان گلوگاه با ۹۶.۵۰ درصد را دارای کمترین میزان باسوادی برشمرد و بر این نکته تاکید کرد که اختلاف میان این اعداد در این دو شهرستان بسیار کم و حدود ۲.۲ درصد است.

سعدی پور میزان تحقق فعالیت دوره‌های سوادآموزی در سال ۹۸ را ۹۰ درصد اعلام کرد و در مورد انتظارات سال ۹۹ گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال جاری، ۲۱۲۴ نفر دوره سوادآموزی، ۱۸۰۰ نفر در دوره انتقال، ۲۰۰۰ نفر در دوره تحکیم و در مجموع ۵ هزار و ۹۲۴ نفر در دوره‌ها شرکت کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با اینکه به ازای هر نفر سوادآموزی دوره سوادآموزی ۸۹۵ هزار تومان، دوره انتقال ۹۸۰ و دوره تحکیم ۱۷۰ هزار تومان در اختیار آموزش‌دهنده گذاشته می‌شود، تصریح کرد: از دستگاه‌های اجرایی همچون اداره‌های پست، ثبت احوال، کمیته امداد، بهزیستی و فرمانداران و بخشداران می‌خواهیم که در شناسایی بی‌سوادان به آموزش و پرورش یاری رسانند.

بی‌سوادی در مازندران نباید کوچک شمرده شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه شرایط فرهنگی مازندران با دیگر استان‌های کشور متفاوت است گفت: به همین خاطر نباید وجود بی‌سوادی حتی مقداری کم مورد بی اعتنایی قرار گیرد. اینکه امروز گفته می شود حدود ۵۰ هزار نفر در استان بی‌سواد هستند زیبنده استانی با سابقه و هویت مازندران نیست.

«حسین حسن نژاد» وابستگی همه فعالیت‌های اجتماعی را با سواد خواندن و نوشتن دانست و افزود: امروزه فعالیت در فضای مجازی، مهارت‌های زندگی، شناخت آسیب های اجتماعی و برخورداری از حقوق شهروندی همگی کاملا به سواد خواندن و نوشتن بستگی دارد.

وی با بیان اینکه باید سوادآموزی از شکل سنتی آن خارج شده و در تمامی بسترهای صوتی، تصویری، مجازی و گفتمانی وارد شود تا دسترسی به آن برای همه اقشار تسهیل شود، تصریح کرد: باید برنامه‌ای طراحی شود تا هم برای آموزگاران و هم برای سوادآموزان تشویق در نظر گرفته شود تا با افزایش رغبت و انگیزه همراه باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از بی‌سوادان مازندران در شرایط عادی تمایلی برای فراگیری سواد ندارند و به همین خاطر باید آنها را با برنامه‌های تشویقی هدایت کرد، ادامه داد: برنامه‌های سوادآموزی باید از حالت ستادی خارج و شهرستان به شهرستان ومنطقه به منطقه آسیب شناسی و برای آن طرح داده شود.

حسن نژاد بر انعطاف‌پذیر شدن و تفویض اختیارات بیشتر به ادارات شهرستانی برای مقابله با بی‌سوادی اشاره کرد وگفت: صرفا تمرکز در یک شورا نمی تواند خروجی مناسب داشته باشد. رقابتی کردن سوادآموزی بین شهرستان‌‎ها از اهمیت بالایی برخوردار است و این رقابت می‌تواند شهرستان ها را به فعالیت بیشتر برای کسب جایگاه بهتر ترغیب کند.

شایان ذکر است در این جلسه مقرر شد جلسه حضوری در استانداری با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، معاون سوادآموزی، فرمانداران و مدیران کل بر حسب ضرورت جهت هماهنگی و تبادل نظر در جهت شتاب بخشی ریشه‌کنی بی‌سوادی استان برگزار شود. همچنین به منظوردست یابی به بانک اطلاعات اسامی بی‌سوادان جامعه هدف، آمار  بی‌سوادان  به تفکیک  شهر و آبادی (براساس نتایج سرشماری ۱۳۹۵) به اداره کل آموزش و پرورش ارائه شود.