در روزهای پایانی دومین سال از شورای پنجم تبریز، پایگاه خبری آناج  پای صحبت عضوی از شورا می‌نشیند تا عملکرد و مباحث مهم شهری را تشریح کند.

علی آجودان‌زاده رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای شهر تبریز مهمان تحریریه آناج است تا از عملکرد دو ساله‌ی شورا و شهرداری سخن بگوید.

متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

آناج: از ماجرای تخلفات شرکت همشهری که اخیرا در شورای شهر مطرح شده بگویید..

اواخر آذر ماه سال گذشته بود که تخلفات محرزی در خصوص شرکت همشهری  گزارش شد. کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی وارد عمل شد تا بررسی های بیشتری انجام دهد. ابتدا مدیر عامل شرکت را به همراه مدیر کارگزینی شهرداری مرکز و رئیس امور اداری دعوت کردیم که توضیحات لازم را ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت همشهری در جلسات حضور نیافت و مدعی بود که برایش دعوت نامه‌ای ارسال نشده، در حالی که آقای اکبرنژاد به پیشنهاد کمیسیون تحقیق و نظارت دعوت نامه ها را فرستاده بود که در این باره مستنداتی هم وجود دارد.

لاجرم با حضور کارگزینی شهرداری و  مدیرکل امور اداری این شرکت، جلسات ادامه یافت و پرونده ها نیز بررسی شد.

 

بعد از مطرح شدن در کمیسیون و در مرحله بعد با حضور کمیته کارشناسان، نتیجه نهایی این شد که از شورا مجوزی برای تحقیق و بررسی از شرکت همشهری صادرشده و تحقیقات آغاز شود.

همشهری شرکت گسترده ای است که برای تامین نیرو، امورات بیمه ای و تامین امرارمعاش کارکنان شهرداری و پرسنل فعالیت می‌کند. برای بررسی این شرکت، پروسه زمانی طولانی نیاز بود که در عرض سه ماه تقریبا بالای شش جلسه با کمیته کارشناسی برگزار شد و  مستندات موجود نیز در کمیسیون نظارت مورد بررسی قرار گرفت.

تناقض در قراردادهای شرکت همشهری و نحوه تامین نیرو 

پس از بررسی‌های صورت گرفته، شاهد اختلافات چشمگیری بین گزارشات همشهری و شهرداری در پرونده ها بودیم، با بررسی نمونه قراردادها، نحوه تامین نیرو و مسائل بیمه ای متوجه شدیم که برخی موارد با یکدیگر همخوانی ندارند. به طور مثال، شهرداران مناطق، حق بیمه کارگران و کارمندان را به حساب شرکت واریز می کرده تا همشهری با بیمه تسویه کند در حالی که این کار با تاخیر فراوان انجام می‌شد.

شرکت همشهری مدعی بود، کسی به ما حق بیمه پرداخت نکرده  و خودمان پرداخت می‌کنیم. از سازمان تامین اجتماعی استعلام گرفتیم و متوجه شدیم شهرداری منطقه حق بیمه خود را پرداخت کرده ولی این شرکت همشهری است که تعلل می‌کند.

بعد از  سه ماه  وارد فاز اجرایی شدیم و تمام اسناد و مدارک را مورد بررسی قرار دادیم. هرازگاهی برخی از دوستان به معامله های میلیاردی زمین و املاک توسط شرکت همشهری اشاره کرده‌اند ولی بنده اعلام کردم فعلا به این مسائل پرداخت نکنید تا گزارش نهایی آماده شود.

نهایتا ۲۰ سوال مربوط به این مسئله آماده شد. شهرداری از حیث دارا بودن سهم ۴۹ درصدی از شرکت همشهری باید به اندازه سهم خود پاسخگو باشد و قرار شده شهردار تا یک هفته به سوالات پاسخ دهد.

سوالات عمدتا به نحوه تامین نیرو، چگونگی انتخاب اعضای هیئت مدیره، شرایط تخصیص پاداش به اعضای هیئت مدیره، نحوه تخصیص سهام به  کارمندان و کارکنان تحت نظر شرکت، همچنین تخصیص سود سهام از شهرداری مربوطه بوده است.

 

لوایح دقیقه‌ی نودی، علت تمدید قرارداد با همشهری

آناج: آیا غیر از شرکت همشهری شرکت دیگری وجود ندارد که طرف قرارداد شهرداری باشد تا شاهد این مشکلات نباشیم؟

در اواسط دولت دهم بحث جمع آوری شرکت های واسطه ای و قرارداد مستقیم تامین نیرو توسط خود سازمان در هیئت وزیران مصوب شد که بعد از ارائه این مصوبه به مجلس، نمایندگان کلیات را رد کردند.

گفته شد که شرکت های پیمانکاری می توانند کار حجمی انجام دهند. فعالیتهایی همچون پخت و پز و تامین و نگه داری ابنیه و  فضای سبز.  همین موضوعات، دلیلی شد تا برای تامین نیرو مجوز صادر شود. شهرداری بدون هیچ مجوز و مصوبه ای از مجلس، تامین نیرو را وابسته به یک شرکت دیگر کرده است و این تخلف محسوب می شود.

از اواخر سال ۹۷ قرارداد شهرداری با شرکت همشهری به اتمام رسیده بود. به همین دلیل، شهرداری لایحه ای با موضوع تمدید قرارداد به شورای شهر ارائه کرد که با تاخیر ۴۵ روزه به دست ما رسید و ما را مجبور ساخت تا به ۴۵ روز باقیمانده رای مثبت بدهیم. تقریبا اواخر خرداد لایحه ای جدیدی مطرح شد، ولی از آنجاییکه شورای شهر نتوانست در زمان مقرر به امور رسیدگی کند دوباره قرارداد شرکت همشهری با شهرداری تا شهریور ماه تمدید شد.

اعضای شورا خواستار ورود جدی به این موضوع  هستند ولی طبق نظر کمیته کارشناسی  تا زمان قرائت تخلفات، کسی نباید  وارد این موضوع شود چرا که با این وضعیت، شهرداری هم زیر سوال خواهد رفت، شاید شهرداری ادعا کند من بر ۴۹ درصد سهمم پاسخگو خواهم بود.

برخی مدیران شهرداری از سهام‌داران شرکت همشهری هستند

آناج: آیا در میان سهامداران شرکت همشهری، از مدیران شهرداری هم حضور دارند؟

بله؛ ولی فعلا نمیتوانم اسامی را نام ببرم.

با توجه به مستندات، پاداشی که به این افراد داده شده به عنوان سود سهام، دارای نقاط قابل تاملی است. چرا که این پول برای بعضی ها ۳۰۰ هزار تومان است و برای برخی‌ها بالای میلیون؛ همه این موارد با جزئیات و مستندات اثبات شده و تا چند روز آتی علنی خواهد شد.

بی‌توجهی شورای چهارم در امر نظارت، عامل اصلی تخلفات

آناج: آیا سازمان های باررسی شهرداری و یا دستگاه‌های نظارتی از این موضوع آگاهی دارند؟

متاسفانه برخی از مسئولان اداره بازرسی شهرداری از اعضای هیئت مدیره هستند، در حالی که باید ناظر بر این مجموعه می‌شدند ولی از قرار معلوم چنین نبود. در خصوص نهادهای نظارتی خارج از مجموعه شهرداری هم باید عرض کنم چون شرکت همشهری یک شرکت تعاونی است باید توسط سازمان تعاون، مورد نظارت قرار گیرند و هر گونه تخلف از سمت شرکت، مورد بررسی آنها قرار گیرد.

بعد از احراز تخلف، از شورا مجوز خواهیم گرفت تا مراجع قضایی و سازمان بازرسی وارد موضوع شده و برخوردهای لازم را انجام دهند، چرا که پروسه تحقیق و تفحص از اختیارات شورای شهر است ولی بحث قضایی و حقوقی در حیطه وظایف ما نیست و تنها با تفویض اختیار از شورا، پرونده ها را به مراجع قضایی ارجاع می کنیم.

در دوره پنجم شورای شهر، نقش تحقیق و نظارت پر رنگ شده است. اگر در ادوار گذشته شورا، سخت‌گیری ها به موقع اعمال می‌شد. شاید از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌شد به هرحال ، وظیفه قانونی ما ایجاب می‌کند  پرونده را برای بررسی و نتیجه گیری به سیستم قضایی ارسال کنیم.

شرکت همشهری همزمان در راس کار خود، چندین شرکت زیر مجموعه هم ایجاد کرده که کاملا بر خلاف قانون است، مقرر شده تعدادی از پرسنل تامین نیرو ، برخی از مسائلی که مربوط به شهرداری است را انجام دهند. این افراد از پرسنل شهرداری محسوب می‌شوند ولی باید تمامی حقوق و مزایا را از همشهری دریافت کنند. این در حالیست که طبق لیستی که ارائه شده ۱۰نفر از این افراد همزمان با فعالیت در شرکت همشهری، حقوق و مزایایی نیز از طرف شهرداری دریافت می‌کنند.

در ابتدا بر این باور بودیم که این شرایط تنها برای همین ۱۰ نفر است ولی زمانی که به جزئیات رجوع شد، متوجه شدیم نام ۱۲۳ نفر در شرکت ثبت شده ولی در شهرداری مرکز، مناطق و برخی از سازمان ها به نام شرکت همشهری با حقوق و مزایای شهرداری مشغول به کار هستند. این نفرات ۶۰۰ هزار تا ۱٫۲۰۰ حق مسئولیت دریافت می‌کنند که در مجموع ماهانه بیش از ۵۰ میلیون تومان از بودجه شهرداری صرف پرداخت حقوق و مزایای این افراد می‌شود.

سال دوم شورای پنجم پرتنش بود

آناج: در دو سال اخیر مدیریت هیئت رئیسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از اول شهریور  وارد سال سوم شورای پنجم می شویم. در سال اول  از جمع ۵ نفر همراهان و هم طیفان ما دو نفر در هیئت رئیسه حضور داشتند. سال اول تمامی امورات و لوایح شدیدا کنترل و حلاجی می‌شد و با اولویت در دستور جلسات قرار میگرفت. در سال اول شورا شاهد تنش خاصی نبودیم و سیستم شهرداری هم فعالتر بود. ولی در سال دوم با یکدست شدن هیئت رئیسه اتفاقاتی در شورا افتاد. علیرغم اینکه هم حزبی بودند ولی اختلافات بیشتر شد و این مسئله در صحن خود را نشان داد.

رئیس شورا برای سال بعد کاندیدا نخواهد شد

گفتید که اگر اقای اکبر نژاد برای هیئت رئیسه کاندید نشود، من کاندید می شوم، چه انگیزه‌ای دارید؟

این موضوع سیاسی و جناحی نیست. علیرغم  اختلاف سلایق با آقای اکبرنژاد، ارادت خاصی هم به ایشان دارم ولی با وضعیت موجود و ضعف مدیریت در هیئت رئیسه، بر این باورم که ایشان کاندیدا نخواهد شد.

دلیلی ندارد تصمیمات خود را فدای برخی خواسته‌های  آقای دبیری کنم

آناج: اگر آقای دبیری هم کاندیدا شود باز هم به نیت رقابت وارد گود انتخاباتی هیئت رئیسه می‌شوید؟

من با آقای دبیری دوستی دیرینه داشته و او حق استادی بر گردن من دارد ولی اینها دلیلی نمیشود که من تصمیمات مبتنی بر واقعیات را فدای برخی خواسته های ایشان بکنم. در این مورد با ایشان هم رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم. ایشان مباحثی مطرح کرده اند که بنظر من غیر واقعی و اشتباه است.

آقای دبیری می گویند، آجودان زاده فرزند شهید و پزشک متخصص است و محبوبیت و مقبولیت اجتماعی دارد ولی اقبال و رای آوری و تجربه ریاست شورا را ندارد، در حالی که خودشان در دومین سال شورای اول دقیقا در شرایط فعلی بنده رئیس شورا شده بودند.

تاکنون ما از ایشان حمایت کرده ایم، یکبار هم ایشان باید از ما حمایت کنند. در سال اول در خصوص انتخاب شهردار ما با آقای دبیری هم سو بودیم. در سال دوم چون آقای دبیری در صحن شورا نبود همگی رای ممتنع دادیم ولی در سال سوم قطعا اینگونه نخواهد بود، چه باشند و چه نباشند من رای میدهم.

درصدد بازگشت به عدالت استخدامی هستیم

آناج: در خصوص استخدام های فزاینده در شهرداری تبریز، آیا نظارت وجود ندارد یا نفوذ بیشتر از نظارت است؟

استخدام های فزاینده در شورای قبلی اتفاق افتاد. ما هم در صدد بازگشت به عدالت استخدامی هستیم، اخیرا آقای شهردار گفته اند که نزدیک یک هزار نفر را از شهرداری بازنشسته کرده ایم که این افراد بالای ۵ میلیون حقوق میگرفتند. شهردار می گوید افراد جدیدی که جدیدا استخدام می شوند درحدود یک و نیم میلیون تومان حقوق میگیرند، اگر واقعا در شهرداری جذب نفر جدید نیاز باشد، باید بر اساس قوانین و چهارچوب ها صورت بگیرد.

به والله ما نفوذ نکرده ایم

آناج: برخی مستندات نشان میداد که  شما چند نفر را برای استخدام در شهرداری سفارش کرده اید، دراینباره توضیحی دارید؟

در  اوایل شورا مقرر شد که هر عضو شورا یک نفر مسئول دفتر، یک نفر مسئول پیگیری و یک راننده استیجاری با خود به شورا بیاوریم، برخی همکاران میگفتند که از نیروهای نفرات گذشته استفاده کنیم  ولی به خاطر حفاظت گفتاری و دلایل امنیتی این امر مقرر نشد. به جز چند عضو شورا، مابقی نیروهای جدید آوردند و من نیز یک مسئول دفتر و راننده استیجاری به همراه خود آوردم.

برخی از همراهان که با شهردار هم سو نبودند و حتی رای هم نداده بودند قبل از ما رانندگان خود را تامین نیرو کرده و در بخش دیگر مشغول به کار شده بودند. اعضای شورا هم راننده دیگری برای خود وارد مجموعه کرده بودند. همین مسئله باعث شد راننده های بنده و آقایان محمد زاده و بابایی اقدم بدون اطلاع ما نزد آقای شهردار بروند و او هم قول میدهد که از سهم خود هر سه نفر را تبدیل وضعیت کند.

به والله و به روح پاک شهدا ما نفوذ نکرده ایم، فقط دیدیم که تبدیل وضعیت شده اند و شرکت همشهری بر اساس  تضادی که بین ما و آنها بوجود آمده فیش حقوقی این افراد را منتشر کرد. در حالی که تبدیل وضعیت افراد به عنوان تنظیف مورد قبول قرار گرفته بود.

ارزش اموال و املاک شهرداری تبریز بالغ بر ۸۰۰هزارمیلیارد تومان است

آناج: به نظر میرسد ایجاد درآمدهای پایدار از طریق سرمایه‌گذاری مورد غفلت واقع شده است، چه اقداماتی باید انجام داد؟

شهرداری کلانشهر تبریز از پتانسیل عظیم مالی برخوردار است. همیشه میگویم در دوران رکود اقتصادی که مردم به دلیل عدم تامین مالی نمی‌توانند پروانه بگیرند و ساخت و ساز کنند، شهرداری از نظر مالی مرفه است و درآمد هایی دارد که می‌تواند حقوق کارکنان خود را به موقع پرداخت کند.

مهمترین عامل برای شهرداری درآمد پایدار است که نیاز به مدیریت قوی بر اساس آمایش سرزمینی و منطقه ای دارد. در بین کلانشهر ها، تبریز یکی از پردر آمدترین و پر املاک‌ترین شهرهاست و بالغ بر ۸۰۰هزار میلیارد تومان اموال، املاک و مستقلات در اختیار شهرداری تبریز است.

هدف شورا این است که پروژه های ماندگار برای کسب در آمد پایدار، چشمگیر باشد و این امر جز با هماهنگی تمامی دستگاه های اجرایی مقدور نمیباشد. استاندار ،مدیر کل دادگستری، امام جمعه و  شهرداری تبریز باید پروسه ای برای سرمایه گذاری تعریف کنند تا امنیت سرمایه گذاری حفظ شود.

ما در دوران مختلف سرمایه گذارهای خوبی داشتیم ولی امروزه توان جذب نداریم و چون پروسه بررسی سرمایه گذار و مراحل اداری بسیار طولانی است، افراد سرمایه گذار به شهر های دیگری می روند.

سرمایه‌گذاری به نام خاتم الانبیا به کام شهرداری

همه جا مطرح کردند که قرارگاه خاتم الانبیاء در پروژه‌های مشارکتی به ۳۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری  کرده است. از فرماندهان قرارگاه خاتم تماس گرفتند که شما نه قرار داد بستید و نه زمینی به ما داده اید ولی همه جا به نام ما تبلیغ می‌کنید! قرارگاه خاتم با اینکه طلبکار مالی است اما بدون چشم داشتی فعالیت میکند. برای رشد سرمایه گذار باید زمینه ای فراهم کرد نه اینکه آنها را فراری داد.

آناج: در شهرداری، توزیع عادلانه‌ی ثروت طی سال‌های متمادی مشاهده نمی‌شود. مناطق ثروتمند هر روز غنی تر شده اند و حاشیه نشین ها هر روز بدتر از وضعیت قبل. حتی در مناطق کم برخوردار، خدمات شایانی در خصوص جمع آوری زباله ارائه نمیشود. این موضوع را چگونه ارزیابی میکنید؟

یکی از شعار های اصلی شورای پنجم، عدالت و عدالت محوری در توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهری بین مناطق بود.

ما مناطقی داریم که کم برخوردار است و برخی از مناطق از منابع مالی بیشتری برخوردار هستند. شهرداری پس از تعریف پروژه ها، برخی از مناطق و باقی مانده بودجه را به مناطق کم برخوردار معین تعریف کرده است.

مثلا در منطقه ۱۰ شهرداری، برخی پروژه های مسیر گشایی را منطقه دو انجام داد و یا خیابان شهیدان ذاکر که در منطقه چهار جزو ضروری ترین پروژه ها بود، منطقه۲ به عنوان معین کار کرده بود.

شهردار منطقه‌ای که توان درآمدزایی ندارد باید برکنار شود

در کنار درآمد ها بحث مدیریتی بسیار مهم است. منطقه ۱۰ و منطقه شش کم برخوردار هستند  ولی میبینیم درآمد منطقه ۶ از مناطق دیگر هم بالاست. شهرداری در اواخر سال۹۷ چهار میلیارد تومان از درآمدش را بایکوت کرد. ولی با این حال در سال ۹۸ تنها منطقه ای است که در ۲۹ هر ماه حقوق کارکنانش را پرداخت می کند.

منطقه ۶ و سه با اینکه کم برخوردار هستند، اما هم در آمدزایی دارند و هم در آمدشان را به نحو احسن مدیریت می‌کنند. به طور مثال منطقه ۶ برای تملک پارک صفاری در خیابان جهاد، ۴۷ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

در مقابل برخی از شهرداران منطقه، دستشان در جیبشان است و تبلیغات آسفالت ریزی را بنر می‌کنند و منتظرند مناطق دیگر به آنها کمک کنند! به نظر من شهردار منطقه‌ای که توان درآمدزایی ندارد باید برکنار شود.

چرا برخی مناطق کم برخوردار توانایی درآمد زایی دارند اما برخی دیگر فقط با سفارش اعضای شورا و تزریق بودجه سر پا ایستاده است؟ بعضی ها بد پرورش یافته اند و عادت کرده اند که کسی به آنها کمک کند.

تخلف هیئت رئیسه شورا در بررسی شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری

آناج: شیوه نامه سرمایه گذاری پس از چند جلسه بازهم در شورا مطرح میشود و بازهم کرارا بدون نتیجه به جسله دیگر موکول میگردد. تکلیف این شیوه نامه چه زمانی مشخص خواهد شد؟

طبق قانون هر دستور جلسه ای که بی نتیجه ماند باید در ابتدای دستور جلسه‌ی هفته‌ی آتی قرار گیرد و بررسی شود ولی مناسفانه این موضوع هر بار به آخر جلسه موکول شده و مباحث نصفه باقی می ماند. این قبیل موارد جزو تخلفات فاحش هیئت رئیسه بود. البته در هفته گذشته متقاعد کردیم که به کلیات شیوه نامه رای دهند و اکنون در حال بررسی جزئیات هستیم.

 

هبه‌ها نظام‌مند توزیع نمیشوند

آناج: پرداخت هبه‌ها روند قانونی دارند؟

سالانه برابر ماده ۱۶ و ۱۷ قانون خدمات شهری، مبلغی برای کمک به افراد، سازمان ها و نهادهای عمومی مردمی اختصاص داده ایم.  ولی برخی ها که به اعضای شورا دسترسی دارند هبه های خارج از چارچوب درخواست میکنند.

در سال اول درخواست های هبه را رئیس شورا به کمیسیون تحقیق و نظارت ارجاع می‌داد که کمیسیون ما بر اساس نظرات اداره بازرسی و حراست شهرداری تبریز و تحقیقات میدان، تصصمیمات مقتضی درخصوص هبه‌ها را انجام میدادیم. اما اکنون فقط به کمیسیون بودجه ارجاع داده میشود. برخی واقعا نیازمند هستند و نمیتوان به خاطر حفظ آبروی کسی در شورا اسم برد، ولی من با این روند هم موافق نیستم و امیدوارم در سال سوم این مسائل نظام مند شوند.

آناج: اینگونه که مطرح شده، خط ۲ مترو قرار است به شهرک خاوران برسد، آیا این تصمیم ضروری است؟

اولویت ما اتمام خط یک است. برای اتمام ۸ کیلومتر باقی مانده از خط یک مترو، بیش از هزار میلیارد تومان هزینه نیاز است که خوشبختانه شهردار محترم لایحه ای برای اوراق مشارکت ارائه کرد تا ۶۰۰ میلیارد تومان تزریق مالی انجام پذیرد. این بودجه به غیر از تکمیل فاز یک به هیچ چیز دیگری هزینه نخواهد شد. سعی داریم تا اواخر ۹۸ این پروژه به اتمام برسد و هر کس فکر شروع خط دیگری از مترو داشته باشد ظلم بزرگی به شهر کرده است.

شریک تجاری جمهوری چک در سفر اعضای شورای تبریز مانع‌تراشی کرد

آناج: از سفر کذایی به جمهوری چک و تامین مالی اتاق بازرگانی بگویید..

سفر به آلمان یا جمهوری چک، سفر سه روزه بود و قطعا نمیتوانست تفریحی باشد. حجم کاری به قدری زیاد بود که بجز بازدید از مراکز صنعتی فرصت دیگری باقی نمی ماند. در سال اول شورا برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بودجه مصوب شد. اما با تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، ما نتوانستیم این اتوبوس ها را خریداری کنیم. نظر وزارت کشور بر این بود که ما از منابع تولید داخلی استفاده کنیم مگر اینکه تولید خارجی با کیفیت بالا وارد کنیم که از جنس ایرانی ارزانتر باشد. ولی از نظر مالی، تولید داخلی خیلی هزینه بر بود.

در سال ۹۷ اتاق بازرگانی با همکاری شهرداری، لایحه‌ای به نام تخفیف عوارض مطرح کرد که تقریبا یک میلیارد تومان رقم پیشنهادی بود. هیئت رئیسه از آن زمان این لایحه را در دستور جلسه قرار نداده بود تا اینکه درسال ۹۸  در دستور جلسه قرار داده شد و طبق عوارض سال ۹۸ این رقم به ۲/۵ میلیارد رسید.

در این راستا اتاق بازرگانی درخواست کرد که یک میلیارد و نیم را برای عوارض پروانه پرداخت کنیم و یک میلیارد باقی مانده را تخفیف حساب کنید، خواسته آنها معقول بود چرا که ما شاید تخفیفات بالای ۴ میلیارد هم داشته‌ایم.

همزمانی مطرح شدن تخفیف اتاق بازرگانی و رفتن ما به جمهوری چک، شائبه هایی ایجاد کرد. در این سفر معاون استاندار، از عوامل اداره اطلاعات، سازمان بازرسی ، شهرداری و برخی از اعضای شورا حضور داشتند. ولی اینگونه نمایان شد که شورای شهر تبریز تحریم ها را دور زده است. در نهایت شریک تجاریِ کشور همسایه‌، جمهوری چک را تحت فشار قرار داده بود که شما تحریم ها را به خاطر جمهوری اسلامی دور میزنید که به تبریز اتوبوس بدهید. در نتیجه این سفر انجام نشد. این برازنده نبود که از سفر اعضای شورای شهر تبریز به جمهوری چک چنین برداشتی نمایان شود.

 

آناج: تبریز سالهاست که از نقشه جامع فرهنگی محروم است. قبول دارید؟

در بحث فرهنگی، مدیریت چندگانه در شهرداری حاکم است. این یک آفت برای شهر ما به شمار می رود. شورا بر اساس چارت سازمانی وزارت کشور موظف است سازمان های شهرداری را بر این اساس تنظیم و به وزارت کشور ارسال کند.

در مدیریت فرهنگی نقش چندگانه وجود دارد. اگر با این روند ادامه دهیم، در بحث فرهنگی افول خواهیم کرد. باید در این موضوع مدیریت واحد داشته باشیم و با سازمان های متولی فرهنگی تعامل سازنده شکل بگیرد.

در مقوله فرهنگی برای پیشرفت فرهنگ آذربایجان موضوعات مختلفی مثل سبک زندگی آذربایجان، فرهنگ ایثار و شهادت مطرح است. ولی تاکنون نتوانستیم تاثیرگذار باشیم.

با پیشنهاد یکی از فعالان عرصه فرهنگی و با نظر شهرداری میتوانستند نرم افزار جامع محله را با نام هر شهید طراحی و نصب کنند ولی این کار را هم نکردند. فقط یک کوچه به نام شهید جدیری طراحی شد. اگر قرار است پروژه هایی را اجرا کنیم باید اول به اتمام برسانیم بعد پیوست رسانه‌ای داشته باشد. نه اینکه به صورت فرمالیته رسانه ای کرده و بعدا کار را نیمه کاره رها کنیم. شورای پنجم در مقوله فرهنگی باید دقت اساسی داشته باشد.

آفتِ مدیریت چندگانه در موضوعات فرهنگی

آناج: بنظرتان آقای قدوسی گزینه مناسبی برای مدیریت در سازمان فرهنگی و اجتماعی بود؟

بحث ما شخصی نیست. حتما شهردار این فرد را اصلح و مناسب برای این منصب دانسته ولی مدیریت چندگانه زجر آور است. یا آقای قدوسی مدیریت کند و یا آقای حمیدی. اکنون مدیریت دوگانه وجود دارد و هر کدام بودجه را برای خودشان میخواهند. این اختلاف را شهردار به وجود آورده و باید بر اساس مصوبات شورا و با توجه به چارت سازمانی، مدیریت واحد و یکپارچه ای ایجاد کند. نه اینکه هر سازمان برای خودش بودجه ای داشته باشد. این بودجه ها حیف و میل می‌شوند. به جرات میگویم بودجه فرهنگی در حوزه‌هایی هزینه می‌شود که به درد شهرمان نمی‌خورد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : آناج